اصنــــاف چشم انتظار کمک

گفت‌وگو با فعالان اقتصادی مناطق مختلف کشور درباره اوضاع کسب‌وکار و کارکرد بسته حمایتی دولت در بحران کرونا

اصنــــاف چشم انتظار کمک

سال گذشته وقوع حوادث متعدد از جمله گسترش تحریم‌ها و گران شدن بنزین سبب شد بازار کشور با نوسانات مختلفی روبه‌رو شود به طوری که بسیاری از اصناف و واحدهای تولیدی متحمل ضرر و زیان شدند؛ ولی با این حال همچنان چشم امید این تولیدکنندگان و بازاریان در نقاط مختلف کشور به فروش اسفندماه یا به اصطلاح دقیق‌تر فروش شب عید بود. ورود ویروس کرونا به کشور در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته آب سردی بر پیکره نیمه‌جان اصناف و واحدهای تولیدی بود، طوری که مردم از یک طرف با کاهش قدرت خرید مواجه شدند و از طرف دیگر به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری در خانه ماندند و بازارها خلوت شد. با اعلام طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و سپس تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و پاساژها و فروشگاه‌های مختلف عملا بازار در رکود فرو رفت، اما همچنان تولیدکنندگان و فروشندگان کورسوی امیدی به کمک دولت در زمینه‌های بخشودگی مالیاتی، بیمه، وام و یا کمک‌های بلاعوض داشتند. دولت در همین زمینه بسته حمایتی صد هزار میلیارد تومانی تصویب کرد که بیش از 50 هزار میلیارد تومان آن با هدف کمک به واحدهای اقتصادی در نظر گرفته شده‌است. به همین دلیل به سراغ مسؤولان اتحادیه‌ها و صنوف مختلف در سراسر کشور رفته‌ایم تا از وضعیت آنها و کمک‌های دولت مطلع شویم.

