گامی برای شفاف سازی

گامی برای شفاف سازی


 درحوزه امور مشارکتی،‌ خیریه و کمک به نیازمندان در کشورمان یک معضل وجود دارد که از آن باید تحت عنوان نبود پنجره ای واحد برای شناسایی نیازمندان و توزیع کمک‌ها براساس اولویت میان فقرا نام برد.   این ابر مشکل با گذشت 40 سال از انقلاب همچنان  حل نشده باقی مانده‌است. در‌واقع برای کمک به نیازمندان درکشور نوعی چند‌صدایی وجود دارد طوری که کمیته امداد، ‌بسیج سازندگی،‌ هلال احمر،‌ شهرداری،‌ حوزه‌های علمیه، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد مستضعفان و اصناف هرکدام به صورت جداگانه، جامعه هدفی را برای خود تعریف کرده و خدماتی به نیازمندان ارائه می کنند. این درحالی است که طبق آمارهای رسمی حدود 70 تا 80 هزار خیریه نیز مشغول ارائه خدمت به نیازمندان هستند.
با وجود این گستردگی کار و ارائه خدمت از ناحیه دستگاه‌ها و تشکیلات مختلف اما هنوز عده‌ای از فقرا هستند که موفق به دریافت خدمات خیریه نمی‌شوند ولی عده‌ای دیگر می‌توانند از مساعدت‌های چند بخش بهره‌مند شوند.  
به منظور بهترشدن این اوضاع درکنار نهادهایی همچون کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که مشغول انجام اقداماتی هستند، بخش خصوصی نیز در قالب قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع) چند سالی است دو سایت به نام‌های «سایه» و «بسازیم» ایجاد کرده و در آن بیش از1600 خیریه را جمع کرده و اطلاعات مربوط به نیازمندان کشور را به اشتراک می گذارد.
مهم‌ترین نکته ای که می‌توان درباره این دو سایت ذکر کرد ایجاد شفافیت بین خدمت‌دهندگان و خدمت گیرندگان است ، طوری که هر دو سوی امور خیریه در جریان جزئیات کار قرار می‌گیرند و همه چیز با شفافیت اعلام می‌شود. در این سایت‌ها، نیازهای افراد نیازمند نیز با شفافیت مشخص می‌شود و خیران می‌توانند به صلاحدید خود حوزه مشارکتی خود را انتخاب کرده و نتیجه کار را نیز با مستندات مشاهده کنند. بنابراین می‌توان گفت اقدام قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع) در زمره  اقدامات خوب و پسندیده است، به‌ویژه این که توانسته بخشی از خیریه‌های فعال در کشور را زیر چتر خود بیاورد و خدمات را یک‌کاسه کند.