در حال ورشکستگی‌ام

در حال ورشکستگی‌ام

قطب‌الدین صادقی می‌گوید در 5ماه اخیر یک ریال هم درآمد نداشته است.




یک نمایشنامه‌نویس، استاد دانشگاه و کارگردان باسابقه و نامدار تئاتر وقتی بگوید در حال ورشکستگی‌ است، احتمالا می‌توان به میزان خرابی اوضاع در تئاتر پی‌برد. صادقی دیروز از سیاست‌های وزارت ارشاد برای حمایت از تئاتر در شرایط کرونایی به انتقاد پرداخت و به صراحت دولت دوازدهم را دولتی بیگانه با فرهنگ و هنر توصیف کرد.
قطب‌الدین صادقی که موسس و رئیس تماشاخانه خصوصی شانو هم هست به مهر گفت:  خیلی نگرانم. طی پنج ماه گذشته ریالی درآمد نداشته و تمامی هزینه‌های اجاره ملک، نگهداری تماشاخانه و کارکنان آن را از جیب پرداخت کرده‌ایم و دیگر پس‌اندازی برایمان باقی نمانده است. اگر شرایط کرونایی تئاتر ایران ادامه پیدا کند ورشکسته می‌شوم و مجبور خواهم بود تماشاخانه «شانو» را تعطیل کنم.
دولت باید از پس هزینه‌های مردم بربیاید و مسؤولیت مردم و زندگی آنها را بر عهده بگیرد، ولی متأسفانه چنین رویکردی از سوی دولت وجود ندارد و رابطه مردم و دولت یکسویه شده است و گویا تنها این مردم هستند که وظایفی را برعهده دارند!
اولین ضرری که ما کرده‌ایم این است که مسؤولان‌مان فرهنگی نیستند. دولت فعلی فرهنگ و هنر را نمی‌شناسند و تنها مبانی کلی و نام‌ها را بلد هستند تا به‌ضرورت فقط نام‌ها را به زبان می‌آورند تا از آنها استفاده کنند. بعید می‌دانم وقتی مسؤولان ما نام سینما یا موسیقی را هم به زبان می‌آورند، چیزی درباره این هنرها بدانند!
اصلاً این دولت فرهنگی نیست و نه تنها با فرهنگ سنتی ایران بیگانه است، بلکه فرهنگ مدرن را هم نمی‌شناسد. متأسفانه اکثر دولت‌ها از افراد سیاسی تشکیل شده‌اند که کلاً با فرهنگ بیگانه هستند و ضرورت فرهنگ و جایگاه آن را در ارتباط با مردم ایران و جامعه جهانی درک نمی‌کنند.
نمی‌دانم مردم دوباره اعتماد می‌کنند تا وارد سالن‌ها شوند یا نه. متأسفانه دولت به دلیل این که نتوانسته از پس هزینه‌ها بربیاید، فعالیت‌های جمعی و گروهی را آزاد کرده و این امر و شکل‌گیری موج دوباره کرونا می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به فرهنگ، اقتصاد، روابط اجتماعی و روانی‌مان وارد کند.