 به داد تولیدکنندگان
لوازم خانگی برسید
 با وجود مشکلات متعدد، تولید لوازم خانگی در کشور افزایش یافته‌است اما با این حال میزان فروش این محصول کمتر شده ولی نوسانات نرخ دلار می‌تواند گرانی شدیدی را در این بازار به وجود آورد.
در همین خصوص حمیدرضا غزنوی، سخنگوی اتحادیه لوازم خانگی در خصوص وضعیت این صنف در دوران شیوع بیماری کرونا و حمایت دولت از اصناف گفت: با وجود مانور خبری فراوان ولی باید گفت دولت تاکنون هیچ کمکی را به صنف لوازم خانگی نکرده است اما خوشبختانه تولید این محصولات در برخی گونه‌ها همچون یخچال فریزر ساید بای ساید، ماشین لباسشویی و اجاق‌گاز روند افزایشی داشته‌است و امیدواریم تولید تلویزیون که در سال‌های گذشته روندی منفی را سپری کرده است امسال به روند مثبتی برسد.
وی افزود: متاسفانه هنوز دولت کمک خاصی نکرده‌است این در حالی است که از لحاظ تأمین و تخصیص ارز در یک ماه اخیر این صنعت با مشکل جدی روبه‌روست و هیچ فردی از مسؤولان دولت نیز پاسخگو نبوده‌است.
سخنگوی اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرد: در یک ماه اخیر بازار بسته بوده ولی چون به تازگی بازار باز شده نیرو هم به این صنعت اضافه کرده‌ایم ولی فعلا در مورد فروش نمی‌توان صحبتی کرد چون بازارها تازه باز شده‌اند، امیدواریم با استقبال مردم از خرید لوازم خانگی، زیان تولیدکنندگان در دو ماه اخیر جبران شده و دولت نیز به این صنعت توجه ویژه‌ای بکند.
 رضا رزقیان‌مقدم، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد نیز به این موضوع پرداخت و بیان کرد: در پی شیوع ویروس کرونا و پرهیز مردم از حضور در اجتماعات و کاهش ساعات فعالیت صنوف، فروش لوازم خانگی نسبت به قبل ۷۵درصد کاهش داشته‌است. از آنجا که کرونا ضربه بزرگی به بازار لوازم خانگی زده، بهتر است دولت تدبیری اتخاذ کند تا مساعدت لازم در وصول اظهارنامه‌های مالیاتی اصناف انجام گیرد، زیرا صنوف با شرایط کنونی قادر به پرداخت مالیات نیستند.
سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم گفت: تولید لوازم خانگی در کشور روند افزایش به خود گرفته است به طوری که امسال شاهد رشد ۳۰ درصدی تولید لوازم خانگی هستیم. میری تشریح کرد: ممکن است که به علت نوسانات قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی در داخل افزایش پیدا کند. به دلیل این‌که برخی قطعات تولید لوازمی همچون یخچال وارداتی است نرخ دلار بر قیمت تمام‌شده آن تأثیر خواهد گذاشت.
 تعدیل نیروی گسترده
در صنف قنادی
شیوع بیماری کرونا و عدم تمایل مردم به حضور در بازار و خرید محصولاتی همچون شیرینی سبب شد فروش این محصول به صفر رسیده و بسیاری از فروشندگان این صنف نیز مغازه‌ها خود را تعطیل کنند.
 علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه شیرینی فروشی و قنادی در این باره گفت: دولت صرفا به وعده دادن برای کمک به واحدهای تولیدی و اصناف در رسانه ملی بسنده کرده و در عمل هیچ‌گونه کمکی به ما نکرده است.
وی افزود: در ایام شیوع بیماری کرونا متاسفانه فروشی نداشته‌ایم و امیدمان به شروع ماه مبارک رمضان بود، البته این وضعیت کرونایی باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی این صنف تعدیل نیرو داشته باشند.
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان استان قزوین نیز گفت: شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از ابتلا به آن بازار شیرینی استان را کساد کرده و فروش محصولات آن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نصف رسانده است.
نصر ا... حیدری اضافه کرد: در این شرایط اقتصادی از مدیران اقتصادی، بانکی، دارایی و مالیاتی استان درخواست داریم نسبت به تعویق اقساط معوقه بیمه‌ای و بانکی قنادان و شیرینی‌پزان استان مساعدت کرده و همکاری و همراهی لازم را با آنها داشته باشند.
 بازار سوت و کور کیف و کفش
خلوتی شدید بازار در ایام عید سبب شد بسیاری از اجناس تولیدکنندگان کیف و کفش در انبارها بماند و فروشندگان و تولیدکنندگان را ناامیدتر از قبل کند. به همین دلیل بسیاری از فعالان این صنف با بحران برگشت‌خوردن چک‌هایشان روبه‌رو شده‌اند.
احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان در این‌باره بیان کرد: سال 98 اتفاقات زیادی در کشور افتاد که هرکدام به نوعی بازار را با نوسانات مختلفی روبه‌رو کرد، ولی با این حال با دپوشدن برخی از تولیدات در انبارها و فروشگاه‌ها انتظار می‌رفت 10 روز پایانی سال 98 برای فروشندگان فرصت جبرانی باشد، ولی کرونا این امید فروشندگان و واحدهای تولیدی را به یأس تبدیل کرد. به همین دلیل نیاز بود که مسؤولان دولتی از این واحدهای تولیدی دلجویی کرده و کمک‌های مختلفی را برای عدم ورشکستگی و تعطیلی آنها انجام دهند، هرچند مسؤولان قول‌هایی داده‌اند ولی آن چیزی که در عمل می‌بینیم خلاف این امر را به اثبات می‌رساند.
رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان اظهار کرد: کسب‌وکارها در حال حاضر تعطیل هستند، بنابراین برای شروع مجدد به بحث تولید باید مسؤولان به آنها انگیزه بدهند، قول‌ها داده‌شده ولی هیچ‌کدام به صورت دستورالعمل، قانون یا بخشنامه ابلاغ نشده تا به اجرا برسد. از طرف دیگر باید تسهیلات ارزان‌قیمت به واحدهای تولیدی بدهند تا بیشتر از این تعدیل نیرو و بیکاری در کشور اتفاق نیفتد.
گازرانی گفت: چک‌ها هنوز پاس نشده و واحدهای تولیدی نیز سرمایه‌ای برای شروع به تولید مجدد ندارند که این امر خسارت جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت.
 تعطیلی مطلق صنعت گردشگری
کاهش شدید سفرهای زیارتی و سیاحتی در اقصی نقاط کشور سبب شد صنعت هتلداری کشورمان بحرانی‌ترین شرایط خود در دو دهه اخیر را تجربه کند. به همین دلیل این صنف با خسارات زیادی مواجه شده و انتظار می‌رود مردم به این زودی قصد سفر و گردشگری نیز نداشته باشند.
رئیس جامعه هتلداران لرستان با بیان این‌که استان لرستان هنوز به مقصد گردشگری تبدیل نشده و مسافرت‌ها به این استان فصلی و پیک آن در تعطیلات نوروزی است، گفت: دو سال است که به علت حوادثی نظیر سیل و بیماری کرونا هتل‌های استان نیمه‌تعطیل بوده و از پذیرش مسافر محروم شده‌اند که این امر باعث زیان گسترده آنها گردیده است.
علی‌اکبر فکوری به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افراد زیادی در هتل‌های استان اشاره کرد و افزود: از آنجا که هتلداران تسهیلات گرفته، به شهرداری‌ها عوارض می‌دهند و مالیات پرداخت می‌کنند انتظار داریم دولت از آنها حمایت جدی کند، چراکه در شرایط فعلی مشکل جدی دارند.
جاوید سبحانی، رئیس جامعه هتلداران استان کرمان نیز درباره خسارت واردشده به مجموعه‌های اقامتی استان کرمان در پی شیوع کرونا اظهار کرد: در اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه جاری و با شیوع کرونا، به واحدهای تحت پوشش جامعه هتلداران استان ازجمله هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مهمان‌پذیرها و ...
۶۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.


