سران اروپا در بن بست

طولانی‌ترین نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل بر سر بحران‌های جمعی و‌ اقتصادی، هنوز بی‌نتیجه مانده است

سران اروپا در بن بست

اتحادیه اروپا با بحران‌های مزمن و عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند. شیوع ویروس کرونا، مدیریت جمعی ضعیف اروپای واحد را در مقابله با بحران‌های مشترکی که متوجه اعضای این مجموعه است، به اثبات رسانده و منجر به نارضایتی شهروندان شده است. از سوی دیگر، همزمان با شیوع ویروس کرونا، بحران‌های اقتصادی ناشی از بیکاری، تعطیلی گسترده بنگاه‌های اقتصادی و کمبود امکانات دارویی و بیمارستانی نیز وضعیت حاکم بر این مجموعه را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است. تشدید بحران‌های جاری در اتحادیه اروپا، منجر به برگزاری طولانی‌ترین نشست مشترک سران اروپایی در بروکسل شده است.

گفت‌وگوهای رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر بسته احیای اقتصادی در حالی ادامه دارد که نشست کنونی به طولانی‌ترین اجلاس آنها طی ۲۰ سال اخیر تبدیل شده است. سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امیدوارند با ادامه مذاکرات فشرده مانع شکست این نشست شوند. طرح کمک ۷۵۰میلیارد یورویی به اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه که به‌دنبال شیوع ویروس جدید کرونا با رکود کم‌سابقه روبه‌رو شده‌اند محور گفت‌و‌گوها در بروکسل است.
نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار بود تنها دو روز طول بکشد اما مذاکرات پس از برگزاری ۵۵ ساعت جلسه همچنان ادامه دارد. به این ترتیب اجلاس کنونی از زمان نشست سال ۲۰۰۰ سران اتحادیه اروپا در شهر نیس در جنوب فرانسه طولانی‌ترین اجلاس آنها محسوب می‌شود. دستور کار نشست سال ۲۰۰۰ بازنگری در معاهدات اتحادیه برای پذیرش عضویت کشورهای شرق اروپا بود.
 بلاتکلیفی بسته اقتصادی اروپا
آنچه در نشست بروکسل بیش از هر موضوع دیگری ظهور و بروز دارد، به اختلاف دیدگاه اعضای اتحادیه اروپا بر سر نحوه مواجهه جمعی با کرونا مربوط می‌شود. یورونیوز در این‌خصوص می‌نویسد‌: «تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه که به گروه «مقتصدها» مشهور شده‌اند بر افزایش سهم وام‌ها در بسته کمک اقتصادی تاکید می‌کنند. افزایش سهم وام‌ها در این طرح در عمل به معنای کاهش سهم یارانه‌هایی خواهد بود که بر‌خلاف وام‌ها بازپرداخت نخواهند شد. هلند، اتریش، سوئد، دانمارک و فنلاند گروه مقتصدها را میان ۲۷ کشور عضو تشکیل می‌دهند.» همان‌گونه که مشاهده می‌شود، کشورهایی که دارای ساختار «دولت رفاه» بوده و نسبت به دیگر اعضای اتحادیه اروپا وضعیت اقتصادی بهتری دارند، رویکرد سختگیرانه‌تری درخصوص اقدامات جمعی در مبارزه با کرونا و تامین بسته اقتصادی جدید اتحادیه اروپا اتخاذ کرده‌اند.
 مجادله لهستان و مجارستان  با سران اتحادیه اروپا
هرگونه توافق در نشست بروکسل تنها با موافقت هر ۲۷ کشور عضو به دست خواهد آمد. این در حالی است که شکاف کنونی میان سران اتحادیه اروپا تنها به میزان کمک‌های اقتصادی یا تعیین سهم وام‌ها و یارانه‌ها محدود نمی‌شود. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اصرار دارند اعطای کمک اقتصادی باید مشروط به رعایت «حکومت قانون» در کشورهای عضو شود؛ امری که به‌طور خاص با اعتراض مجارستان و لهستان روبه‌رو شده است. ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. گروه مقتصدها بر لزوم اصلاحات ساختاری در کشورهای عضو در ازای بهره‌مندی از کمک اقتصادی تاکید می‌کنند؛ امری که سران ایتالیا و اسپانیا را نگران کرده است. جوزپه کنته و پدرو سانچز، نخست‌وزیران ایتالیا و اسپانیا نگران هستند که در آینده و پس از بهره‌مندی از کمک اقتصادی اتحادیه اروپا بنا به درخواست مقتصدها مجبور به اجرای اصلاح قانون کار یا قانون بازنشستگی کشورشان شوند.
 انزوای مرکل و مکرون‌ در بروکسل
یکی از اصلی‌ترین و شاید بی‌سابقه‌ترین موضوعاتی که در نشست اخیر در بروکسل قابل‌مشاهده است، به انزوای پاریس و برلین در این نشست باز می‌گردد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان، خواستار تصویب بسته 750میلیارد یورویی در اتحادیه اروپا هستند اما کشورهای مقتصد‌، بسته اقتصادی محدودتری را برای مواجهه جمعی با ویروس کرونا و آثار اقتصادی آن در‌نظر گرفته‌اند. کار به جایی رسید که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از احتمال شکست نشست بروکسل خبر داده است. بنابر گفته مرکل، ممکن است رهبران اتحادیه اروپا در‌خصوص برنامه کلان احیای اقتصاد اروپا با هدف غلبه بر رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا به جمع‌بندی نرسند. مرکل در این خصوص تاکید کرده است‌:«مواضع سران اتحادیه اروپا در مورد رقم کلی کمک مالی بسیار متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت از امکان یافتن راه‌حلی برای حصول توافق سخن گفت.»
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز موضعی مشابه آنگلا مرکل اتخاذ کرده است. کار به جایی رسیده است که با افزایش دامنه اختلاف میان سران اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون به نشانه اعتراض جلسه را به‌صورت موقت  را ترک کردند.
 زهر‌چشم ترامپ از  اروپایی‌ها
مسأله دیگری که همزمان با برگزاری نشست بروکسل مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است، به  وضع تحریم‌های آمریکا علیه برخی کشورهای اروپایی باز‌می‌گردد.
دونالد ترامپ پس از تصویب یک بودجه دفاعی عظیم، قانون تحریم شرکت‌هایی که خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان( موسم به پروژه نورد استریم ۲) می‌سازند را امضا کرد. براساس قانونی که با امضای ترامپ اجرایی شده است، واشنگتن در یک بازه زمانی ۶۰روزه، اسامی افراد و شرکت‌های که در پروژه نورد استریم ۲ به فعالیت می‌پردازند به‌صورت کامل مشخص می‌کند. متعاقبا به این افراد و شرکت‌ها یک ماه فرصت داده می‌شود تا فعالیت و مشارکت خود را در این پروژه متوقف کنند. در غیر این صورت، به افراد و صاحبان شرکت‌های دخیل در پروژه نورد‌استریم۲ ویزای آمریکا تعلق نمی‌گیرد یا اموال آنها در ایالات‌متحده مسدود می‌شود. صدراعظم آلمان و دیگر مقامات این کشور ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، از رایزنی‌های خود با کاخ سفید در مواجهه با این موضوع خبر داده‌اند.