شعربانو؛ گام بلند

شعربانو؛ گام بلند

هما فولادگر تهیه‌کننده


صادقانه‌ترین شعر و خالصانه‌ترین نوع آن، شعر آیینی است. شعری که آگاهانه و بعضا فطری از درون شعر شاعر آیینی می‌جوشد و برمی‌خیزد و در قالب کلماتی آهنگین، موزون و مقفی شکوفا می‌گردد. این نوع شعر آن‌هنگامی بیشتر خود را می‌نمایاند که روحی لطیف و غنی آن را سروده باشد. زنان و بانوان، توانمندی ویژه‌ای در ساخت و پرداخت مفاهیم معنوی و دینی دارند و هنگامی که این توانمندی در حسی شاعرگونه درمی‌آمیزد، برآیندهای بسیار زیبا اتفاق می‌افتد به‌خصوص آن‌هنگامی‌که بانوی شاعر، شعر خود را با آگاهی و یا به‌ شکل فطری، معنویت دینی را سروده باشد.
خوشبختانه امروزه بانوان شاعر بسیاری در زمینه شعر آیینی که برخاسته از نهاد متعهد آنهاست‌، سروده‌های غنی و ممتازی را عرضه کرده‌اند که بازنگری و بازخوانی آنها آرامشی را به سوی مخاطب بازمی‌گرداند، به طوری که بانوی شعر آیینی نگاهی آمیخته با احساسات تخیل‌گونه و تخیلاتی موزون و لطیف را عرضه کرده که با آنچه تاکنون جاری بوده، متفاوت است. در حقیقت شعر آیینی، مفاهیم عرفان معنوی بانوان شاعره را به‌خوبی پدیدار می‌سازد. به گونه‌ای شعربانو در کنار دیگر ویژگی‌های فطری‌اش، بی‌تابانه لحظات شعور از احساسش را ثبت می‌کند.
این روزها شاهد برنامه‌ای با عنوان «شعربانو» به تهیه‌کنندگی محسن اخلاقی و زهرا شاهین‌فر و با اجرای توانمندانه زهرا شاهین‌فر و کارگردانی محمدعبدا... متیم از شبکه سه تلویزیون هستیم. همان‌قدر که این برنامه نام ممتازی بر خود نهاده و تکیه بر مقام بانوان هنرمند و شاعر دارد، از پرداختی دلنشین در حوزه رسانه تلویزیون نیز برخوردار است. در حقیقت هدف و کارکرد این برنامه، گامی بلند در راه شناساندن نوعی از شعر آیینی است و می‌توان اعتراف کرد تا حد بسیاری این سبک و سیاق و اندیشه با احساس زنانه از دیدگان شعردوستان و شعرپروران مذهبی و معنوی، مغفول مانده است. شعر این بانوان شاعره نه مرثیه است و نه منقبت، بلكه ابراز ارادت خالصانه و مخلصانه است به اهل بیت (ع).
ساختار برنامه «شعربانو»، بر مبنای گفت‌وگوهای صمیمی میان مجری و بانوان شعر آیینی شکل می‌گیرد و اشراف و آگاهی مجری برنامه به موضوع شعر آیینی باعث شده که شعرا با ساختار برنامه «شعربانو» به‌راحتی ارتباط برقرار کنند و حس و حال‌شان را از ارادت‌هایشان به مفاهیم معنوی و عرفانی و اهل‌بیت(ع) ابراز کنند. انتخاب فضای برنامه برای گفت‌وگوها به شکل متعارف و قابل قبولی انجام شده و اگر به تولید چنین برنامه‌هایی در رسانه سیما پرداخته شود، مخاطبان خاص‌و‌عام گسترده‌تری را به خود جذب خواهد کرد. به نظر می‌رسد تولید و پخش برنامه تلویزیونی «شعربانو» گام بلندی است در راستای نمایش توانمندی‌های معنوی و هنری بانوان این سرزمین و باید قدردان پشتیبان‌های چنین برنامه‌ای باشیم.
این برنامه را در مناسبت‌های ویژه ماه رمضان از شبکه سه تلویزیون دنبال نمایید.