اردشیر زاهدی در ترازوی تاریخ

اردشیر زاهدی در ترازوی تاریخ


اردشیر زاهدی در صحبت‌های اخیر خود در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی به‌صراحت از سیاست‌های آمریکا انتقاد و ترامپ را به عنوان آدم نادان معرفی کرد که علیه  مردم ایران موضع گرفته است.
زاهدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، انتقادات تند و تیزی علیه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد و او را از ترامپ نادان‌تر دانست.
 این موضع‌گیری زاهدی را باید ارج گذاشت و مورد تقدیر قرار داد. واقعیت آن است در شرایط فعلی باید مواضع اردشیر زاهدی را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد.
 اردشیر زاهدی فرزند فضل‌ا... زاهدی است. من در کتابی نقاط قوت و ضعف پدر اردشیر زاهدی را مورد بررسی قرار دادم و حتی شنیدم محتوای این کتاب باعث ناراحتی اردشیر زاهدی شده است، اما به هر حال در شرایط فعلی من از مواضع ایران‌دوستی او تقدیر می‌کنم.
اردشیر زاهدی، مجموعه‌ای از اضداد است. او برای تحصیلات به آمریکا رفت و جامعه آمریکایی را به‌خوبی می‌شناسد، اما با این حال دانشجوی برجسته‌ای نبود. زاهدی در دوران وزارت خارجه خدماتی انجام داده بود. ایجاد مرکز مطالعات وزارت خارجه، اخراج فراماسونرها از این وزارتخانه و ممنوعیت عضویت کارکنان وزارت خارجه در احزاب و گروه‌ها و همچنین سروسامان دادن سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور از جمله اقدامات موثری بود که وی در دوران فعالیت خود انجام داده است.
نکته دیگر، دفاع زاهدی از حقانیت ایران در خلیج فارس بود و حتی او تلاش کرد روند جدایی بحرین از ایران را آهسته کند، ولی جریانی که به‌واسطه هویدا، نخست‌وزیر و خعلتبری، وزیر خارجه بعدی روی کار آمدند به هیچ وجه نگاه ملی نداشتند.
اما در عین حال برخی رویه‌ها از جمله دستبوسی سفیران برای شاه در دوره زاهدی مورد انتقاد بوده است. همچنین زاهدی زمانی که سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا شد سیاست خردمندانه‌ای در پیش نگرفت. از دیگر معایب اردشیر زاهدی، بدزبانی‌های او در محافل عمومی بود. با این حال دوران فعالیت زاهدی در وزارت خارجه بر عملکرد جریان هویدا و خلعتبری ترجیح دارد.
با چنین مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و عملکردهای مثبت و منفی است که باید درباره اردشیر زاهدی داوری کرد. او در حال حاضر در سنین بالای عمر قرار دارد و در باغ گل سرخ خود در سوئیس زندگی می‌کند.
 بعد از گذشت این همه سال، او اکنون پخته‌تر شده و نسبت به روند قضایا و تحولات تحلیل منصفانه‌تری دارد.
زاهدی در شرایطی این سخنان را مطرح کرده که با صراحت عنوان می‌کند طرفدار جمهوری اسلامی ایران نیست، اما از میهن
دفاع می‌کند.
این اظهارنظر در کنار مواضع اپوزیسیون‌هایی که ادعای ایران دوستی دارند قابل بررسی است.
مدعیان ایران دوستی که نقش اپوزسیون را ایفا می‌کنند از هر گونه سیاست فشار و تحریمی که علیه ایران مطرح می‌شود، حمایت می‌کنند. آنها بعد از گذشت این همه سال هنوز حاضر نیستند سیاست‌های نابخردانه شاه را در مورد بحرین مورد نقد قرار دهند.
آنها هیچ شناختی از ایران و مردم ایران ندارند و همچنان بر طبل تحریم می‌کوبند. اما در نقطه مقابل، اردشیر زاهدی با صراحت از مخالفت خود باتحریم سخن می‌گوید و به‌شدت بر سیاست‌های ترامپ و وزیر خارجه آمریکا علیه مردم ایران می تازد.
در مجموع در سیر عملکرد و رفتار اردشیر زاهدی به عنوان یک چهره سیاسی در تاریخ معاصر ایران، مجموعه‌ای از نقاط مثبت و منفی وجود دارد، اما با این وصف اظهار نظر او در مورد دفاع از ایران و انتقاد تند و تیزش از سیاستمداران آمریکایی قابل تقدیر است.