سندروم «دیده‌شدن»

ردپای ابتذال در میان اینستاگرام برخی سلبریتی‌ها

سندروم «دیده‌شدن»

«کاری به حریم خصوصی ما نداشته باشید. این صفحه رسمی خود ماست و به کسی ربطی ندارد»، «رنگ آبی جدید موهایم چطور است؟»، «توهین کنید همه‌تان را بلاک می‌کنم»، «داروی بهمان را بخورید برای کرونا خوب است!». این جملات تنها بخشی از مواردی است که احتمالا گوینده آنها را بشناسید. برخی معتقدند که گاهی سلبریتی‌ها به‌خاطر ترس از کم‌شدن مخاطب‌شان رو به این کارها می‌آوردند و می‌خواهند به هر قیمتی دیده‌شوند. فرقی نمی‌کند که دعوای صوری راه بیندازند، آهنگ بخوانند، اظهارنظرهای عجیب کنند یا ویدیوهای متفاوت از خودشان منتشر کنند؛ آنها فقط می‌خواهند «دیده شوند!». در این گزارش نگاهی به رفتارهای عجیب و گاهی خارج از چارچوب همین سلبریتی‌هایی داریم که خیلی از ما هر روز با آنها روبه‌رو هستیم.خانم ریحانه جوادی پارسا! ریحانه پارسا، بازیگر 21ساله در توییترش نوشت: «یا بنویس حق طلاق میدید به زن‌هاتون بعد اسم خودتون رو هم گذاشتید مرد؟ ایموجی هم نذار!» کمی بعد هم مهدی کوشکی، همسرش در اینستاگرام از توییت همسرش دفاع می‌کند و می‌گوید از نظر او حق طلاق حتما با مرد است و به قول قدیمی‌ها زن با لباس سفید به خانه همسرش رفته و باید با کفن هم بیرون برود! اینستاگرام ویدیوی او در تایید حق طلاق برای مرد را حذف کرد. اما در توییتر و در کمتر از چند ساعت این نوشته‌ها و ویدیو‌ بارها دست به دست شدند و عموما واکنش‌ها نسبت به محتوای صحبت‌ها و نحوه انتشار آنها منفی بود. مثلا آرش درباره این ماجرا نوشته: «ریحانه پارسا رو آنقد بهش پرداختین و گنده‌ش کردین حالا خودشو در مورد حق طلاق صاحب‌نظر میدونه و برا همه تصمیم می‌گیره.» میرا هم این‌طور نوشته: «ریحانه پارسا پنج روز پیش وارد توییتر شده‌است و مشخصا مشاورش به‌خوبی می‌دانسته که چطور اکانت او را بالا بکشد؛ با حاشیه. درواقع زدن حرفی که باعث واکنش توییتری‌ها شود راه دیده‌شدن اکانتش بوده و او بدون توجه به این‌که چه تصویری از خود می‌سازد، توییتی که برایش فرستاده‌شده را کپی کرده وگذاشته».

یگانه عصاری مجازیست

خانم ریحانه جوادی پارسا!
ریحانه پارسا، بازیگر 21ساله در توییترش نوشت: «یا بنویس حق طلاق میدید به زن‌هاتون بعد اسم خودتون رو هم گذاشتید مرد؟ ایموجی هم نذار!» کمی بعد هم مهدی کوشکی، همسرش در اینستاگرام از توییت همسرش دفاع می‌کند و می‌گوید از نظر او حق طلاق حتما با مرد است و به قول قدیمی‌ها زن با لباس سفید به خانه همسرش رفته و باید با کفن هم بیرون برود! اینستاگرام ویدیوی او در تایید حق طلاق برای مرد را حذف کرد. اما در توییتر و در کمتر از چند ساعت این نوشته‌ها و ویدیو‌ بارها دست به دست شدند و عموما واکنش‌ها نسبت به محتوای صحبت‌ها و نحوه انتشار آنها منفی بود. مثلا آرش درباره این ماجرا نوشته: «ریحانه پارسا رو آنقد بهش پرداختین و گنده‌ش کردین حالا خودشو در مورد حق طلاق صاحب‌نظر میدونه و برا همه تصمیم می‌گیره.» میرا هم این‌طور نوشته: «ریحانه پارسا پنج روز پیش وارد توییتر شده‌است و مشخصا مشاورش به‌خوبی می‌دانسته که چطور اکانت او را بالا بکشد؛ با حاشیه. درواقع زدن حرفی که باعث واکنش توییتری‌ها شود راه دیده‌شدن اکانتش بوده و او بدون توجه به این‌که چه تصویری از خود می‌سازد، توییتی که برایش فرستاده‌شده را کپی کرده وگذاشته».



اینجا حریم خصوصی ماست
اما در همین چند روز قرنطینگی! خانم بازیگر دیگری در لایو اینستاگرام، در پاسخ به کامنت فردی که به حجاب و آنچه به عنوان روسری روی سر او بود ایراد گرفته بود، به ناگهان عصبانی می‌شوند که در خانه خودشان هستند و گرم‌شان است! بازیگر دیگری استوری می‌گذارد که چرا مردم آقایی که گفته معتادها کرونا نمی‌گیرند را فالو می‌کنند ولی او را نه!  در این بین هرکدام هم روش خودشان را دارد. از پوشیدن لباس‌های نامتعارف و عذرخواهی بعد از آن، تا آرایش‌های عجیب روزهای اکران فیلم، از تبلیغ شربتی که گویا مناسب کبد چرب و ریه است تا پخش کردن ناامیدی مطلق در زمان اوج دوران کرونا و حتی در مواردی تجویز داروهایی که از نظر پزشکی ثابت‌شده نیستند.


راهی برای بقا
کاوه راد، وکیل، در اینستاگرامش درباره رفتار سلبریتی‌ها این‌طور می‌نویسد: «امکان ویژه شبکه‌های اجتماعی بی‌وقفه‌دیده‌شدن‌است و در این شبکه‌های اجتماعی دیده‌شدن ارزش بنیادین دارد. کسی که بیشتر دیده شود برنده است حتی اگر بهای آن نفرتی فراگیر یا برهنه شدن مقابل دوربین باشد. این دقیقا همان چیزی است که برخی سلبریتی‌ها دنبالش هستند. دیده‌شدن به هر بهانه‌ای و با هر قیمتی، حتی اگر گزاف باشد! در این بین اما سوالی که پیش‌می‌آید این است؟ چه فرقی بین شما و امثال قماربازهای اینستاگرامی است؟ آیا برای شما هم، هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ اگر پاسخ‌تان بله است که وای بر کسانی که اسم شما را سلبریتی گذاشته‌اند. هرچند رویکرد تازه‌شان این است. ما هم از اسم سلبریتی متنفریم!»



ما هم مقصریم
همه ما در رشد و شهرت بیهوده آنها مقصریم. زمانی که آنها را «لایک» کردیم، برایشان «کامنت» گذاشتیم، متن‌شان را برای یکدیگر فرستادیم و زیر عکس‌هایشان یکدیگر را «منشن» کردیم، باعث دیده‌شدن آنها شدیم. همین اتفاق به‌ظاهر ساده باعث شد تا خیلی از آنها حالا با گرفتن «تیک آبی تایید» از اینستاگرام، همه ما را مردمی عادی بدانند و خودشان را یک چهره مشهور بی‌قیمت که از هنر و استعداد پر هستند! راهکار می‌خواهید؟ اجازه دیده‌شدن به آنها ندهید تا به زندگی عادی برگردند!