واکنش‌ها به مواضع اخیر زاهدی

واکنش‌ها به مواضع اخیر زاهدی


گفت‌وگوی اخیر اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در دوران پهلوی و داماد سابق محمدرضا شاه با واکنش‌های مختلفی از سوی محافل سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج از کشور مواجه شد و بازتاب گسترده‌ای یافت. این اظهارات البته تازگی ندارد و وی پیش از این نیز در برخی مصاحبه‌های خود از اقدامات صورت گرفته در عرصه سیاسی،‌ نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دفاع و عنوان کرده که به ایرانی بودن خود می‌بالد. او به شدت از تحریم‌های غرب به‌ویژه آمریکا انتقاد کرد. در این ستون تعدادی از واکنش‌های چهره‌های مختلف فرهنگی و سیاسی را با هم مرور می‌کنیم.
    پرویز سروری، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، با اشاره به اظهارات اخیر اردشیر زاهدی، وزیر خارجه رژیم گذشته، مبنی بر این که به افتخارات ۴۰ساله جمهوری اسلامی افتخار می‌کند، گفت: «این نکته قابل تاملی است؛ کسی که در داخل سیستم ستم‌شاهی، مسؤولیت وزارت خارجه را داشته و بر همه امور نظام گذشته اشراف داشته، امروز اظهاراتش برگرفته از واقعیت‌هایی است که مشاهده می‌کند. این فرق می‌کند با کسی که در درون نظام، از موضع نظام و دستاوردهای آن حمایت می‌کند.» این اظهارات کسی است که در طول عمرش و بعد از انقلاب همواره به عنوان مخالف نظام حرکت کرده است؛ اما امروز وقتی به خدمات ارائه شده توسط جمهوری اسلامی نگاه می‌کند، متوجه عزت و اقتداری می‌شود که ایران در منطقه و دنیا پیدا کرده؛ همچنین حوزه تاثیر جمهوری اسلامی در تصمیم‌های تاثیرگذار در منطقه به ویژه در رابطه با منافع و مصالح مردم کشور خودش را می‌بیند.»
    صادق  زیباکلام ، در واکنش کنایه‌آمیزی درباره مواضع اخیر اردشیر زاهدی، با بیان این‌که نسبت به او مشکوک است، گفته: شاید اموال و املاکی در ایران دارد که می‌خواهد پس بگیرد.
    علی مطهری، نماینده مجلس هم در واکنش به اظهارات زیباکلام در توییت خود نوشت: سخنان آقای اردشیر زاهدی، وزیر خارجه رژیم پهلوی در دفاع از حق صنعت هسته‌ای ایران و تجلیل از سردار سلیمانی و جوانان مجاهد ایران و محکوم کردن نوع برخورد ترامپ و اسرائیل و عربستان با ایران، قابل تقدیر است. برخی آن را به نیت‌های پشت پرده نسبت دادند ولی صداقت در آن موج می زند.
    حسین موسویان، دیپلمات پیشین وزارت خارجه و از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در دوران اصلاحات توییتی درباره اردشیرزاهدی منتشر کرد. او به نقل از یکی از دیپلمات‌های باسابقه نوشت: هنگامی که شاه را مجبور کردند بحرین را به ثَمَن بَخس بدهد، دو نفر مخالفت کردند یکی مرحوم فریدون آدمیت، دیپلمات برجسته و دیگری اردشیر زاهدی. من خودم شاهد بودم که اردشیر گریه می‌کرد. حال در ۹۳ سالگی، او همان اردشیر وطن پرست است.
    محسن میلانی، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی نیز در این باره در توییتی نوشت: ایران دوست کسی است که فرق بین منافع مملکت و حکومت را بدون غرض می‌بیند. این منافع گاهی همسو و گاهی در تضاد هستند. ایران‌دوست حتی اگر تنفر و کینه علیه حکومت داشته باشد، زمانی که منافع مملکت و حکومت گره خورده‌اند، از آنان دفاع می‌کند. اردشیر زاهدی از این نوع ایران دوستان است.
    مجید تفرشی، تاریخ نگار و کارشناس امور بین‌الملل هم در این‌باره می‌گوید: حمله به زاهدی و تخریب وی به جرم دفاع از ایران نشان‌دهنده این است که در این مقطع زمانی چقدر دفاع از منافع ملی ایران هزینه‌بردار است. همه افراد و گروه‌های سیاسی که جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند نه تنها حاضر به دفاع از منافع ایران نیستند بلکه کسی را هم که از ایران دفاع می‌کند مورد هجمه قرار می دهند.
    محمود رضوی، از تهیه کنندگان سینما که آثاری همچون «ماجرای نیمروز» را در کارنامه خود دارد در این باره نوشته است: «اردشیر زاهدی وزیر خارجه شاه ملعون بوده، اما در اظهارنظر در مورد ایران، مردم و حاج قاسم خیلی آزاده و با شرف سخن می‌گوید، کاش نصف شرافتش را برای تزریق به برخی واداده‌ها بفرسته! هیچ وقت آنهایی را که در شهادت حاج قاسم سکوت کردند، یادمان نخواهد رفت.
    پوریا آسترکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی هم درباره سخنان زاهدی نوشت: مخالفت «بی‌قید و شرط» با تحریم فرای از ایدئولوژی و سیاست معیار شرافت و انسانیت است. صحبت‌های اردشیر زاهدی تاریخی است. بی‌توجه به سیاست و حتی بی‌توجه به تحریم‌ها حرفش را بشنوید، نگاه درستی را آموزش می‌دهد و ذهن مخاطب را هدایت می‌کند.