كارآفرینی را از كودكی پایه‌ریزی كن

4 شالوده اصلی آماده‌سازی فرزندان‌مان برای ورود به دنیای كسب‌وكار

كارآفرینی را از كودكی پایه‌ریزی كن

برخی كودكان وقتی بزرگ می‌شوند آماده‌اند هدایت دنیا را در دست بگیرند! چنین افرادی نگرش و مهارت مورد نیاز برای ورود به زندگی واقعی و شم شناسایی فرصت‌ها را دارند. این افراد انگیزه زیادی برای زندگی دارند و برای برخورد با هر آنچه در مسیر زندگی با آن روبه‌رو شوند آماده‌اند. اما این آمادگی در همه موارد ذاتی نیست و بسیاری از ما نیز می‌توانیم با آموزش‌های صحیح كودك‌مان را طوری بزرگ كنیم كه در آینده مهارت‌های كافی را برای ورود به زندگی واقعی كسب كرده باشد. اگر نگاهی به افراد موفق در سال‌های اخیر داشته باشیم متوجه می‌شویم این روزها افراد موفق كسانی هستند كه در دنیای كارآفرینی موفق عمل می‌كنند و ایده‌های مناسبی برای راه‌اندازی كسب‌وكاری جدید دارند. همه ما برخی ویژگی‌ها مانند خلاقیت، همدلی، مهارت‌های ارتباطی، توانایی حل مساله، خطرپذیری در شناسایی موقعیت‌ها و به‌موقع وارد عمل شدن را از ویژگی‌های اصلی كارآفرینان موفق می‌دانیم و بارها در همین صفحه به‌طور مفصل به این مهارت‌ها و نحوه تقویت آنها پرداخته‌ایم. اگر بتوانیم كودكمان را طوری تربیت كنیم كه این ویژگی‌های مهم درونش نهادینه شود، حتی اگر در آینده به سمت راه انداختن كسب‌وكار خودش هم نرود قطعا مسیر موفق‌تری را در زندگی پیش رو خواهد داشت و قطعا بهترین و مناسب‌ترین فرصت‌ها را شناسایی خواهد كرد. البته اگر این ایده را در ذهن دارید كه كودك‌تان همان‌طور كه شما راه زندگی را پیدا كردید خودش راهش را خواهد یافت، باید بگویم موفق شدن در دهه‌های پیش رو رفته رفته سخت و سخت‌تر و رقابت‌های كاری بسیار شدیدتر خواهد شد. به همین خاطر در دنیای پر رقابت كسب‌وكارهای آینده افرادی كه مهارت‌های كارآمدی مانند ارائه اصولی ایده و استفاده اصولی از منابع موجود و... دارند در زندگی كاری خود موفق‌تر خواهند بود. قرار نیست كودك‌تان را در روزهای كودكی‌اش با اصول سخت و پیچیده كارآفرینی و مدیریت روبه‌رو كنید، یا به او تحمیل كنید كه در آینده باید بتواند استیو جابز، جف بزوس یا ایلان ماسك دورانش شود- آشنا كردن كودكان و نوجوانان با ذهنیت كارآفرینی بسیار ساده‌ است. فقط كافی است كسب‌وكار را به شكلی خلاقانه و سرگرم‌كننده برای‌شان توصیف كنید. اجازه دهید با برخی بده و بستان‌های ساده مانند خرید مایحتاج خانه از طریق اینترنت آشنا شوند. در ازای برخی كارهای خلاقانه‌ای كه انجام می‌دهد پول توجیبی دریافت كند یا اگر می‌خواهد وسیله یا اسباب‌بازی برایش بخرید با درست كردن یك فایل ساده پاورپوینت دلایل انتخابش را برای‌تان توضیح دهد و شما را برای خرید قانع كند. در ادامه براساس جمع‌بندی كارشناسان كسب‌وكار از روایت 200 پدر و مادر از نحوه بزرگ كردن فرزندشان، چهار ركن اصلی در پرورش فرزندانی كارآفرین را بررسی خواهیم كرد. برگرفته از: Entrepreneur.com

۱ توسعه تفكر كارآفرینی
ایجاد باورها و ارزش‌های همسو با روحیه كارآفرینی می‌تواند از سنین خیلی كم شكل بگیرد. باورهایی مانند «شكست بخشی از مسیر پیروزی است» و «ثروت زیادی در فرصت‌های مناسب نهفته است» می‌توانند اثربخشی زیادی در نحوه شكل‌گیری ذهن كودك داشته باشند. اگر كودكی با ساختارهای ذهنی كارآفرینی بزرگ شود، آگاهی كافی برای بهره‌برداری از فرصت‌های پیش رویش برای خلق ارزش افزوده، عبور به موقع از موقعیت‌های آسیب‌رسان و همكاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب را خواهد داشت. به جای این ذهنیت كه فضای كار فضایی است كه باید آن را تحمل كرد و به اجبار با آن كنار آمد باید این ذهنیت را در كودك‌تان پرورش دهید كه كار هم می‌تواند جالب، خلاقانه و سودآور باشد. البته یادتان باشد شما مهم‌ترین الگوی فرزندتان هستید؛ پس اگر قرار باشد بعد از روز كاری چیزی جز ناراحتی با خودتان به خانه نیاورید، نمی‌توانید توقع داشته باشید فرزندتان این ذهنیت را داشته باشد كه با تلاش می‌تواند خواسته‌هایش را دست‌یافتنی كند.





