استعدادیابی  به سبك مستند

نشست چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند و رونمایی از پوستر این رویداد برگزار شد

استعدادیابی به سبك مستند

 جشنواره تلویزیونی مستند امسال برای چهارمین دوره قرار است میزبان مستندسازانی از سراسر كشور شود. این رویداد كه هر ساله در بخش مستندهای كوتاه، نیمه بلند و بلند برگزار می‌شود، در هر دوره در بخشی مجزا به مجموعه آثاری كه در زمینه عكاسی هستند هم می‌پردازد. مستند‌نگاری هم بخش دیگر این جشنواره است كه شامل آثار مكتوب شركت‌كنندگان است.  علاوه بر اینها امسال برای نخستین بار در جشنواره جوایز تخصصی در رشته‌هایی همچون تدوین، تصویربرداری، پژوهش، صدا و.. در نظر گرفته شده است. در این دوره سلیم غفوری مدیر شبكه مستند، مدیریت جشنواره و مهدی میرتیموری دبیری این جشنواره را به عهده دارند؛ چهره‌هایی كه روز گذشته از پوستر این رویداد با حضور اهالی رسانه رونمایی كردند و از جزئیات و كم و كیف آن گفتند.
غفوری در ابتدای این نشست از آغاز به كار فراخوان ارسال آثار به جشنواره از ۲۵ اردیبهشت گفت، جریانی كه تا ۱۰ تیر ادامه دارد. او در ادامه سراغ گرفتاری كه كرونا برای مستندسازان به بار آورده است، رفت و افزود: با توجه شیوع ویروس كرونا، بی‌شك هنرمندان و مستندسازان برای تولید آثار خود با مشكلاتی مواجه هستند و روند كار آنها با كندی و سختی‌هایی همراه است كه ما برای حمایت بیشتر، امسال میزان حق پخش آثاری را كه به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا می‌كند به میزان
۵۰ درصد افزایش داده‌ایم.
او با اعلام وجود یك بخش جدید در جشنواره امسال گفت: امسال یك بخش ویژه برای مستندهایی كه با موضوع كرونا تولید شده است، در نظر گرفتیم و موضوعات آن حول محورهایی همچون كمك‌های مردمی، اقدامات جهادگونه‌ای كه در كشور برای كمك به هموطنان صورت گرفت، تلاش‌های نظام سلامت و كادر درمانی كشور، مجاهدت‌های مدافعان سلامت، كادر درمانی كشور و... خواهد بود و شامل بخش فیلم مستند، عكس مستند و مستندنگاری خواهد بود.
رئیس چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند از اختصاص یك و نیم میلیون تومان برای آثار كوتاه، سه میلیون تومان برای آثار نیمه بلند و
پنج میلیون تومان به عنوان حق پخش برای آثار بلند خبر داد.
رئیس چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند تصریح كرد: ویژگی‌های دیگر جشنواره امسال، انتخاب مردمی و داوری آثار توسط هیات داوری است و بخش مردمی هم كه از بخش‌های جذاب جشنواره است با پخش آثار در قالب جشنواره از شبكه مستند مورد قضاوت ببیندگان قرار می‌گیرد و مردم به آثار پخش شده رای خواهند داد.
سلیم غفوری با اشاره به برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند به صورت غیرحضوری گفت: جشنواره تلویزیونی مستند از ابتدا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد كه با توجه به اتفاقات امسال و شیوع كرونا این مساله نقطه قوتی برای آن به حساب می‌آید. در مورد برگزاری حضوری یا غیرحضوری اختتامیه نیز با توجه به شرایط، در زمان لازم تدبیراتی
خواهیم داشت.
غفوری در خصوص وجود محدودیت زمانی برای انتخاب آثار در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: آثاری كه زمان تولیدشان از سال 1396 به بعد است در این جشنواره می‌توانند شركت كنند همچنین منعی برای پخش مستندهایی كه قبلا در جشنواره‌های سینمایی و مستند حضور داشتند وجود ندارد.


