7 درس برای راهیان قدس

بررسی سخنان امسال رهبر انقلاب در روز جهانی قدس

7 درس برای راهیان قدس

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس دارای پیام‌های مهم و راهبردی بود که می‌توان آن را در چند بخش مهم دسته بندی کرد.نکته مهم این که ایشان دولت‌های غربی و سیاست‌های شیطانی آنها را عامل اشغال فلسطین و فاجعه اصلی دانستند.اشاره به ناتوانی و سازشکاری کشورهای عربی در برابر آرمان ملت فلسطین، ناکارآمد بودن روند گفت‌وگو و سازش و سرنوشت توسل به این روند و نیز بی خاصیت بودن سازمان‌های بین‌المللی وابسته به‌عنوان تجربه ناموفق و تلخ فلسطین از مهم‌ترین محورهای سخنان ایشان بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان داشت.

توصیه‌های مهم رهبری برای کسانی که دل در گرو مساله فلسطین دارند
۱ «محدود نکردن موضوع فلسطین به یک مساله صرفا فلسطینی  یا حداکثر عربی» توصیه اول رهبر انقلاب اسلامی بود که در این خصوص گفتند: مبارزه برای آزادی فلسطین علاوه بر این‌که جهاد فی سبیل‌ا... و فریضه و مطلوب اسلامی است، یک مساله انسانی است و آنهایی که سازش چند عنصر فلسطینی با حکام چند کشور عربی را مجوز عبور از این مساله اسلامی و انسانی می‌شمرند، به‌شدت دچار خطا در فهم مساله و احیاناً دچار خیانت هستند.
۲ هدف این مبارزه، آزادی همه سرزمین فلسطین از بحر تا نهر و بازگشت همه فلسطینیان به سرزمین خویش است، بنابراین فروکاستن آن به تشکیل دولتی در گوشه‌ای از این سرزمین، نه نشانه حق‌جویی است و نه نشانه واقع‌بینی.
۳ جامعه مسلمان غیور و دیندار در این جهاد بزرگ و مقدس به خداوند و اتکا به نیروهای درونی و دست قدرتمند خود توکل کنند و از اعتماد به قدرت‌های ظالم غربی و مجامع وابسته جهانی و برخی دولت‌های دنباله‌رو و بی‌آبروی منطقه بپرهیزند. امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان می‌شمارد اما هیچ‌کس نمی‌پرسد قاتل و مسؤول صدها هزار شهید، اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کردند و مسؤول این همه جنایت و غصب و تخریب و ظلم در فلسطین کیست؟
۴ سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها انتقال درگیری‌ها به پشت جبهه مقاومت و راه‌اندازی جنگ‌های داخلی برای سرگرم کردن جبهه مقاومت و فرصت دادن به رژیم صهیونیستی است همانند کاری که در سوریه، یمن و در عراق با ایجاد داعش انجام دادند. راه جلوگیری از این سیاست خباثت آمیز، خواست و مطالبه جدی جوانان غیرتمند در جهان اسلام و توجه به توصیه امام خمینی عظیم است که فرمود هر چه فریاد دارید برسر آمریکا -و نیز البته دشمن صهیونیست- بکشید.
۵ آمریکا با کمک پادوهای منطقه‌ای خود در حال پیگیری سیاست عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه و قبول آن به‌عنوان یک واقعیت است اما باید با واقعیت‌های مهلک و زیان‌بخش مبارزه کرد و همان‌طور که امروز انسان‌های با شعور، مبارزه با کرونا را واجب می‌دانند،مبارزه با ویروس دیرپای صهیونیسم نیز ضروری است و دیری نمی‌پاید که این ویروس به همت و ایمان و غیرت جوانان از منطقه ریشه‌کن خواهد شد.
۶ اصلی‌ترین توصیه، تداوم مبارزه و گسترش عرصه جهاد در همه سرزمین‌های فلسطینی است. همه باید ملت فلسطین را در این جهاد مقدس یاری کنند و جمهوری اسلامی با افتخار هر چه در توان داشته باشد در این راه انجام خواهد داد.تغییر معادله قدرت در بخش موسوم به سرزمین‌های اشغالی، قضیه فلسطین را به گام‌های نهایی نزدیک خواهد کرد و تشکیلات خودگردان در این امر تکلیف بزرگی به‌عهده دارد. با دشمن وحشی جز با اقتدار و از موضع قدرت نمی‌توان سخن گفت.زمینه این اقتدار بحمدا... در ملت شجاع و مقاوم فلسطین آماده است و جوانان فلسطینی امروز تشنه دفاع از کرامت خویش هستند.
۷ فلسطین متعلق به همه‌ فلسطینیان است و باید با اراده آنان اداره شود.طرح جمهوری اسلامی برای برگزاری همه پرسی از همه ادیان و اقوام فلسطینی نشان می دهد ادعای یهودی ستیزی که در رسانه های غربی تکرار می شود، به‌کلی بی‌اساس است.