برای پوشاکی‌ها بدتر از این نمی‌شد
صنف پوشاک نیز همچون صنوف دیگر با یک بحران در یک سال اخیر روبه‌رو بوده به طوری که فروشندگان پوشاک در یک سال گذشته با وجود اتفاقات ریز و درشت منتظر فروش فوق‌العاده و به اصطلاح پرسود خود در ایام عید بودند که کرونا همه این امیدها را به نامیدی و یاس تبدیل کرد.
میر اسماعیل صدیق، رئیس اتحادیه پوشاک کرج دراین باره بیان کرد: وقتی کالایی را از واحدهای تولید خرید می‌کنیم با توجه به این که هر کالایی مربوط به یک فصل است اگر در بازه زمانی خود به فروش نرسد از قیمتش کاسته شده و حتی در انبارها خواهد ماند به همین دلیل صنف پوشاک با زیان بشدت گسترده‌ای روبه‌رو بوده است. وی افزود: صنف ما در 11 ماه هزینه‌های مختلف را متقبل می‌شود تا همه آن هزینه‌ها و سود کافی را نیز با فروش بالا در بازار شب عید به دست آورد ولی این بازار نیز با شیوع بیماری کرونا نابود شد.
 رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه نیز در این باره گفت: بیش از ۲۵۰۰ واحد صنفی عرضه پوشاک در کرمانشاه به دلیل زیان‌های چند صد میلیونی ناشی از شیوع بیماری کرونا چوب حراج به اجناس مغازه‌های خود زده‌اند. حسین بیات با بیان اینکه مغازه‌های کوچک عرضه پوشاک بین صد تا ۲۰۰ میلیون تومان در ایام عید ضرر کرده‌اند، افزود: این رقم برای مغازه‌های بزرگتر تا یک میلیارد تومان هم بوده است.