این هزینه‌های همزمان

این هزینه‌های همزمان


 از این مدل اخبار در رسانه‌های تصویری و مكتوب كم ندیده‌ایم؛ اخباری كه خبر از تولد چهارقلوها ، پنج‌قلوها و حتی بیشتر در خانواده‌ای در یكی از شهرهای كشور می‌دهد. اخباری كه هركس تجربه فرزند‌آوری را چشیده باشد، می‌فهمد چه روزهای عجیب، سخت و البته شیرینی پیش روی این خانواده است.
شیرینی‌اش این است كه تولد هر نوزاد، طبیعتا شادی و شوری دلنشین در دل خانواده‌ها ایجاد می‌كند اما اگر همین نوزادها یکباره‌ چند نوزاد باشند، با حجم عظیمی از غافلگیری در برابر نیازهای همزمان آنها روبه‌رو می‌شویم.
اما پایان این دسته از خبرها، همیشه وعده‌ای برای رسیدگی به اوضاع اقتصادی خانواده‌ای كه ناگهان، چهار نفر به تعداد اعضای خانواده‌شان اضافه شده وجود دارد؛ وعده‌ای كه انگار بین حرف تا عملش فاصله دارد.
اما آخرین خبر حمایتی از این خانواده‌ها مربوط به بهمن 98 است؛زمانی كه هنوز كرونایی در كار نبود و همه‌چیز روال عادی و طبیعی خودش را طی می‌كرد. آن زمان وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی كشور در جمع خانواده‌های دوقلو و چند قلو از حمایت‌های معیشتی این سازمان به خانواده‌های دارای چند قلو برای آینده بهتر كشورگفت:«با حمایت‌های دولت و در راستای سیاست‌های ابلاغی جمعیتی رهبر معظم انقلاب، از این به بعد به تمام خانواده‌های دارای سه قلو به بالا به صورت ماهانه كمك هزینه معیشتی 400 تا 500 هزار تومانی پرداخت می‌شود.»
مبلغی كه به 4550 خانوار دارای سه قلو و بیشتر كه فرزندان آنها تا شش سالگی هستند تعلق می‌گیرد.
البته قبادی دانا تاكید داشت حواسمان به خانواده‌های دوقلودار هم هست و از آنها هم به صورت موردی حمایت می‌شود:«خانواده‌های دارای فرزند دوقلو كه مشكلات معیشتی دارند به این صورت كه در دهك درآمدی یك تا سه هستند، مشمول دریافت ماهانه مستمر این طرح می‌شوند، اما خانواده‌های دوقلویی كه در دهك درآمدی چهار تا هفت هستند، مشمول كمك‌هزینه موردی می‌شوند.»
اقدامی كه اگر عملی شود، ارزشمند است اما در این روزها ساعت به ساعت قیمت همه‌چیز بالا می‌رود و هزینه‌ها برای خانواده‌های چندقولو دار چندین و چند برابر شده است، شاید همین اقدام ارزشمند هم نتواند چاره‌ای اساسی برای مشكلات این خانواده‌های پرجمعیت كه با پوشك و شیرخشك و هزینه‌های درمانی، تفریحی و رفاهی نه یك كودك كه چند كودك و به طور همزمان روبه‌رو هستند، باشد.  
حالا و بعد از همه این خبرها، یكی از مادران سه قلودار می‌گوید: «چنین كمك‌هزینه‌ای تقریبا هزینه یك بار خرید پوشك بچه‌ها در ماه است... ولی همین هم یك قدم به جلو است.»