تقاضای همكاری از بهبودیافتگان كرونا

تقاضای همكاری از بهبودیافتگان كرونا

دكتر سید مرتضی طباطبایی / مسؤول پروژه پلاسمای هایپر ایمیون سازمان انتقال خون كشور

استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته از بیماری‌های عفونی برای درمان بیماران یا به اصطلاح پلاسمافرزیس (Plasmapheresis) سابقه‌ چند دهه‌ای در درمان برخی بیماری‌ها از جمله همه‌گیری‌های تنفسی پیشین ویروس كرونا یعنی سارس و مرس دارد. اگرچه پیش از این تجربه‌ای برای استفاده از این روش در كشور وجود نداشت اما با توجه به نتایج مثبت این روش در درمان بیماری‌های مشابه كووید - 19 و همچنین اعلام نتایج امیدواركننده از سوی برخی محققان در استفاده از این روش درمانی برای مهار شدت بیماری در بیماران بدحال كرونای جدید، سازمان انتقال خون در همكاری با برخی از مراكز آموزش و درمان پزشكی كشور این طرح را در كشور آغاز كرد.
از آنجا كه مراحل اولیه بررسی بالینی این روش در كشور با موفقیت‌هایی همراه بوده است، به نظر می‌رسد در شرایط كنونی كه هنوز هیچ واكسن یا داروی مؤثری علیه این بیماری مورد تأیید قرار نگرفته است، ذخیره‌سازی پلاسمای بهبودیافتگان این بیماری در زمان مناسب امری ضروری و مؤثر در كنترل روند شیوع كووید - 19 در كشور خواهد بود. به همین جهت سازمان انتقال خون بنابر وظیفه ذاتی خود كه تأمین خون و فرآورده‌های خونی سالم برای درمان بیماران نیازمند است از اول اردیبهشت سال جاری طی فراخوانی از بهبودیافتگان این بیماری كه بیش از یك ماه از بهبود كامل علائم‌شان گذشته و آنتی‌بادی اختصاصی علیه این ویروس به میزان كافی در خونشان وجود دارد دعوت كرده تا با كمك در جمع‌آوری و ذخیره‌سازی پلاسمای خونشان در صورت نیاز مراكز درمانی به این محصول برای بهبود بیماران بدحال كووید -19 قدمی بردارد.
در حال حاضر ۱۸ مركز در سطح كشور آماده دریافت پلاسمای این اهداكنندگان است. امیدواریم در آینده نزدیك مقدمات این امر خداپسندانه را در سراسر كشور فراهم كنیم. تا اینجای كار استقبال خوبی از این طرح شده است و امیدواریم در ماه مبارك رمضان، ماه مهمانی خدا این اقدام خیرخواهانه با استقبال بیشتری نیز روبه‌رو شود.
از بهبود یافتگان عزیز این بیماری درخواست داریم به شكرانه بهبود سلامت و برای كمك به عزیزان نیازمند به منظور اهدای پلاسمای خون خود به مراكز استانی درنظر گرفته شده كه آدرس و شماره تلفن آنها در وبگاه سازمان انتقال خون ایران به نشانی www.ibto.ir درج شده، مراجعه كنند.‌