خوش به حال قهرمانان

اجرای قانون جدید در فدراسیون جهانی تکواندو و نگرانی‌های متفاوت

خوش به حال قهرمانان

قانون جدید فدراسیون جهانی و نگرانی تکواندوکاران ایرانی؛ چند روز پیش بود که خبر رسید فدراسیون جهانی ضریب امتیاز مسابقات جهانی و گرندپری‌ها را افزایش داده است. اتفاقی که باعث می‌شود ورزشکارانی که در این مسابقات نتایج ضعیفی می‌گیرند، کار سخت‌تری برای رسیدن به المپیک داشته باشند.
سه شنبه‌شب بود که جلسه‌ای غیرحضوری و به صورت آنلاین برگزار شد که مهم‌ترین تصمیم گرفته شده در آن که به صورت الکترونیکی رای‌گیری شد، این بود که ۲ امتیاز به قهرمانی جهان، فینال گرندپری و مسابقات گرندپری اضافه شد. یعنی از این پس امتیاز رقابت‌های قهرمانی جهان از ۱۲ به ۱۴، فینال گرندپری از ۸ به ۱۰ و سری رقابت‌های گرندپری از ۴ به ۶ ارتقا پیدا کرد.
این دو امتیاز چه تاثیری دارد؟
اضافه شدن 2 امتیاز به این مسابقات مهم نتایج زیر را در پی خواهد داشت.طلای قهرمانی جهان ۱۴۰ امتیاز،طلای فینال رقابت‌های گرند‌پری ۱۰۰ و هر چهار مرحله گرندپری‌ها که در طول سال برگزار خواهد شد نیز ۶۰ امتیاز برای نفر نخست ثبت خواهد کرد. نفرات دوم به بعد نیز امتیازاتی متناسب با جایگاه خود در رده بندی دریافت می‌کنند.
نگرانی تکواندو‌کاران غیر‌ قهرمان!
این تغییر امتیاز که از سوی فدراسیون جهانی اعلام شده است برای آنهایی که معمولا روی سکوی قهرمانی می‌روند چندان تفاوتی را ایجاد نمی‌کند و حتی باعث می‌شود تا فاصله را با رقبای پایین تر خود بیشتر کنند،به همین دلیل هم هست که آنها نگران این اتفاق نیستند اما سایر ورزشکاران که تا رسیدن به مراحل یک چهارم مبارزه می‌کنند، این افزایش امتیازات می‌تواند تاثیر زیادی روی ارتقای رنکینگ آنها داشته باشد.
فریبرز عسگری: به نفع قهرمانان است
پس از اعلام این قانون فریبرز عسگری سرمربی تیم‌ملی تکواندو در این باره اظهار‌نظر جالبی می‌کند. او می‌گوید که این اتفاق باعث می‌شود تا حاشیه امنیت برای آنها که در صدر رنکینگ هستند بیشتر شود: «این اتفاق به سود قهرمانان است. آنهایی که می‌خواهند تازه وارد رنکینگ بشوند کار سختی خواهند داشت. البته نباید استثناهای تکواندو را نادیده گرفت که سطح فنی بالایی دارند و تازه وارد می‌شوند و با کسب این امتیازات بالا، خود را به رده‌های بالای جدول می‌رسانند.»
رضا مهماندوست: این قانون ظلم است
رضا مهماندوست سرمربی سابق تیم‌ملی تکواندو هم درباره این قانون جدید نظرش را می‌گوید:«از نظر من تغییر امتیازها نباید چندان تاثیر‌گذار باشد و برای این حرفم دلیل دارم.خب آن که در ورزش نخبه است و سطح فنی بالایی دارد می‌تواند به حد نصاب ها برسد.در ورزش قهرمانی همه چیز بستگی به تلاش، برنامه ریزی، تمرینات، فدراسیون و ....دارد.»
مهاندوست ادامه داد: فکر می‌کنم اجرای این قانون برای فدراسیون جهانی یک منبع درآمد خوب است. آنهایی که در گرندپری‌ها و مسابقات جهانی مدال و امتیاز نمی‌گیرند مجبور هستند ورزشکاران خودشان را به مسابقات بیشتری اعزام کنند تا بتوانند این امتیازات از دست رفته را جبران کنند.من فکر می‌کنم این ظلم به کشورهایی است که از لحاظ مالی در پایین‌ترین سطح هستند.به نظرم سیاست فدراسیون جهانی فقط برای کسب درآمد است؛ چرا که هر تورنمنت ثبت نام دارد، هزینه‌های جانبی و خیلی چیزهای دیگر.»