آب‌تنی مرگبار در باغ پسته

جزئیات غرق‌شدن 3 پسر خردسال در حوضچه کشاورزی سیرجان

آب‌تنی مرگبار در باغ پسته

سه پسر ده ساله اهل روستای ایزدآباد سیرجان هنگام آب‌تنی در حوضچه کشاورزی باغ پسته جان باختند. اجساد سه کودک توسط نیروهای امداد هلال‌احمر از آب بیرون کشیده‌شد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، ساعت 11 سه‌شنبه، 23 اردیبهشت بود که صدای سوت‌زدن دوستان سامان در کوچه محل زندگی‌شان واقع در روستای ایزدآباد شهرستان سیرجان استان کرمان پیچید. این سوت کوتاه رمز همیشگی سه رفیق شفیق بود که با شنیدنش برای رفتن به کوچه و فوتبال‌بازی‌کردن در زمین‌های خاکی سر از پا نمی‌شناختند. این آخرین‌باری بود که صدای سوت و خنده و بازی کودکانه‌شان در کوچه پیچید.

پدر سامان دره‌گرایی با صدای گرفته از غم ازدست‌دادن پسربچه شیرین‌زبانش در مورد روز حادثه می‌گوید: «نزدیک ظهر بود و سامان برای ناهارخوردن به خانه نیامد. فکرش را هم نمی‌کردیم اتفاق بدی افتاده‌باشد. سامان و دوستانش، پسربچه‌های بازیگوشی بودند و سابقه داشت که ساعت‌ها مشغول بازی شوند و دیر به خانه بیایند.»
اما آن‌روز ماجرا به همین سادگی‌ها هم نبود. پدر سامان ادامه داد: «نزدیک ساعت 3 بعدازظهر بود که تلفن همراهم زنگ خورد و یکی از اهالی روستا گفت اتفاق بدی برای بچه‌ها در باغ پسته نزدیک روستا افتاده‌است. سراسیمه خودم را به باغ رساندم. جمعیت زیادی در نزدیکی حوضچه کشاورزی جمع‌شده‌بودند. پلیس و آتش‌نشانی و هلال‌احمر آمده بودند. همه با دیدن من سر تکان می‌دادند و اشک می‌ریختند. همه نگاه‌شان به حوضچه بود و غواصان هلال‌احمر در آب بودند. برای همین تا ته ماجرا را خواندم.»
باغداری که در باغ مشغول کار بود یک‌دفعه متوجه می‌شود که سه کودک خردسال در آب، مشغول دست و پا زدن هستند و با داد و فریاد از اهالی روستا کمک خواسته و بعد سریع با پلیس تماس می‌گیرد.
عرب قهستانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیرجان در مورد عملیات امدادگران گفت: «به دیواره استخر کشاورزی برای جلوگیری از هدررفتن آب نایلون کشیده شده‌بود و احتمالا بچه‌ها برای همین نتوانسته بودند با کمک دیواره استخر خودشان را نجات دهند. حوضچه 5/2 متر عمق داشت و حجم آن 600 مترمکعب بود و غواصان هلال‌احمر با تجهیزات مخصوص وارد آب شدند و پیکر بی‌جان بچه‌ها را از آب بیرون‌کشیدند.»
پدر امیرمهدی درخشانی، یکی از قربانیان حادثه، گفت:«باغ پسته در و حصار و تابلوی ایمنی نداشت. این باغ تا منازل ما حدود یک‌کیلومتر فاصله دارد و نمی‌دانم چرا بچه‌های ما به سرشان زده بود آنجا بروند. در حوضچه چند ماهی گلی ریخته‌شده‌بود و من حدس می‌زنم پسرم و دوستانش می‌خواستند ماهی‌ها را ببینند.»
پدر علی شهسواری برای شکایت از صاحب باغ به دادسرا مراجعه کرده‌ است.
او در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «علی و دوستانش همیشه سه‌تایی کنار هم بودند و با هم بازی می‌کردند. آن‌روز وقتی علی دیر کرد، چندبار با منزل همسایه‌هایمان تماس گرفتم و وقتی خبری از علی نشد، به کوچه رفتم تا دنبال او بگردم. وقتی فهمیدیم به خاطر رعایت‌نشدن نکات‌ ایمنی از سوی کشاورز، بچه‌ها سمت حوضچه رفته‌اند و این بلا سرمان آمده است، تصمیم گرفتیم از آن باغدار شکایت کنیم.»



غرق شدن 2 دختر
در رودخانه
در حادثه‌ای مشابه، ساعتی بعد از غرق‌شدن سه پسربچه در حوضچه کشاورزی، دو دختر جوان هم در سد گیشگان شهرستان سیرجان جان‌باختند.
ساعت حدود 5 بعدازظهر بود که امدادگران هلال‌احمر برای نجات دو دختر جوان 28ساله راهی سد گیشگان شدند. شش جوان برای تفریح به نزدیکی سد رفته بودند که دو دختر جوان گرفتار جریان آب رودخانه قبل از سد شدند و همراهان آنها در تماس با امدادگران درخواست کمک کردند.
کامبیز محمدی، رئیس هلال‌احمر راین در مورد این حادثه گفت: «دو دختر جوان  و چهار همراه‌شان برای تفریح  و شنا در سد روستا به آب زدند که  به دلیل نداشتن مهارت کافی در شنا و همچنین عمق زیاد آب و جریان شدید رودخانه و سرریزشدن سد، غرق شدند.»