یک شاهکار تاریخی

ضررهای قرارداد فدراسیون فوتبال با ویلموتس همچنان ادامه دارد

یک شاهکار تاریخی

فدراسیون فوتبال ایران با کنار گذاشتن کارلوس کی‌روش و جذب مارک ویلموتس، در آستانه ضرری تاریخی قرار گرفته است. با کی‌‎روش، ایران دو بار متوالی به جام‌جهانی صعود کرد و 20 میلیون دلار درآمد داشت. حالا بماند که این تنها سود مالی بود و ایران سود معنوی هنگفتی هم کرد. شکوفایی فوتبال و بالارفتن اعتبار فوتبال ایران در جهان از جمله فواید این دو صعود متوالی بود. در حال‌حاضر فدراسیون، تقصیر جدایی کی‌‎روش را به گردن وزارت‌ورزش می‌اندازد. حداقل این مساله را می‌توان به سادگی از حرف‌های محمود اسلامیان، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال استنباط کرد.

اسلامیان در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود تاکید کرده بود که «دولتی‌ها نگذاشتند کی‌روش بماند.»  عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در حالی چنین ادعایی می‌کند که همه می‌دانند ساکت، مرد پرنفوذ فدراسیون از قبل جام‌جهانی روسیه راضی به ماندن کارلوس نبود. در شبی که تاج و کی‌روش در فدراسیون ابتدا دعوای بزرگی کردند و در نهایت تن به همکاری دوباره دادند، محمدرضا ساکت در پارکینگ فدراسیون با بی‌میلی درباره این ادامه همکاری، خطاب به تاج حرف‌هایی زده بود.
 2+6 میلیون یورو غرامت
این یعنی در فدراسیون هم آدم‌هایی بودند که دوست نداشتند کی‌روش بماند. با رفتن او اما ایران در آستانه یک ضرر تاریخی است که شاید دیگر تکرار نشود. فدراسیون فوتبال تا اینجا دو میلیون یورو به مارک ویلموتس غرامت داده است. این مربی و دستیارانش از ایران شکایت کرده و خواهان دریافت شش میلیون یوروی دیگر هستند. یعنی در بدترین حالت آنها می‌توانند هشت میلیون یورو از ایران کاسبی کنند.
 احتمال غرامت سنگین‌تر
حالا حتی اگر ایران در آن پرونده هم برنده باشد و شش میلیون یورو غرامت ندهد در صورت از دست دادن جام جهانی، متحمل ضرر سنگینی می‌شود. پاداش صعود به جام‌جهانی قطر ده میلیون دلار است.
 این پول می‌تواند فوتبال ایران را به جلو حرکت دهد. بماند که معمولا روسا از این پاداش که برای پیشرفت فوتبال در نظر گرفته شده، برای پرداخت بدهی‌های خود استفاده می‌کنند و گاهی یک دلار از آن صرف آبادی فوتبال‌ ایران نمی‌شود. در واقع تصمیم فدراسیون برای برکناری کی‌روش و آوردن ویلموتس می‌تواند عواقب سنگینی برای ایران داشته باشد، هر چند هنوز رئیس سابق اعتقاد دارد بهترین قرارداد تاریخ تیم‌ملی را بسته‌ و ویلموتس هم مربی خوبی بوده است! منتقدان هم همواره به او  گفته‌اند اگر ویلموتس مربی خوبی بود، چطور در ساحل‌عاج ناکام ماند و غرامت گرفت و دو سال هم بیکار بود تا به تیم‌ملی ایران
ملحق شود؟!
 توجیه مقصران
مسؤولانی که برای حضور ویلموتس نقش کلیدی داشتند، این روزها در توجیه تصمیم خود می‌گویند: «مگر حدس می‌زدیم او ناکام شود؟» به عنوان مثال محمود اسلامیان، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون دقیقا چنین جمله‌ای را تکرار کرده است. البته او در یکی از مصاحبه‌هایش هم ویلموتس را «کاسب» خواند و همین جمله نشان می‌داد به اشتباه عجیب تاج، امیر مهدی علوی و ساکت که سه ضلع توافق با ویلموتس بودند، اعتراف کرده است.
 اشتباه استراتژیک
اگر در بهترین حالت ایران در پرونده غرامت ویلموتس برنده باشد و در عوض جام‌جهانی را از دست بدهد، مشخص می‌شود ایران دو میلیون یورو (پرداختی به ویلموتس و کادرش) و ده میلیون دلار (پاداش صعود به جام‌جهانی) را از دست خواهد داد. حالا با توجه به دلار 17 هزار و 300 تومانی و یوروی 18 هزار و 800 تومانی خودتان حساب کنید فدراسیون چه غرامتی بابت یک اشتباه استراتژیک پرداخت خواهد کرد. علی کفاشیان، رئیس سابق فدراسیون که خود طعم شیرین سودهای کلان را با حضور کی‌روش چشیده، در این‌باره می‌گوید: من کاری به پرونده ویلموتس ندارم، ولی حضور کی‌روش در ایران برای ما سود زیادی داشت. می‌دانستیم به جام‌جهانی می‌رسیم و انصافا چند برابر چیزی که به او پرداخت کرده بودیم، بابت حضور در دو جام‌جهانی به دست آوردیم. فکر می‌کنم اگر او می‌ماند در جام‌جهانی بعدی اوج فوتبال ایران را تجربه می‌کردیم.   



ویلموتس: منتظر رای فیفا
در پرونده ایران هستم
مارک ویلموتس که نتایج ضعیفی همراه با تیم‌ملی ایران به دست آورد، امیدوار است بتواند غرامت سنگینی از فدراسیون فوتبال بگیرد. او که زیاد اهل مصاحبه نیست و کمتر با خبرنگاران مصاحبه می‌کند، دیروز سکوتش را شکست و درباره پرونده شکایتش از فدراسیون گفت: «قرارداد من با ایران 15 نوامبر گذشته به پایان رسید و من به فیفا شکایت کرده‌ام. پرونده ما در حال بررسی است و منتظر حکم نهایی فیفا هستم.»