مهمانان ناخوانده

هجوم ملخ و سوسک سیاه به شهرها

مهمانان ناخوانده

هجوم سوسک‌های سیاه و ملخ‌ها به شهرهای مختلف باعث وحشت و دردسر ساکنان این شهرها شده است. پایتخت هم از هجوم این مهمانان ناخوانده در امان نمانده و یکشنبه شب ملخ ها وارد خانه ها شدند.
به گزارش خبرنگار جام جم،عقربه های ساعت داشتند به بامداد دوشنبه نزدیک می‌شدند که هجوم سوسک‌های سیاه در قزوین و سپس تاکستان و بویین زهرا آرامش مردم را بر هم زد.کلیپ های ضبط شده از این مهمان های ناخوانده که با سرعت و ازدحام در حال رژه رفتن در خانه ها بودند، به سرعت در فضای مجازی پخش شد.
رضا طاهری،فرماندار تاکستان در این باره گفت:« ازدحام سوسک‌های سیاه به حدی بود که همانند پهن کردن کشمش روی زمین، سیاهی و انبوه خاصی ایجاد کرده و مردم را نگران ساخته بود.»
در حالی که مسوولان به فکر چاره برای مقابله با این پدیده طبیعی بودند،عباس نژاد مدیر کل دامپزشکی قزوین ضمن ابراز نگرانی از استفاده سموم برای از بین بردن سوسک‌ها و ایجاد اختلال در چرخه زیست محیطی، علت جابه‌جایی این حشرات را علاه بر رطوبت بالا،سرعت بالای باد نیز عنوان کرد و گفت:«در حال حاضر بیشتر ذخایر سم استان به اتمام رسیده و اگر بخواهیم در مقابله با سوسک‌ها سمپاشی کنیم، اعتبارات کافی باید تامین شود.»
اما ماجرای هجوم سوسک ها به همین جا ختم نشد و خبر هجوم سوسک‌ها به استان البرز هم در فضای مجازی پیچید.
بارندگی های شدید و بالا رفتن رطوبت عامل جابه‌جایی تخم این حشره در خاک و هجوم آن به سطح شهر شده بود و احتمال می رفت استفاده از سموم کشاورزی برای دفع حشرات که مخصوص گندم بوده و وجودش برای از بین بردن لارو و کرم موثر است؛چرخه زیست محیطی را دچار اختلال کند به همین دلیل در استان البرز،تدابیر دیگری از جمله خاموش کردن چراغ های معابر و منازل و همچنین آبپاشی با کمک شهروندان برای دفع سوسک‌های سیاه به کار گرفته شد.هر چند این سوسک‌های سیاه ناقل بیماری نیستند، اما به‌خاطر ظاهرشان و بوی نامطبوعی که متصاعد می‌کنند، باعث وحشت مردم شدند.
هنوز ساعاتی از خبر هجوم سوسک های سیاه نگذشته بود که این بار خبر رسیدن ملخ ها به تهران منتشر شد. ملخ هایی که علاوه بر مزارع جنوب شرق تهران در محله شرق و جنوب شرق تهران وارد خانه‌ها شده و باعث وحشت و دردسر پایتخت نشینان شدند. منصور درجاتی، رئیس مدیریت بحران استان تهران با بیان این‌که هجوم ملخ‌ها امری فصلی و اجتناب ناپذیر است،گفت: سال گذشته هم اقداماتی برای مبارزه با ملخ‌ها صورت گرفت و نخستین اقدام برای مقابله با هجوم ملخ‌ها، سمپاشی مزارع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) بود.