اهمیت مدیریت تغذیه در دوران شیوع كرونا

اهمیت مدیریت تغذیه در دوران شیوع كرونا

دكتر محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران


 همه‌گیری كرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی آحاد جامعه و افزایش ابتلا به چاقی شده است. این اتفاق عمدتا از دو مسیر به‌وقوع پیوسته است؛ اول این‌كه به‌واسطه اقامت در منزل، داشتن وقت اضافه‌تر به كمك وسوسه آمده و موجب می‌شود افراد تمایل بالاتر برای مصرف خوراكی‌های بیشتر و متنوع‌تر داشته باشند. در كنار آن بیشتر شدن انجام پخت‌وپزهای خانگی به جهت فراهم‌آوری مایحتاج روزانه و پرهیز از خرید از بیرون منزل كه دامنه آن به پخت نان و انواع شیرینی هم رسیده، موجب تشدید مصرف مواد غذایی داخل منزل شده است.
عامل دیگری كه در این ایام به افزایش بروز اضافه‌وزن كمك كرده باورهای غلط و توصیه‌های نادرست تغذیه‌ای است كه طی این دوره به‌سرعت از منابع غیرمعتبر علمی منتشر و دهان به دهان گشته و تبدیل به باورهای عمومی نادرست شده است. ضرورت مصرف كالری بیشتر یا خوردن خوراكی‌های با طبع گرم با هدف پیشگیری از ابتلا به كرونا از جمله توصیه‌های نادرستی است كه پیروی از آنها به افزایش اضافه‌وزن و چاقی دامن زده است. نقصان سواد سلامت عمومی نیز در این میان به كمك این باورها آمده و با تغییر در سبد مصرفی افراد و خانواده‌ها زمینه‌ساز دریافت بیشتر كالری شده است. مثال بارز این نمونه مصرف بیشتر آبمیوه‌های صنعتی است كه افراد به منظور دریافت انواع ویتامین و پیشگیری از ابتلا به كرونا مصرف می‌كنند. در حالی كه این خوراكی‌ها به‌دلیل شكر اضافه‌تر نه‌تنها تامین‌كننده میزان ویتامین مورد نظر نیست بلكه خود عاملی برای اضافه‌وزن و چاقی محسوب می‌شود.
برای مقابله با این معضل در درجه اول توصیه به تنطیم زمان خواب می‌شود كه خود این امر به حفظ نظم در خورد و خوراك به‌عنوان مخرج مشترك مقابله با این پدیده كمك می‌كند. رعایت اصول تغذیه برمبنای هرم استاندارد تغذیه یگانه نسخه غذایی است كه نیازمندی‌های بدن برای تقویت سیستم ایمنی را مهیا كرده و تا حدی می‌تواند اثر پیشگیری‌كننده نسبت به ابتلا به كووید-19 داشته باشد. داشتن برنامه غذایی منظم با كمك كارشناسان این حوزه و مدیریت محتویات یخچال و خوراكی‌های موجود در منزل به نحوی كه میوه‌جات و سبزیجات كم‌كالری بیشتر در دسترس بوده و در مقابل خوردنی‌های چرب و شیرین و پركالری در دسترس نباشند هم از راهكارهای موثر در كنترل كالری دریافتی و بالطبع كنترل وزن خواهد بود. هرچند باید دانست حتی مصرف بیش از حد میوه‌ها هم می‌تواند منجر به انباشت كالری اضافه و افزایش وزن شود.