از طلاسازی تا پرینت ساز و دوربین!

از طلاسازی تا پرینت ساز و دوربین!


صنعت طلاسازی از قدیم و در بسیاری از جوامع مورد توجه بوده است. طلا همیشه به عنوان ابزار تجملی و البته سرمایه‌ای نقش مهمی در مبادلات تجاری داشته است. جالب است بدانید امروزه برای ساخت بسیار از زیورآلات از پرینترهای سه‌بعدی استفاده می‌شود.
زیورآلات به روش ریخته‌گری تولید می‌شود و در این روش یك پیش مدل اولیه از جنس موم در میان یك قالب گچی یا ماسه‌ای قرار می‌گیرد و هنگامی كه مذاب داغ به آن می‌رسد، موم می‌سوزد و طلا جای آن را می‌گیرد. پس هرچه قالب مومی ظریف و زیباتر باشد، محصول نهایی نیز جذاب‌تر است. تا پیش از ورود پرینترهای سه‌بعدی به این صنعت، استادكاران وظیفه ساخت این قالب‌های مومی را به عهده داشتند. هرچند كار دست آنها بسیار ارزشمند بوده و هست، اما دقت ماشین در ظرافت از دست بیشتر است. از این رو صنعت طلاسازی دنیا و البته ایران با ورود پرینترهای سه‌بعدی متحول شد: قطعات ظریف‌تر و پیچیده‌تر با میزان طلای كمتر. در دنیای عجیب پرینترهای سه‌بعدی، امروز صحبت از پرینترهایی است كه به صورت مستقیم زیورآلات را از پودر طلا می‌سازند و دیگر نیازی به ساخت مدل اولیه و ریخته‌گری نیست.
با ورود دنیای دیجیتال و گوشی‌های هوشمند مجهز به حوزه دوربین‌های عكاسی قوی، دنیای دوربین‌های عكاسی تحت‌تاثیر عمیقی قرار گرفت. اما هنوز شكل و ظاهر دوربین‌های عكاسی خاطره‌انگیز است و جذاب‌تر این‌كه خودتان  هم می‌توانید  یك دوربین عكاسی برای خود پرینت بگیرید! اخیرا یكی از فناوران در اقدامی جالب توجه فایل قابل پرینت یك دوربین عكاسی را در اختیار همه قرار داد و حالا كسانی كه به پرینتر سه‌بعدی دسترسی دارند، می‌توانند از این ماجراجویی و خاطره‌بازی لذت ببرند.
نوازندگان علاقه زیادی دارند كه با سازی بنوازند كه منحصر به‌فرد باشد، هم از حیث صدا و هم ظاهر. اما تولید یك ساز منحصر به‌فرد با ظاهر خاص و با استفاده از روش‌های ساخت سنتی كمی دشوار است. دنیای پرینترهای سه‌بعدی ظاهر گیتارهای برقی را متحول كرده است و شاید تا مدتی دیگر نوبت به سایر سازها هم برسد. طراحی‌های عجیب و ویژه كه تولید آنها تكرارناشدنی است، حتی با بدنه فلزی، برای بسیاری از نوازندگان عجیب و جذاب است.
آخرین مثال ستون این هفته شاید از همه عجیب‌تر باشد. مادران باردار طی دوران بارداری خود، تجربه تصویربرداری با سونوگرافی را داشته‌اند و شاید برخی از آنها تصویر دوران جنینی كودكان خود را برای آنها به یادگار نگاه داشته باشند. با پیشرفت فناوری و امكان پرینت سه‌بعدی، یك شركت نوآور به این فكر افتاد كه تصاویر جنین‌ها را پرینت و یادگاری خلاقانه و جذاب‌تری را برای خانواده‌ها تولید كند. جالب این‌كه این كسب‌وكار مورد توجه قرار گرفته و مشتریان زیادی را جذب خود كرده است.