مادرم کپرنشین نبود

جزئیات مرگ زن کرمانشاهی از زبان دخترش

مادرم کپرنشین نبود

آسیه و دخترش دو سه روزی بود که در اراضی مورد نظر شهرداری در اتاقکی ساکن شده بودند و فکرنمی‌کردند به این زودی کسی برای بیرون‌کردن آنها از زمین‌هایی با کاربری کشاورزی اقدام کند. نتیجه درگیری زن میانسال با ماموران شهرداری کرمانشاه چیزی نبود جز سکته قلبی منجر به فوت. روایت این حادثه را از زبان دختر این زن دنبال کنید.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، خبر فوت زن کرمانشاهی در درگیری با ماموران شهرداری خیلی سریع کاربران فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد. در اولین خبر عنوان شده بود که آسیه پناهی کپرنشینی بوده که هنگام خراب‌کردن کپر مورد ضرب و شتم ماموران شهرداری قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.اما نه خبری از ضرب و جرح در این ماجرا بوده و نه آن زن کپرنشین بود.
روستای سراب بخش سرفیروزآباد کرمانشاه، همان روستای دورافتاده‌ای است که زادگاه آسیه پناهی است که تا همین چند سال قبل در همین روستا زندگی می‌کرد. پیکر این زن 60 ساله ظهر شنبه 5 خرداد در قبرستان این روستا به خاک سپرده شد. سمیه دختر آسیه که روز حادثه همراه مادرش بود به جام‌جم می‌گوید:«چهار پنج سالی می‌شد که همراه دختر 12 ساله‌ و مادرم در یک خانه کرایه‌ای در اطراف شهرک فدک کرمانشاه زندگی می‌کردیم. مادرم با پس‌اندازش زمینی در شهرک فدک خریده بود که سند و مجوز ساخت ندارد. مادرم با کارگری در باغ و خانه‌های مردم، من و پنج خواهر و برادر دیگرم را سر و سامان داد، اما این اواخر دیگر توان پرداخت اجاره خانه نداشتیم و مادرم گفت در زمین خودمان یک اتاقک بسازیم و همان جا زندگی کنیم.»
31 اردیبهشت، دو سه روزی می‌شد که آسیه، دختر و نوه‌اش در زمین خودشان در یک اتاقک ساکن شده بودند که ماموران شهرداری سر رسیدند: «چند مامور آمدند و گفتند باید اتاقک را خالی کنیم و مادرم مقاومت می‌کرد و می‌گفت جایی برای زندگی نداریم. یکدفعه یکی از آنها برای این‌که ما را مجبور کند آنجا را ترک کنیم گاز اشک‌آور زد و بعد هم با اردوگاه چشمه سفید -که محل نگهداری افراد بی‌خانمان و متکدیان است- تماس گرفتند که ما را به آنجا منتقل کنند و اتاقک را هم خراب کردند. در راه رسیدن به اردوگاه حال مادرم بد شد. می‌گفت حالت تهوع و سرگیجه دارد. او سابقه بیماری قلبی و تنفسی داشت. نه این‌که جراحی شده باشد اما دارو مصرف می‌کرد. فکرش را نمی‌کردم که این بار حالش به حدی بد شود که منجر به فوت او شود.»
منصوری، مدیر اردوگاه چشمه‌سفید در مورد شرایط جسمی آسیه بعد از انتقال به اردوگاه به جام‌جم گفت: «حال زن میانسال در همان بدو ورود به اردوگاه به حدی بد بود که حتی او را از ماشین هم پیاده نکرده و سریع اورژانس را خبر کردیم. وقتی امدادگران اورژانس از راه رسیدند، فوت او را اعلام کردند و جسد راهی پزشکی قانونی شد.»
پزشکی قانونی علت فوت را سکته قلبی  و مغزی همزمان ناشی از تنگی نفس و فشار عصبی اعلام کرده است. سمیه در ادامه گفت: «مادرم مورد ضرب و جرح قرار نگرفته بود، اما ما از ماموری که گاز اشک‌آور زد شکایت داریم.»
مهدی قنادی، مسؤول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه هم اعلام کرد:«چنانچه مشخص شود فرد یا افرادی در مرگ این زن مقصر بوده اند بدون اغماض با آنها برخورد خواهیم کرد.»
رستمی،قائم مقام اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری که روز حادثه مسؤول عملیات مبارزه با زمین‌خواری بود در مورد وضعیت زمین‌های اطراف شهرک فدک اینطور توضیح داد:«برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز منطقه که کاربری کشاورزی دارد،بارها اقدام کرده بودیم.روز حادثه با هماهنگی قضایی به محل رفتیم.قسمتی از این اراضی فضای سبز شهرداری بوده و ساخت و ساز در آنجا غیرمجاز است.»