کرونا با روابط زناشویی منتقل نمی‌شود

کرونا با روابط زناشویی منتقل نمی‌شود


 ویروس كووید-١٩ همچنان پدیده‌ای است كه بسیاری از ویژگی‌ها و جوانب آن در هاله‌ای از ابهام است و دانشمندان و متخصصان اطلاعات دقیقی درباره ماهیت و عوارض آن ندارند. با این حال تاكنون انتقال این ویروس از راه مجاری دهان، بینی و چشم به اثبات رسیده است. اما هیچ مدركی مبنی بر انتقال ویروس كرونا از طریق روابط زناشویی وجود ندارد و هنوز گزارشی از یافت شدن ویروس در ترشحات دستگاه تناسلی آقایان و خانم‌ها گزارش نشده است. با این حال، در صورت ابتلای یكی از زوجین به كووید-١٩ در صورت رعایت نكردن فاصله شخصی، این ویروس از طریق تنفس و هوای بازدم یا از طریق بزاق قابل انتقال است.
اگر یكی از زوجین مبتلا به كووید-19 باشد باید تا حد امكان از یكدیگر دور بمانند و روابط زناشویی نداشته باشند. اما برای افرادی كه علائم بیماری را ندارند و در معرض بیماری كووید-19 قرار نداشته‌ و شرایط قرنطینه در خانه را رعایت كرده‌اند، جای نگرانی وجود ندارد و با حفظ نكات بهداشتی روابط زناشویی، خطر ابتلا به این بیماری را به همراه نخواهد داشت. باید توجه داشت كه حفظ رابطه زناشویی در این دوره پراسترس می‌تواند به تحكیم روابط عاطفی خانواده و كاهش اضطراب و تنش زوجین كمك كند. در این رابطه لازم است حداقل 20 ثانیه قبل و بعد از روابط زناشویی دست‌ها با آب و صابون شسته شو‌د. همچنین استفاده از وسایل محافظتی، امكان انتقال ویروس كرونا را طی رابطه كاهش مى‌دهد.
اگر فرد احساس بیماری دارد (علائمی شامل تب، سرفه، گلودرد یا تنگی نفس) بهتر است از نزدیك شدن به همسر خود خودداری كرده و فاصله یك تا 5/1 متر را از او حفظ كند. همچنین، اگر فرد به یك بیماری مبتلا است كه آسیب‌پذیری او را در مقابل ویروس كرونا افزایش می‌دهد، بهتر است از روابط زناشویی خودداری كند.  اگر زوج قصد بارداری ندارند باید از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده كنند. استفاده از این روش‌ها به پیشگیری از انتقال عفونت‌های مقاربتی كمك می‌كند.
برای پیشگیری از بارداری بهتر است وسایل مربوطه برای حداقل ۳۰ روز یا بیشتر تهیه شود.
همچنین با توجه به این‌كه دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در دوران شیوع كووید-۱۹ سخت‌تر خواهد بود، ممكن است استفاده از برخی از این روش‌ها با دشواری همراه باشد كه در این صورت بهتر است خانم با ماما یا پزشك خود تماس بگیرد و از او راهنمایی بخواهد.