فعلا  سهام‌تان را نفروشید

آزادسازی سهام عدالت به آخر خط رسید؛ دارندگان این سهام باید چه‌کار کنند؟

فعلا سهام‌تان را نفروشید

15 خرداد پرونده آزادسازی سهام عدالت بسته می‌شود و دیگر امکان به‌کارگیری روش مستقیم و غیر مستقیم نیست. با این که اطلاع‌رسانی زیادی در این زمینه انجام شده اما هنوز برخی مردم ابهام دارند که روش مستقیم را انتخاب کنند یا روش غیرمستقیم را. از سوی دیگر هنوز بسیاری از مردم اطلاع ندارند که در روش مستقیم چه اقدامی باید انجام دهند و اگر سهامشان به صورت غیرمستقیم اداره شود چه اتفاقی خواهد افتاد. هرچند بازار سرمایه ایران برای برخی سهامداران هنوز به بلوغ کافی برای سهامداری حرفه‌ای نرسیده و برخی کارشناسان و مسؤولان نگران آن هستند که با آزادسازی کل سهام عدالت یکباره بورس با ریزش روبه‌رو‌شود، اما دولت به منظور ساماندهی این بازار به صورت پله‌ای آزادسازی را انجام می‌دهد تا مردم رفتار هیجانی انجام ندهند. همه دارندگان سهام عدالت، چه کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند و چه روش غیرمستقیم را برگزیدند، می‌توانند با اعطای وکالتنامه به بانک یا کارگزاری‌ها سهام عدالت خود را بفروشند. با کاهش ارزش پول ملی بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست دادند که این موضوع باعث شده بسیاری از مردم فروش سهم را به جای سهامداری انتخاب کنند. هر چند طبق آخرین آمار به دست آمده تاکنون صد هزار نفر از 60 میلیون نفر برای فروش یا جابه جایی سهام خود به بانک‌ها وکالت دادند اما این نگرانی وجود دارد که با آزادسازی کل سهام عدالت و ادامه وضعیت فعلی اقتصاد، مردم به فروش یکجای سهام خود رو بیاورند که این اقدام موجب ریزش بازار سرمایه و کاهش قیمت سهام خواهد شد.

