آنچه از تفاوت رژیم‌های گیاهخواری باید بدانید

آنچه از تفاوت رژیم‌های گیاهخواری باید بدانید

این روزها كه گیاهخواری مد شده، در مورد رژیم‌های غذایی و سبك زندگی وجترین‌‌ها و وگان‌ها زیاد می‌شنویم. اما آیا می‌دانید كه وجترین‌ بودن با وگان ‌بودن چه تفاوتی دارد؟
وجترین یا همان گیاهخوار، به‌طوركلی، به كسی گفته می‌شود كه از مصرف گوشت و فرآورده‌های جانبی حیوانات خودداری كرده و درعوض به افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات روی می‌آورد، اما وجترین‌ها به گروه‌های مختلفی قابل‌تقسیم‌اند: وجترین‌های لاكتو‌ ـ ‌اوو (lacto-ovo)  كه به مصرف هر نوع گوشتی نه گفته، اما مصرف لبنیات و تخم‌مرغ را مجاز می‌دانند؛ وجترین‌های لاكتو كه از مصرف گوشت و تخم‌مرغ بیزار بوده، اما با مصرف لبنیات مشكلی ندارند. وجترین‌های اوو كه از مصرف تمام خوراكی‌های حیوانی پرهیز می‌كنند، بجز تخم‌مرغ و وگان‌ها كه با مصرف هیچ‌گونه حیوان و محصول مشتق از حیوانات موافق نیستند. كسانی هم هستند كه فقط از گوشت ماهی مصرف می‌كنند و پِسكاتاریان لقب دارند، اما چون ماهی هم به‌هرحال گوشت حیوان محسوب می‌شود، در تعریف وجترین چندان نمی‌گنجد.
وجترین‌ها و وگان‌ها، هر دو بنا به دلایل سلامتی و زیست‌محیطی با مصرف فرآورده‌های حیوانی موافق نیستند. اما تفاوت عمده وجترین‌ها و وگان‌ها را می‌توان در میزان پذیرش مصرف فرآورده‌های حیوانی دانست. وجترین‌ها از لحاظ اخلاقی با كشتار حیوانات برای خوراك مخالفند، اما در مصرف محصولات جانبی پرورش حیوانات مانند شیر و تخم‌مرغ مشكلی نمی‌بینند. البته به شرط این‌كه حیوان در شرایط مناسب نگهداری شود.
اما وگان‌ها از مصرف حتی فرآورده‌های جانبی حیوانات هم خودداری می‌كنند. رژیم وگان، درواقع، سخت‌گیرانه‌ترین نوع وجترین‌ بودن است. در قاموس وگان‌ها نه‌تنها مصرف هیچ نوع گوشتی جای ندارد، بلكه از مصرف لبنیات، تخم‌مرغ و هرگونه تركیبات مشتق از حیوانات مانند ژلاتین و عسل هم برحذرند.
خلاصه كلام این‌كه وگان‌ها برای حمایت از حقوق حیوانات از رژیم غذایی فراتر رفته و در همه جنبه‌های زندگی بر این رویه تأكید دارند و بر این باورند كه نباید برای تأمین غذا، لباس، انجام مطالعات علمی، سرگرمی یا به هر دلیل دیگری از حیوانات بهره‌كشی كرد. شكی نیست كه بنابر آموزه‌های پزشكی، افراط و تفریط در هر زمینه‌ای از جمله گیاهخواری مطلق یا صرفا گوشتخواری نتیجه‌ای جز به خطر انداختن سلامتی نداشته و متخصصان تغذیه این نوع رژیم‌های سفت و سخت گیاهخواری را جز در موارد خاص و برخی بیماران برای عموم مردم در جهت حفظ تناسب اندام و سلامت به هیچ‌وجه توصیه نمی‌كنند.  
برگرفته از:  Health Line