چالش‌های كرونا برای منابع انسانی در شركت‌های نوپا

چالش‌های كرونا برای منابع انسانی در شركت‌های نوپا


 بیش از سه ماه از عالم‌گیری ویروس كووید-19 در جهان می‌گذرد. این شرایط پیچیده و بی‌سابقه باعث شده شركت‌های زیادی ناچار به تغییرات سریع در ساختار خود شوند. تأثیرات اقتصادی ویروس كرونا ممكن است تا سال‌ها برای كسب‌وكارهای كوچك قابل جبران نباشد. شركت‌های نوپای (استارت‌آپ‌های) بسیاری در سراسر دنیا با چالش‌های جدی برای مدیریت و كنترل شرایط كاری خود مواجه‌اند. یكی از این چالش‌ها، مدیریت منابع انسانی در این شركت‌هاست كه به دلیل پیچیدگی شرایط ممكن است آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. در ادامه به بعضی از راهكارهای مدیریتی برای كنترل اوضاع و بهبود شرایط منابع انسانی برای دوران كرونا اشاره شده است:
پناه بر بستر وب
یكی از راهكارهای اصلی منابع انسانی برای دوران شیوع كرونا، دوركاری است. بسیاری از سازمان‌ها كارمندان خود را به خانه فرستادند تا از راه دور كارها را انجام دهند. البته دوركاری برای همه نقش‌ها و فعالیت‌های سازمانی قابل ‌اجرا نیست اما به نظر می‌رسد شركت‌ها راه‌هایی را برای آن پیدا كرده‌اند. كرونا توانسته است چهره محیط‌های كاری را برای همیشه تغییر دهد. در شركت‌های نوپا نیز مانند شركت‌ها و سازمان‌های دیگر، دوركاری راه‌حلی جدی است. بیشتر شركت‌های نوپا در حوزه موضوعات فناوری كار می‌كنند و بر بستر وب یا موبایل توسعه داده شده‌اند. به همین علت دوركاری آسیب چندانی برای یك شركت‌های نوپا محسوب نمی‌شود. ابزارهای ارتباطی مثل نرم‌افزارهای جلسات آنلاین یا چت گروهی هم می‌توانند تا حدودی جایگزین جلسات فیزیكی برای برگزاری اتاق‌های فكر و جلسات بارش فكری باشند.
توازن كار و زندگی
بسیاری از كارمندان در دوركاری ممكن است شرایط بدی را تجربه كنند. نداشتن ارتباط با دیگران، فعالیت ‌نداشتن و نبود امكانات كافی در بسیاری موارد زندگی آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مدیریت منابع انسانی می‌توان امكاناتی را فراهم كرد تا كارمندان به سایر نیازهای خود رسیدگی كنند. توجه به برنامه ورزشی منظم یا تغذیه كارمندان می‌تواند در این موارد مفید باشد. همچنین جلسات گروهی، سپردن وظایف متنوع و كاهش ندادن حقوق كارمندان برای فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به تشویق آنها برای ایجاد توازن میان كار و زندگی شخصی كمك كند. تخصیص منابع مالی برای تجهیز محیط خانه و فراهم ‌كردن امكان جابه‌جایی وسایل از محیط شركت به خانه (مثلا صندلی یا سیستم رایانه) می‌تواند به كارمندان برای بهبود شرایط كاری كمك كند.
برای كارمندانی كه به‌صورت حضوری در محیط كار حاضر می‌شوند، رعایت سلامت محیط كار و در دسترس بودن امكانات بهداشتی می‌تواند به ایجاد حس خوشایند آنها كمك كند.
ایجاد امنیت شغلی
اگر تیم یا كاركنان باارزشی در شركت‌های نوپای شما وجود دارد، بحران كرونا زمان مناسبی است كه این ارزشمندی را به آنها نشان دهید. توجه به وضعیت كار و سلامت آنها، توجه به بیمه و در نظر گرفتن بیمه تكمیلی و راهكارهایی برای پیشگیری از بیماری‌ می‌تواند به آنها دلگرمی بدهد. بهتر است راهكارهای اقتصادی شركت به‌صورت شفاف با كاركنان درمیان گذاشته شود تا فشار مضاعف ترس از اخراج شدن را نداشته باشند. بهتر است به‌جای اخراج كارمندان به راهكاری جایگزین مثل تقسیط حقوق یا حذف بعضی هزینه‌ها فکر كنید.