فوری‌ترین وظیفه در قبال مساله فلسطین
رهبر انقلاب اسلامی سیاست عمده استکبار و صهیونیسم را  کمرنگ کردن مساله فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن آن دانستند و تاکید کردند: فوری ترین وظیفه، مبارزه با این خیانت است و قطعا غیرت و اعتماد به نفس و هوشمندی روزافزون ملت‌های مسلمان اجازه فراموش شدن آن را نخواهد داد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای غصب کشور فلسطین و تشکیل غده سرطانی صهیونیستی با فجیع‌ترین انواع قتل و جنایت و تداوم ده‌ها ساله این ستم تاریخی را یک رکورد جدید از سَبعیت و شیطان صفتی بشر، برشمردند و افزودند: عامل و مجرم اصلی این فاجعه، دولت‌های غربی و سیاست‌های شیطانی آنها بود که هدف اصلی آنها و کمپانی‌داران یهودی از ایجاد دولت صهیونیست و تجهیز آن به انواع امکانات حتی تسلیحات اتمی، ایجاد یک پایگاه دائمی در منطقه و امکان دخالت و تسلط بر کشورهای آن بود.
ایشان افزودند: متأسفانه اغلب دولت‌های عرب نیز پس از مقاومت‌های نخستین به‌تدریج تسلیم شدند و با فراموشی وظیفه انسانی و اسلامی و سیاسی و غیرت و نخوت عربی به هدف‌های دشمن کمک کردند.
رهبر انقلاب نتیجه این تسلیم را کشانده‌شدن مسیر مبارزه به راه بی‌فرجام مذاکره با اشغالگر و حامیانش دانستند و خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل جدیدی در مبارزه برای فلسطین گشود و با ظهور جبهه مقاومت، کار بر رژیم صهیونیستی سخت‌تر شد و البته در آینده بسی سخت‌تر خواهد شد.


مختصات صحنه کنونی مبارزه
در این عرصه، جبهه مقاومت رو به اقتدار و امید فزاینده و در مسیر جذب روزافزون عناصر قدرت است، اما جبهه ظلم و کفر
و استکبار روز به روز تهی‌تر، مأیوس‌تر و کم‌توان‌تر می‌شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در عین حال عرصه مبارزه را به‌شدت خطیر و تغییرپذیر و نیازمند مراقبت دائمی خواندند و تأکید کردند: هرگونه غفلت و سهل‌اندیشی و خطا در محاسبات اساسی در این مبارزه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز و حیاتی، زیان‌های سنگینی وارد خواهد کرد.



واکنش به مواضع آلمان
غیرقانونی، رژیمی مثل آمریکاست که داعش را تولید می‌کند و رژیمی همانند آن دولت اروپایی است که هزاران نفر در بانه ایران و حلبچه عراق بر اثر مواد شیمیایی‌اش به کام مرگ می‌روند و باید تا ابد شرمسار باشد.


یاد شهیدان قدس
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که آنچه قطعاً باید برود نظام صهیونیستی و صهیونیسم است، یاد شهیدان قدس از شیخ احمد یاسین و فتحی شقاقی و سیدعباس موسوی تا سردار بزرگ اسلام و چهره فراموش‌نشدنی مقاومت شهید قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ عراقی شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای قدس را گرامی داشتند و از خداوند متعال برای مرحوم حسین شیخ‌الاسلام، رحمت الهی مسألت کردند.



