تحریم، ابزاری برای زورگویی

تحریم، ابزاری برای زورگویی

رامین مهمانپرست تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل

 فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران روند طبیعی خود را دنبال می‌کند و بهانه آمریکایی‌ها برای تحریم کردن فعالیت‌های اقتصادی ایران ناشی از سیاست‌های اشتباه مسوولان ایالات متحده است که نشان داده‌اند نسبت به تعهدات حقوقی بین‌المللی و برجام هیچ‌گونه پایبندی ندارند.  آنها بعد از این که از برجام خارج شدند به صورت یکجانبه سعی کردند تحریم‌هایی را مجدد برای محدودکردن فعالیت‌های اقتصادی و به حداکثر رساندن فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.
 آمریکایی‌ها برای این‌که به این هدف خود برسند از همه ابزارها استفاده می‌کنند و حتی با زورگویی کشورهای دیگر را تحت فشار قرار می‌دهند و تنبیهاتی را برای شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران مراوده تجاری دارند، در نظر می‌گیرند تا به اهداف سیاسی خود دسترسی پیدا کنند. البته در دنیای امروز کشورها براساس منافع ملی خود تصمیم می‌گیرند و در بسیاری از مواقع منفعت کشورها مبتنی بر توسعه روابط با سایر کشورهای مستقل و تامین نیازهای اولیه‌شان است.
بحث انرژی در دنیای امروز، یک مساله ضروری است و کشورهای مختلف برای پیشرفت و رشد اقتصادی خودشان نیازمند تامین انرژی هستند و این گونه نیست که تحت هر شرایطی حاضر باشند از این مساله چشم‌پوشی کنند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که منابع غنی انرژی را در اختیار دارد حق طبیعی خود می‌داند برای صادرات نفت و گاز خود در بازار بزرگ انرژی‌های فسیلی دنیا اقدامات لازم را انجام دهد.  اقدامات آمریکا برای ممانعت از فعالیت‌های ایران هم هیچ مبنای حقوقی ندارد و غیرقانونی است. چنین رفتاری ممکن است برخی کشورهای ضعیف را تحت تاثیر قرار دهد و تا حدودی بتواند اهداف آمریکایی‌ها را تامین کند.  اما بسیاری از کشورها از استقلال خود دفاع می‌کنند و گوش به سخنان بی‌منطق آمریکایی‌ها نمی‌دهند و روابط خود را با دیگر کشورها توسعه می‌دهند. افکار عمومی دنیا هم در شرایط کنونی به‌تدریج آگاه می‌شود و در می‌یابد آن چیزی که از سوی آمریکایی‌ها در روابط بین‌الملل به‌کار گرفته می‌شود مبتنی بر سیاست‌های دوگانه است. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران از یک‌سو باید براساس منافع ملی خود رفتار کرده و از سویی دیگر افکار عمومی جهان را با این سیاست‌های دوگانه آمریکا آشنا کند.