 سهام عدالت دارایی است نفروشید
محمدمهدی مومن‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به جام‌جم گفت: تقریبا همه شرکت‌های سهام عدالت ارزشمند و آینده‌دار است و به سهامداران توصیه می‌شود حتما روش مستقیم را برای سهامداری خود انتخاب کنند.
وی تاکید کرد: در روش مستقیم، اداره سهام عدالت در اختیار فرد خواهد بود و هر زمان که قصد تغییر در میزان دارایی خود داشته باشد می‌تواند برای خرید یا فروش سهام اقدام کند.
مومن‌زاده با تاکید بر این‌که مردم از فروش سهام خود در شرایط فعلی خودداری کنند تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ و سودده در سهام عدالت هستند که قطعا در آینده ارزش بالاتری پیدا خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر ورود سهام عدالت به بازار سرمایه می‌گوید: نسبت سهام عدالت به کل سهام بازار سرمایه کم است و با توجه به نقدینگی موجود در اقتصاد و بازار سرمایه اثر سویی نخواهد داشت و بیشتر جو روانی این موضوع است که احتمال دارد بحران ایجاد کند.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران و فعالان قدیمی با این روش مشکلی ندارند که یکباره همه دارندگان سهام عدالت قصد فروش داشته باشند اما قطعا کسانی که در صف فروش قرار می‌گیرند زیان خواهند دید. چون سهام خود را به دلیل افزایش عرضه باید با قیمت پایین‌تری بفروشند.
راهکار جلوگیری خروج پول از بازار سرمایه
سینا سلیمانی، کارشناس بازار سرمایه نیز به جام‌جم گفت: رویه‌ای که دولت برای آزادسازی سهام عدالت در نظر گرفته، روش مستقیم و غیرمستقیم است تا افرادی که از بازار مالی اطلاع کافی ندارند، بتوانند با انتخاب روش غیر مستقیم کسب سود کنند، اما قطعا روش مستقیم انتخاب بهتری برای افراد است.
وی افزود: طبق آخرین آمار به دست آمده، تعداد افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند صدهزار نفر از 60 میلیون نفر است و بقیه روش مستقیم را انتخاب کردند که این موضوع نشان می‌دهد اغلب مردم اطلاع اندکی از بازار مالی دارند و می‌خواهند خود برای سهامشان تعیین تکلیف کنند.
سلیمانی با اشاره به تاثیر ورود سهام عدالت به بازار سرمایه توضیح داد: اگر سهام عدالت و نقدینگی ناشی از آن کنترل نشود، قطعا مشکلاتی به وجود می‌آید که تبعات آن هم متوجه دولت است و هم مردم. اگر اختیار آزادسازی به مردم داده شود، یکباره صف فروش تشکیل شده و اغلب مردم فروشنده می‌شوند که این موضوع باعث خروج نقدینگی به بازار سرمایه و ورود این پول به بازارهای دیگر است که تورم را به دنبال دارد.
به گفته این کارشناس بورس با فروش سهام عدالت، پول از یک بازار ضد تورمی وارد بازارهای تورم‌زا می‌شود که درنهایت این آسیب متوجه مردم خواهد بود.
وی به راهکارهایی برای جلوگیری از ورود پول به بازارهای تورم‌زا اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد نباید در شرایط فعلی اجازه خروج پول از بازار سرمایه از طریق فروش سهام عدالت داده شود، اما از سوی دیگر باید توجه داشت این سهام متعلق به مردم است و در ازای آن باید خدمات دیگری ارائه شود. می‌توان به میزان سهامی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد تسهیلات ازدواج، مسکن، خودرو یا کسب و کار داده شود که این پول با پشتوانه قوی بتواند تورم را مهار کند، اما اگر یکباره وارد چرخه پول شود، مانند تزریق پول بدون پشتوانه عمل می‌کند و آثار تورمی را به دنبال دارد. همچنین راهکار دیگری هم وجود دارد که به جای فروش سهام، صندوق بازگردانی شرکت تشکیل شود و این پول در اختیار شرکت‌ها به عنوان تسهیلات کم بهره قرار بگیرد. سودی که این شرکت‌ها از طریق توسعه کسب و کار خود به دست می‌آوردند بین متقاضیان به صورت بلاعوض یا روش‌های دیگر تقسیم شود که این کار نتیجه بهتری نسبت به فروش سهام دارد.
در اولین روز آزادسازی سهام عدالت چه گذشت؟
بنابر اطلاعیه ستاد سهام عدالت، یکی از بانک‌ها بخش اعظم سهام مربوط به سفارش‌های دریافتی از مشمولان سهام عدالت را به فروش رساند که بلافاصله پس ازدریافت وجه به حساب متقاضیان فروش واریز می‌شود. در این اطلاعیه آمده است سهامداران مشمول طرح سهام عدالت که روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به کارگزار منتخب خود نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کرده و با خرید سهام جدید به دارایی‌های خود اضافه کنند یا در صورت تصمیم به فروش تا ۳۰ درصد ارزش دارایی خود را در شرکت‌ها به فروش برسانند. همچنین فروش یکجای ۳۰ درصد سبد دارایی هر فرد در سهام عدالت از طریق شعب بانک‌های کشور تا پایان وقت اداری روز سه شنبه مورخ ۱۳ خرداد ۹۹ ادامه خواهد داشت. متقاضیانی که هنوز اقدام به انتخاب روش سرمایه‌گذاری خود نکرده‌اند تا پایان روز ۱۵ خرداد ۹۹ فرصت دارند با مراجعه به وبگاه www.samanese.ir روش مدیریت خود را انتخاب کنند. در صورت عدم مراجعه به این سامانه مشکلی برای سهامداران به وجود نیامده و روش انتخابی آنها، غیرمستقیم تلقی خواهد شد. بانک‌هایی که نسبت به دریافت سفارش در روزهای ۶، ۷ و ۸ خرداد جاری اقدام کرده‌اند، می‌توانند از طریق کارگزاری‌های خود  یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنان واریز کنند. دیروز بانک ملی ایران اولین بانکی بود که بخش اعظم سهام مربوط به سفارش‌های دریافتی از مشمولان سهام عدالت را به فروش رساند که بلافاصله پس از تسویه معاملات و دریافت وجه به حساب متقاضیان فروش واریز خواهد شد.
تفاوت ارزش برگه‌های سهام عدالت
روی برگه‌های سهام رقم یک میلیون تومانی درج شده، اما برخی سهم‌ها یک میلیون تومانی و برخی دیگر 500هزار تومانی هستند. افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور بودند از 50 درصد تخفیف برخوردار شدند. از این رو به دلیل این‌که افراد برای دریافت سهم یک میلیون تومانی پولی به دولت نپرداخته بودند طبق قانون این مبلغ باید طی ده سال بازپرداخت می‌شد که پس از این مدت مشخص شد سهم یک میلیون تومانی تنها نیمی از مبلغ مورد نظر را پوشش داده است. بر همین اساس افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور بودند با احتساب تخفیف 50درصدی و بازپرداخت نیمی از مبلغ طی ده سال اکنون سهامشان یک میلیون تومان است که ارزش 16برابری پیدا کرده و می‌توانند با قیمت 16 میلیون تومان در بازار سرمایه عرضه کنند.