همه‌پرسی راهبردی انسانی
محسن پاک‌آیین، کارشناس ارشد سیاست خارجی

بیانات مهم رهبر انقلاب یک نوع نقشه راه برای تعیین نظام سیاسی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. در این بیانات به دو مفهوم اصلی کنار هم اشاره شده است که مکمل هم هستند.
موضوع اول تداوم مقاومت، مبارزه و سامان‌بخشی به سازمان‌های جهادی برای ادامه اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی است.
موضوع دوم تغییر نظام حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین از طریق همه‌پرسی و با حضور تمام ادیان مختلف اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است که در این سرزمین حضور دارند.
به عبارت دیگر ایشان به عنوان کسی که به صورت راهبردی به مسائل نگاه می‌کنند از یک سو تداوم مقابله و مقاومت در مقابل زورگویان و غاصبان فلسطین را مطرح می‌کنند و از تشکیلات خودگردان هم می‌خواهند که در این مسیر حرکت کنند و همچنین حمایت مستمری از محور مقاومت به ویژه حزب‌ا... لبنان که نماد شجاعت و قاطعیت است مطرح می‌کنند و از سوی دیگر در کنار ادامه تاکید بر مقاومت، مساله همه‌پرسی را مطرح می‌کنند. همه‌پرسی به معنای رای‌گیری مستقیم از همه اعضای تشکیل‌دهنده یک سازمان یا یک جامعه برای رد یا تصویب یک نظام حاکم است.
هدف همه‌پرسی ایجاد یک فضا برای یک کشور و وضع قوانین به نفع اکثریت یک جامعه است. این موضوعی است که بعد از انقلاب فرانسه و با طرح بحث‌هایی در مورد دموکراسی مطرح شد و کشورهای غربی به این مساله افتخار می‌کنند.
تاریخ مبارزات مردم علیه نظام‌های غیرانسانی هم نشان داده است که به طور معمول مقاومت در نهایت به همه‌پرسی و انتخاب نظام دلخواه ختم می‌شود. به عنوان نمونه، مردم در آفریقای جنوبی سال‌ها علیه نظام آپارتاید مبارزه و بعد با رای خود، نلسون ماندلا را انتخاب کردند و به تغییر نظام آپارتاید رای دادند. در ایران هم به وسیله رای مردم بود که نظام سلطنتی ملغی و نظام جمهوری اسلامی برقرار شد و مقدمه این همه‌پرسی هم سال‌ها مقاومت مردم ایران بود. به عبارت دیگر مردم سال‌ها مقاومت کرده و نظام مورد قبولشان را با رای مستقیم خود مطرح کردند.
 بنابراین مساله تعیین سرنوشت فلسطین در آینده هم از مسیر مقاومت و همه‌پرسی می‌گذرد. ادامه مقاومت فلسطینی‌ها، رژیم صهیونیستی را مجبور می‌کند به انتخابات و رای مردم تن بدهد. این مساله نه تنها بر خلاف ادعای اسرائیل، یهودی‌ستیزی نیست بلکه در جهت منافع یهودیان است. یعنی یهودیان در کنار مسلمانان و مسیحیان نظام مورد علاقه خود را تعیین می‌کنند.
امروز بسیاری از یهودیان معتقدند اسرائیل، یهود ستیزترین دولت جهان است چون با اعمال جنایت علیه فلسطین به نام یهودیان باعث شد یهودیان جهان بد نام شوند. طرح جمهوری اسلامی ایران کاملا انسانی است و از این جهت به نفع یهودیان است و مورد حمایت قاطبه آنها هم قرار می‌گیرد‌. بر اثر جنایت اسرائیل این امنیت در سراسر سرزمین‌های اشغالی از یهودیان سلب شده است. طرح ایران برای همه‌پرسی، طرحی انسانی، اخلاقی و راهبردی است و با این کار رژیم صهیونیستی به عنوان یک حزب سیاسی حذف خواهد شد.




