موفق‌ترین نوپاهای حوزه غذا

موفق‌ترین نوپاهای حوزه غذا


 یكی از صنایعی كه در هر شرایطی از فعالیت بازنمی‌ماند صنعت غذاست. زیست‌بوم تهیه، تولید و توزیع غذا به دلیل اهمیتی كه برای بقای انسان‌ها دارد، هرگز رونق خود را از دست نداده است و كسب‌وكارهای زیادی همواره در این حوزه مشغول فعالیت هستند. شركت‌های نوپایی كه برای ایجاد راهكارهای خلاقانه در حوزه غذا تلاش می‌كنند، می‌توانند مشتریان خود را به‌راحتی یافته و رشد كنند. در سال‌های گذشته صنعت غذا به سمت تولید انبوه پیش‌ رفته است و امروزه محصولاتی كه هرچه بیشتر سفارشی‌سازی ‌شده و كاربرمحور هستند می‌توانند بازار را از سایر رقبا بربایند. غذا نه‌فقط وسیله‌ای برای سیر شدن بلكه فرهنگی برای ارتباط و نمایانگر سبك زندگی افراد است. این صنعت خرده‌صنایع بسیاری همچون رستوران‌ها و كافه‌ها را پیرامون خود شكل داده است كه بسیار محبوب و پردرآمد هستند. در ادامه به بعضی از شركت‌های نوپای موفق در حوزه غذا اشاره می‌كنیم:
 مجیك اسپون  (Magic Spoon)
این شركت نوپا در سال 1398/ ۲۰۱۹ و با ایده ساده‌ای مبتنی بر تغییر ساختار غلات صبحانه برای نسل جدید مصرف‌كنندگان به بازار آمد. گبی لوئیس (Gabi Lewis) مؤسس این شركت نوپا متوجه شد كه بزرگسالان هنوز هم به خوردن غلات صبحانه علاقه‌مندند اما تركیبات غذایی موجود از این غلات را برای خود مناسب نمی‌دانند. آنها با تولید غلات صبحانه كم‌كربوهیدرات كه شامل پروتئین بالا هستند توانستند توجه كاربران را به خود جلب كنند. غلات صبحانه آنها در طعم‌های كاكائویی، دارچینی و میوه‌ای در دسترس است و برای كودكان و بزرگسالان عرضه می‌شود. كاربران حتی می‌توانند اشتراك ماهیانه این غلات را از طریق وبگاه آن تهیه كنند. این شركت نوپای خلاق توانسته سرمایه 5/5 میلیون دلاری جذب كند.
 ویژن  (ImpactVision)
یك شركت نوپای مستقر در سانفرانسیسكو است كه براساس فناوری تشخیص تصویر و یادگیری ماشین كار می‌كند. حسگرها و پردازنده‌های مواد غذایی این شركت به تولیدكنندگان مواد غذایی كمك می‌كند ویژگی‌هایی همچون طراوت، ماندگاری یا آلودگی مواد را به‌صورت هوشمند تشخیص دهند و مانع هدررفت زنجیره تولید شوند. این شركت نوپا در سال 1394/ ۲۰۱۵ تأسیس شده و تاكنون بیش از سه میلیون دلار سرمایه جذب كرده است.
 اگریوی (Agrivi)
یك محصول دیجیتال خلاقانه برای كشاورزان است. این شركت نوپا در سال ۲۰۱۳ تأسیس‌شده است و موفق به جذب سرمایه حدود دو میلیون دلار شده است. محصول آن شامل یك صفحه و نرم‌افزار همراه به‌عنوان مركز كنترل مجازی مزرعه است كه با آن می‌توان هشدارهایی برای تغییر آب‌وهوا دریافت كرد. همچنین به این ترتیب امكان رصد بیماری‌های احتمالی محصولات زراعی و روند رشد آنها نیز میسر شده است. این شركت نوپا در كشور كرواسی تأسیس شده است و در بیش از ۱۵۰كشور جهان مشتری دارد.
 اگریلوشن (Agrilution)
یك شركت نوپای آلمانی است كه توانسته حدود پنج میلیون دلار سرمایه جذب كند. ایده اصلی اگریلوشن راه‌اندازی یك مزرعه كوچك خانگی برای پرورش محصولات تازه در آشپزخانه است. این محصول در ابعادی كوچك (تقریبا هم‌اندازه یك یخچال كوچك) ارائه شده است و حدودا 3000 دلار قیمت دارد. این شركت به دنبال تولید نمونه‌های ارزان‌تر برای استفاده همه است.