اولین آزمون مجلس یازدهم

بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم در دستور کار جلسه علنی امروز قرار دارد

اولین آزمون مجلس یازدهم

مجلس یازدهم امروز در اولین آزمون دوران فعالیت خود قرار دارد و عملکرد نمایندگان در بررسی اعتبارنامه‌ها می‌تواند سنگ محکی باشد درباره این که نمایندگان چقدر به شعارهایی نظیر عدالت و پاکدستی که در انتخابات مجلس مطرح کردند، پایبندند.  سابقه بررسی اعتبارنامه‌ها نشان می‌دهد که از دوره ششم مجلس شورای اسلامی تاکنون اگرچه در هر دوره، اعتبارنامه برخی منتخبان، مورد اعتراض تعداد دیگری از منتخبان قرار گرفته اما هیچ‌یک از آنها با مشکل رد اعتبارنامه روبه‌رو نشده‌اند. آخرین مورد رد اعتبار نامه به مجلس پنجم برمی‌گردد که اعتبارنامه حمید بهرامی، منتخب رفسنجان به دلیل کشمکش‌هایی که در دوران انتخابات میان هواداران نامزدها در حوزه انتخابیه در گرفته بود مورد اعتراض قرار گرفت و نهایتا نمایندگان با تصویب اعتبارنامه وی، مخالفت کردند.  در مجلس ششم که اصلاح‌طلبان، اکثریت مجلس را در اختیار داشتند جمعی از منتخبان به اعتبارنامه غلامعلی حدادعادل اعتراض کردند. دلیل اعتراض هم این بود که حدادعادل پس از ابطال آرای برخی از صندوق‌های رای، به مجلس راه یافته بود و اصلاح‌طلبان به این مساله اعتراض داشتند. اگرچه نهایتا اعتبارنامه حدادعادل تصویب شد اما اصلاح‌طلبان برای مدتی این مساله را به تعویق انداختند.
در برخی دوره‌ها از جمله مجلس هشتم و نهم شاهد نوعی گروکشی در ماجرای تصویب اعتبارنامه‌ها بودیم. مثلا در مجلس هشتم وقتی فاطمه آلیا به اعتبارنامه رضا عبداللهی نماینده ماهنشان اعتراض کرد، عبداللهی هم اعتبارنامه ۱۸نماینده تهران از جمله غلامعلی حداد عادل را مورد اعتراض قرار داد و بالاخره کار با رضایت طرفین حل شد.  در مجلس نهم هم علی ایرانپور نماینده مبارکه، پس از این که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفت به اعتبارنامه 28 نماینده تهران اعتراض کرد و در این مورد هم نهایتا کار با کوتاه آمدن دو طرف، فیصله پیدا کرد.
اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون و دلخوش
همزمان با آغاز بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس یازدهم، نام غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران به عنوان یکی از منتخبانی که اعتبارنامه او با اعتراض برخی منتخبان روبه‌رو خواهد شد، منتشر شده است. بر اساس گزارش‌ها علیرضا زاکانی، منتخب قم به همراه روح‌ا... نجابت، منتخب مردم شیراز و علی‌اکبر کریمی، منتخب اراک در نامه‌ای خطاب به موسوی لارگانی، به اعتبارنامه تاجگردون به دلیل آنچه رانت‌خواری، کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای در دستگاه‌های دولتی خوانده‌اند، اعتراض کردند. در همین باره، زاکانی در توییتی نوشته است: «مجلس یازدهم باید مقابله با اشرافیت و فساد را از خود شروع کند تا بتواند علیه هر مفسده‌ای در کشور قیام کند.»در جریان تبلیغات انتخاباتی غلامرضا تاجگردون، فیلم‌ها و تصاویری از پویش‌های تبلیغاتی پرخرج ستاد انتخاباتی وی منتشر شد که در همان مقطع، واکنش‌های بسیاری به همراه داشت و مورد انتقاد زیادی قرار گرفت.  همچنین براساس اخباری که دیروز منتشر شد شش نفر دیگر از منتخبان نیز با امضای نامه‌ای به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کردند. دیروز همچنین خبرگزاری فارس از اعتراض روح‌ا... نجابت و علیرضا زاکانی منتخبان شیراز و قم به اعتبارنامه کاظم دلخوش خبر داد. براساس این گزارش این دو منتخب به آنچه زمین‌خواری عنوان کرده‌اند، اعتراض دارند.