خداحافظی با کارگردان تام و جری

خداحافظی با کارگردان تام و جری


پویانمایی‌هاسال‌هاست بخش مهمی از حافظه جمعی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. کوچک و بزرگ، پیر و جوان و خلاصه همه آدم‌های دنیای امروز از این‌گونه تازه که در شکل مدرن خود عمر درازی هم ندارد خاطره‌های بسیاری دارند.
پویانمایی‌ها حالا البته نقش پررنگی در میان آثار تصویری دارند و در سینماها هم در کنار آثار مشابه خود رقابت می‌کنند تا فروش بیشتری داشته باشند.
آن‌روزها که هنوز پویانمایی وارد فضای رقابتی امروز نشده بود هم آثاری تولید می شدند که در فضای تلویزیون با هم رقابت داشتند و یکی از این آثار که هنوز هم دوستش داریم ماجراجویی‌های دو حیوان بود که اتفاقا در ادبیات فارسی هم بسیار دنبال هم دویده‌اند، تام و جری را که یادتان هست؟ همان موش و گربه‌ای که دنبال هم می‌دویدند و چه دردسرها که درست نمی‌کردند. نه شما که ظاهرا اغلب ما آنها را به خاطر داریم و خواهیم داشت. حالا خبر رسیده یکی از خالقان این مجموعه پویانمایی به یاد ماندنی در 95سالگی درگذشته است. آن‌طور که سایت این پویانمایی نوشته است، «جین دیچ» تصویرگر و انیماتور برنده اسکار که کارگردانی 13 قسمت از پویانمایی‌های معروف «تام و جری» را بر عهده داشته، دیگر در میان ما نیست. او البته کارگردانی ملوان زبل را هم انجام داده و این دو پویانمایی در ایران شناخته شده هستند.  جین دیچ،‌ جایزه اسکار بهترین پویانمایی کوتاه سال ۱۹۶۰ را برای فیلم «مونرو» به خود اختصاص داد و در سال ۱۹۶۴ نیز برای دو پویانمایی «ناندیک» و «چگونه از دوستی جلوگیری کنیم» نامزد دریافت جایزه اسکار در این شاخه شده بود و شخصیت کارتونی «تام ترفیک» را در قالب یک سریال خلق کرده بود که در برنامه کودک تلویزیونی «کاپیتان کانگرو» روی آنتن می‌رفت و در سال ۱۹۵۸ هم برای تهیه‌کنندگی مشترک پویانمایی «درخت خانوادگی سیدنی» نامزد دریافت جایزه از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار بود. او در سال ۲۰۰۴ جایزه «وینزو مککی» را به پاس یک عمر دستاورد هنری در عرصه پویانمایی دریافت کرد.  ناشر جین دیچ در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس بیان کرد این هنرمند پنجشنبه شب به طور ناگهانی در خانه‌اش در شهر پراگ از دنیا رفته و هنوز جزئیات بیشتری در این‌باره منتشر نشده است.