مراقبت‌های مختلف پس از جراحی چاقی

مراقبت‌های مختلف پس از جراحی چاقی

  مراقبت‌های پس از جراحی چاقی بسیار اهمیت دارد زیرا نیمی از كار به عهده جراح و بقیه به عهده بیمار و وابسته به انجام مراقبت‌های بعد از عمل است.
بعد از جراحی، بیمار باید از مكمل‌های مختلفی همچون انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به مدت حداقل یك سال استفاده كند. اگر به خاطر دیابت، فشار خون بالا و كلسترول دارو مصرف می‌كنید، حتما با پزشك‌تان در این مورد مشورت كنید؛ زیرا ممكن است تجویز برخی داروها را برایتان تغییر دهد. این میزان در افراد مختلف متفاوت بوده و بسته به نوع بیماری شماست.
 رژیم غذایی پس از عمل
مرحله اول (10 روز اول): 10 تا ١٢ لیوان مایعات شامل آب با دمای اتاق، آب گوشت و آب مرغ صاف شده بدون چربی، شیر و دوغ و ماست كم‌چرب و همچنین سوپ صاف شده. آبمیوه طبیعی رقیق شده با نسبت یك‌چهارم آبمیوه و بقیه آب. پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، كافئین، نوشیدن آب با تكه‌های یخ، نوشیدن با نی یا بطری كه با ایجاد حباب‌های هوا ممكن است باعث ناراحتی گوارشی شود.
مرحله دوم (10 روز دوم): غذاهایی با قوام خمیری صاف یا مایع غلیظ مانند سوپ صاف شده، فرنی، غذاهای پوره و میكس شده كه حاوی هیچ قطعه مجزا نباشد مصرف شود.
مرحله سوم (ده روز سوم): غذاهای رقیق و غذاهایی كه به‌آسانی جویده می‌شود مثل گوشت چرخكرده یا گوشت با تكه‌های بسیار ریز، سبزی پخته‌شده و میوه پخته (كمپوت خانگی). شرط شروع غذای سفره خوب جویدن است. هر لقمه غذایی باید ٢٠ تا ٣٠ بار جویده شود.
در این مدت تعداد وعده‌های غذایی و نوشیدن شما متعدد و مكرر است (توجه داشته باشید از نوشیدن مایعات از نیم‌ساعت قبل تا نیم‌ساعت بعد از غذا پرهیز كنید). رژیم شما با شش وعده غذایی شروع شده، سپس به چهار و در نهایت با شروع رژیم عادی به سه‌وعده كاهش داده می‌شود.
به طور معمول، هر وعده غذایی شامل غذاهای غنی از پروتئین (حتما روزی ۶۰ گرم پروتئین بخورید)، مانند گوشت بدون چربی نظیر مرغ، ماهی و میگو، محصولات لبنی كم‌چرب (ماست، پنیر) یا تخم مرغ است (كشك نیز منبع غنی از پروتئین است). پروتئین برای نگهداری و ترمیم بدن شما پس از جراحی بسیار مهم است. آجیل و مغزیجات به میزان لازم و نه زیاد، میوه به اندازه دو واحد در روز می‌توانید به‌عنوان میان وعده استفاده كنید. بلافاصله بعد از غذا دراز نكشید.
بعد از عمل جراحی مرتب راه بروید، به‌طوری‌كه در هر ساعت حداقل ۱۵ دقیقه راه رفته باشید. از هفته دوم به بعد، بعد از سپری‌كردن دوران نقاهت، پیاده‌روی را در قالب ورزش آغاز كنند. پیاده روی را با ده دقیقه در روز و سرعتی نسبتا بالا آغاز كنید (به‌طوری كه ضربان قلب شما بالا برود). این كار را تا حداقل روزی ۳۰ دقیقه، پنج روز در هفته ادامه دهید. اگر شنا را دوست دارید، بهتر است بعد از شش هفته آن را شروع كنید. ورزش‌های قدرتی و با وزنه و ورزش‌های شكم باید بعد از ده هفته از جراحی چاقی انجام شود. بعد از اعمال جراحی چاقی مصرف هر نوع مشروبات الكلی و دخانیات تا یك سال بسیار خطرناك و به‌كلی ممنوع است.