تقاضای دیه برای قتل جوان ایرانی در ژاپن

تقاضای دیه برای قتل جوان ایرانی در ژاپن


اولیای دم مرد جوان که سه سال قبل در کشور ژاپن به‌طرز هولناکی به قتل رسیده بود، با توجه به شناسایی نشدن عامل جنایت، در دادگاه کیفری یک استان تهران تقاضای دیه از بیت‌المال را مطرح کردند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، اواسط سال 96 رسیدگی به پرونده قتل جوان 30 ساله به نام فرزاد در کشور ژاپن با اعلام شکایت خانواده او در دستور کار پلیس ایران قرار گرفت. خانواده فرزاد در اولین اظهارات خود گفتند:«فرزاد از مدتی قبل برای کار به ژاپن رفته بود و نزد دایی خود زندگی می‌کرد. چندروز قبل فرزاد به‌طرز مشکوکی ناپدید شد و چندروز بعد خبر رسید که جسد او را پیدا کرده‌اند.»
در گزارشی که از پلیس ژاپن ضمیمه پرونده شده بود نوشته شده که جسد فرزاد در خرابه‌های یک‌هتل متروکه در توکیو در حالی که با ضربات چاقو به قتل رسیده بود کشف شده است. ماموران پلیس ژاپن شش ایرانی از نزدیکان و دوستان فرزاد را  به‌عنوان مظنونان پرونده به پلیس ایران معرفی کردند و یکی از دوستان ژاپنی فرزاد هم به‌عنوان مظنون پرونده مورد بازجویی قرار گرفت. با توجه به این‌که مستندات پرونده  بی‌گناهی مظنونان را ثابت می‌کرد دادسرای جنایی تهران قرار منع‌تعقیب را برای آنها صادر کرد.
به این ترتیب پدر و مادر فرزاد به عنوان اولیای‌دم تقاضای خود را مبنی بر دریافت دیه از بیت‌المال با توجه به شناسایی نشدن قاتل مطرح کردند و رسیدگی به دادخواست اولیای‌دم روز گذشته در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران انجام شد. اولیای‌دم در این جلسه خطاب به دادگاه گفتند: پسر بزرگ ما برای انتقال جسد برادرش به ژاپن رفت و جسد فرزاد را در ایران دفن کردیم. پلیس ژاپن با توجه به  بی‌نتیجه ماندن تحقیقات برای یافتن ردی از قاتل فرزندمان، پرونده را مختومه اعلام کرد اما ما از دستگاه قضایی ایران تقاضای دریافت دیه از بیت‌المال را داریم.