روز امتحان ‌تهران

روز امتحان ‌تهران


تصاویر  متروی تهران و قفل شدن خیابان‌ها به واسطه ترافیک را از ذهنتان پاک کنید، از امروز مرحله دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران که همان آغاز به کار کسب و کارهای کم خطر است آغاز شده است، مرحله ابتدایی آن از هفته گذشته با ایجاد تفاوت در تعریف کسب و کارهای کم خطر و پرخطر کلید خورده بود و امروز قرار است وضع به روال منوال سابق ادامه پیدا کند. هر چند براساس آمار آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان کاهش داشته است اما در کنار همه اینها هشدارهای گاه به گاه مسؤولان این حوزه را نباید فراموش کرد. همین دیروز هم رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز فعالیت کسب و کارهای کم ریسک در تهران از روز شنبه، به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داده است: «ارزیابی دقیقی حاوی نقاط‌قوت و ضعف آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌خطر در استان‌های کشور برای طرح در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کند.»  
فاصله‌گذاری اجتماعی کشوری می‌شود
آغاز به کار کسب و کارها بعد از یک تعطیلی یک‌ماهه در هفته گذشته یعنی 23 فروردین در سراسر کشور آغاز شد و حالا تهران هم به دیگر استان‌هاپیوسته و قرار است با همان فرمول هفته گذشته یعنی ثبت نام در سامانه سلامت و احراز تایید برای اجرای تعهدات، مشاغل به فعالیت خود ادامه دهند. با این حساب از امروز و با پیوستن تهران به جمع استان‌های کشور که در آنها کسب و کارهای کم‌ریسک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، عملا دامنه طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، کشوری می شود و تمامی ارکان ذیربط اعم از وزارتخانه‌های بهداشت و کشور،
صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی باید با برنامه‌های اطلاع‌رسانی و اقناعی، همچنان بر ضرورت تداوم شعار در خانه می‌مانیم تاکید کنند تا بتوانیم هر چه سریعتر به مرحله قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا نزدیکتر شویم.
ماه مبارک رمضان و کرونا
نزدیکی به ماه مبارک رمضان هم قطعا برنامه‌ریزی‌های ویژه خود را طلب می‌کند. از میانه گفت‌وگوی حسن روحانی و سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان هم می‌توان به این دغدغه دولت هم پی برد. حسن روحانی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داده است  با همکاری وزارت کشور تیمی را مشخص کنند تا بررسی کند آیا در استان‌ها و شهرستان‌هایی که در مبارزه با بیماری کرونا به وضعیت با ثباتی رسیده اند، امکان برگزاری برنامه‌ها و مراسم عبادی ماه مبارک رمضان هست و یا خیر؟ و اگر در این روند، به نکات و یافته‌هایی رسیدند به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنند. با این حساب باید منتظر گزارش این بررسی ماند تا وضعیت برگزاری مراسم عبادی ماه مبارک رمضان در استان‌هایی که به گفته رئیس جمهور در وضعیت با ثباتی از لحاظ فراگیری ویروس کرونا قرار دارند چگونه است.   سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم  در این گفت وگو  افزود: در چارچوب طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و آغاز فعالیت کسب و کارهای کم ریسک، تاکنون یک میلیون و 659 هزار و 254 کارگاه در سایت سلامت وزارت بهداشت ثبت کرده اند که یک میلیون و 511 هزار و 781 کارگاه تایید شده اند و این روند ادامه دارد.