حمایت از برگزیدگان
مهدی میرتیموری، دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند در گفت و گوی كوتاهی كه داشتیم درباره جریانی كه در این دوره از جشنواره وجود دارد و برگزاركنندگانش آن را دنبال می‌كنند، بیان كرد: اتفاق مهمی كه در جشنواره در حال رخ دادن است بحث دیده‌شدن فیلمسازهای شهرستانی است. هنرمندانی كه در شهرستان‌ها مشغول هستند و عطش كار و دیده شدن دارند در این جشنواره فرصت خوبی است كه معرفی شوند. این اتفاق
سه‌سال است كه در جشنواره در حال رخ دادن است و ما هر دوره شگفتی‌هایی از بچه‌هایی كه در شهرستان‌ها هستند، داشتیم. این یكی از بزرگ‌ترین اتفاق‌هایی است كه در جشنواره رخ داده است.
به گفته میرتیموری یكی دیگر از اتفاقاتی كه این جشنواره رقم زده، این است كه برگزیدگان این امكان را دارند كه با حمایت شبكه اثر بعدیشان را تولید كنند، جریانی كه در طول آن تیم جشنواره به دنبال آن هستند تا به شكلی عدالت رسانه‌ای را رعایت كنند و همه چیز معطوف به تهران نباشد، چرا كه در شهرستان‌ها هم هنرمندان بسیار قابلی داریم.
عدالت در پخش مستند‌ها و شیوه‌ای كه برای این ماجرا در نظر گرفته‌اند هم موضوع دیگری است كه دبیر جشنواره درباره‌اش گفت: جشنواره از شنبه تا چهارشنبه در باكس كاملا مشخصی از شبكه مستند پخش می‌شود و فیلم‌ها هم در سه قالب كوتاه، نیمه بلند و بلند در این زمان روی آنتن می‌روند، به همین خاطر از نظر زمان‌بندی برای همه آثار قالبی تدارك دیده شده است و در حق هیچ كاری اجحاف نمی‌شود.
یكی دیگر از بخش‌های جشنواره مستند به بخش عكس اختصاص دارد، قسمتی كه دی‌ 98به‌دلیل كرونا لغو شد و امسال قرار است نمایشگاهی از آثار قبلی و جدید را با هم ببنیم، مجموعه‌ای كه احتمالا دی‌ماه امسال به نمایش گذاشته می‌شود.


شبكه مستند تازه می‌شود
غفوری در پاسخ به این كه دستاورد این جشنواره در نهایت چیست و اصلا با چه هدفی چنین جریانی امسال هم شكل گرفته گفت: جشنواره تلویزیونی مستند دو هدف مهم دارد كه به تدریج در حال رسیدن به آنها هستیم. ما از ابتدا به دنبال آن بودیم تا فرصتی را ایجاد كنیم كه برخی آثاری كه در تلویزیون دیده نشده بودند را نمایش دهیم، این اتفاق تا حد زیادی رخ داده و خیلی از مستند‌سازان هم با تلویزیون ارتباط برقرار كردند و هم با كمك این رسانه آثارشان روی آنتن رفت. در ادامه می‌توان گفت یكی دیگر از هدفگذاری‌های اصلی‌مان این بود كه از استعدادهای كمتر شناخته شده حمایت كنیم، جریانی كه آن هم تا حدی رخ داد و در طول جشنواره مستندسازانی را شناسایی كردیم كه خیلی توانمند بودند و در ادامه وارد فضای تولیدی شدند.
به گفته غفوری استعدادیابی و كمك به دیده‌شدن استعدادهای نوظهور بخش جدی از جشنواره را به خود اختصاص داده است، موضوعی كه از شكل‌گیری نگاه رقابتی بین شركت‌كنندگان اهمیت بیشتری دارد.
جدا از جشنواره، شبكه مستند مدتی است كه كارهای تولیدی كمتری را روی آنتن برده است و مستند‌های دوبله شده یا قدیمی این روزها بیشتر در كنداكتور این شبكه دیده می‌شوند. مدیر شبكه مستند درباره این موضوع و تولید آثار تازه‌تر در شبكه هم گفت: امسال متاسفانه فضای تولید هنوز به جایی كه مدنظر ماست نرسیده، چرا كه به دلیل كرونا و وضعیتی كه در سطح كشور وجود دارد؛ این موضوع هم تحت‌الشعاع قرار گرفته است.
اتفاقی كه به‌ویژه كار را برای مستندسازان خیلی سخت‌تر كرده است، چرا كه علاوه بر عوامل هر كاری، آنها باید با بیرون از گروه و سطح عمومی جامعه تعامل داشته باشند و خیلی‌ها رضایت نمی‌دهند كه مستندسازان به خانه یا فضایی كه لازمه كارشان است، وارد شوند. بنابراین هنوز فضای تولیدی لازم شكل نگرفته است.
او در ادامه از شروع كارهای تازه‌ای برای شبكه مستند خبر داد و افزود: با همه اینها ما مدتی است كارهایی را شروع كردیم و امیدوار هستیم كه با بهتر شدن شرایط تولیدشان را تمام كنیم. از جمله این موارد می‌شود به دو مجموعه‌ای كه درباره محیط‌زیست است اشاره كرد. در كنار آنها ایرانگردی هم از مباحث جدی بود كه چندین مجموعه را براساس آن تولید كردیم، مستندهایی كه از خوزستان تا آذربایجان و... را پوشش داده‌اند.
برنامه‌ریزی جدی روی مستند مسابقه‌ها هم اتفاق دیگری است كه غفوری از شكل‌گیری آن ابراز امیدواری كرد و گفت: این بخش را هم با موضوعات كارآفرینی، خانواده، سفر و ایرانگردی در نظر گرفتیم تا در مستند مسابقه‌ها و مستندهای واقع‌نما به آن بپردازیم.
او همچنین در مورد حضور چهره‌ها در فضای مستند مسابقه‌ها هم بیان كرد: ما در این شبكه حتی‌الامكان تلاش‌مان این است كه از چهره‌ها استفاده نكنیم و تنها در مستندهای پرتره ممكن است با آنها مواجه شویم.