سازش پر هزینه‌تر از مقاومت
سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی

یكی از مسائلی كه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در روز قدس به عنوان یكی از راهبردهای هفتگانه مطرح كردند توجه به جریان‌هایی است كه موضوع سازش و گفت‌وگو در مساله حل بحران فلسطین را پیگیری و دنبال می‌كنند. در حقیقت ایشان با تذكری كه در این رابطه دادند یك نگاه تاریخی به تمامی مذاكراتی كه در طول یكصد سال گذشته در موضوعات مهم به ویژه در مسائل سرزمینی صورت گرفته است، داشتند. ما اگر نگاهی به اتفاقات 72 سال گذشته درباره غصب سرزمین‌های فلسطین و اسلامی داشته باشیم مشاهده می‌كنیم كه تاكنون مذاكرات مختلف و متعددی در این رابطه صورت گرفته است.
همچنین بیش از 80 مورد از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص احقاق حق فلسطینی‌ها از سوی آمریكایی‌ها وتو شده است؛ یعنی در حقیقت مذاكرات به نقطه‌ای رسیده است كه مصوبات شورای امنیت را به دنبال داشته، اما از سوی حامی اصلی رژیم صهیونیستی وتو و غیرقابل اجرا شده است. به عبارت دیگر هیچ كشوری در طول تاریخ بشر نتوانسته است سرزمین تصرف شده خود از سوی دشمنانش را در پشت میز مذاكرات بازپس بگیرد.
در حقیقت مساله مذاكره در دیپلماسی امروز نوعی فریب و عقب‌افتادگی و پایمال شدن حق كشورهایی است كه به گونه‌ای حق آنها از سوی نظام سلطه نادیده گرفته شده است. رهبر انقلاب در همین زمینه اشاره كردند كه در طول دهه‌های گذشته مذاكرات متعددی كه در كمپ دیوید، ماستریخت، اسلو و... انجام شده است اما هیچ‌یك به نتیجه نرسید و قطعا توافقات بعدی در قالب طرح‌های گوناگونی مانند معامله قرن هم به نتیجه مناسب نخواهد رسید.
حال سؤال اینجاست كه پس در چه شرایطی فلسطینی‌ها می‌توانند به سرزمین مادری خود برگردند. پاسخ این است زمانی این اتفاق خواهد افتاد كه فلسطینی‌ها بتوانند در دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فعالیت خود را به گونه‌ای انجام دهند كه اراده خود را بر رژیم غاصب صهیونیستی تحمیل كنند. درست همان اتفاقی كه در طول یك دهه گذشته یعنی از سال 2000 تاكنون در حوزه مقاومت افتاده است. رهبر معظم انقلاب مساله‌ سازش را پرهزینه‌تر از مقاومت دانسته و با ادله‌ای كه در تاریخ به‌ویژه در پرونده فلسطینی‌ها موجود است این مساله را تشریح كردند. در حقیقت ایشان نقشه راه آینده را در قالب تداوم مقاومت و تقویت دستیابی به حقوق حقه مردم فلسطین در قالب قواعد حقوقی با طرح دموكراتیك همه‌پرسی می‌دانند.




رسانه‌های خارجی چه بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب را  برجسته کردند
سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز قدس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشت.
بیشتر  رسانه‌های غربی عنوان بی‌اعتمادی به سیاست‌های غرب را به عنوان تیتر مهم خود انتخاب كردند و این پرسش را مطرح كردند كه چرا رهبر ایران تا این اندازه به دولت‌های غربی بی‌اعتماد است؟رسانه‌های محور مقاومت نیز موضوع اقتدار و آینده درخشان محور مقاومت را در سایه افزوده شدن عناصر قدرت مطرح كردند.
موضوع مهم دیگری كه در این رسانه‌ها مطرح شد نكته تلخ محصور كردن فلسطین در یك نزاع عربی یا فلسطینی بود. بحث مقایسه رژیم صهیونیستی با بیماری کرونا از دیگر محورهایی بود که رسانه‌های بین‌المللی، آن را برجسته کردند.