۲ مهارت‌های كارآفرینی را پرورش دهید
برای فرزاندان‌تان فرصت‌هایی برای یادگیری و توسعه مهارت‌هایی مانند فروش، ارائه، بازاریابی، تولید محصول، حسابداری، خدمات مشتریان، قول و قرار گذاشتن، مذاكره و راهبری ایجاد كنید. قطعا یادگیری این مهارت‌ها در موفقیت‌های آنها در آینده كاری‌شان، فارغ از این كه در آینده به سمت چه حرفه‌ای بروند، مؤثر خواهد بود. بسیاری از پدر و مادرها تصور می‌كنند توجه زیاد به وضعیت تحصیلی فرزندشان یا به عبارتی گرفتن نمره‌های عالی در دوران تحصیل تضمین‌كننده موفقیت آنها در زندگی آینده‌شان خواهد بود. اما بار آوردن كودكان كارآفرین فقط در تحصیلات علمی خلاصه نمی‌شود؛ بلكه توسعه مهارت‌های نرمی است كه می‌تواند فرد را برای موقعیت‌های شغلی پویا و متناسب با نیاز آینده آماده كند.
كودكان از چهارسالگی به بعد می‌توانند با مفهوم رضایت معوق (چشم‌پوشی از پاداش كوچك فوری برای دستیابی به پاداش بزرگ‌تر اما ماندگار)، كمك به دیگران، انجام فعالیت‌های گروهی و دریافت پاداش یا پول در برابر كاری كه می‌كند آشنا شود. اگر فرزندتان در دوران نوجوانی است این مهارت‌ها به شكل قوی‌تری می‌تواند شكل بگیرد. می‌توانید آنها را تشویق كنید تا ایده‌های خلاقانه‌ای برای كسب درآمد در اوقات فراغت‌شان پیدا كنند.



۳ فرصت تجربه دنیای واقعی را فراهم كنید
«انجام دادن» بهترین روش یادگیری است. ما بسیاری از آموخته‌های‌مان را از مسیر تجربه، آزمایش و حتی اشتباه كردن به دست می‌آوریم. بنابراین به جای این كه كودك‌تان را از ارتباط با دنیای بیرون منع كنید، فضایی محافظت شده برای ارتباط با داستان‌های كارآفرینی در زندگی واقعی برای آنها فراهم كنید تا بتواند درس‌های مهمی را از تجربیات واقعی یاد بگیرد. برای مثال می‌توانید اگر آشنا یا همسایه‌ای كارآفرین دارید از او بخواهید با فرزندتان در مورد داستان زندگی كاری‌اش صحبت كند. یا با استفاده از فضای مجازی كمك كنید محصولی را تولید كند و با روش‌های تبلیغاتی آن را بفروشد. بازارچه‌های خیریه كه در مدارس برگزار می‌شود نیز می‌تواند فرصت خوبی برای تجربه تولید و ارائه محصول برای كودكان فراهم كند. اگر در ادامه احساس كردید ایده خوبی دارد كه می‌تواند با تغییراتی به محصولی واقعی تبدیل شود شاید بتوانید با مشورت گرفتن آن را به شكل درست‌تری پرورش دهید كه به محصولی قابل فروش تبدیل شود. برای مثال راه‌اندازی سرویس شست‌وشوی خودروی همسایگان یا هر ایده كسب‌وكاری كوچكی می‌تواند برای كسب تجربه در فضای واقعی كارآفرینی موثر باشد.



۴ مربی باشید، نه معلم
مشورت گرفتن و درخواست راهنمایی از افراد باتجربه یا مربیان كسب‌وكار موضوعی است كه می‌تواند به هر كارآفرینی در هر سطحی از موفقیت كسب‌وكارش كمك كند مربیان كسب‌وكار هیچ‌وقت لقمه آماده‌ای را در اختیار فرد قرار نمی‌دهند. بلكه با جهت‌دهی مناسب به فرد كمك می‌كنند تا بتواند نگاه عمیق‌تر و مدبرانه‌ای در برابر مسائل داشته باشد. بنابراین شما نیز باید كودك‌تان را به گونه‌ای هدایت كنید كه بتواند به سوی ایده‌ها و رفتارهای مدبرانه‌تر سوق پیدا كند. بدون این‌كه بخواهید مستقیم به او بگویید باید چه كاری بكند یا چه كاری نكند. در حقیقت باید تلاش كنید تا با هدایت‌های غیرمستقیم او را در مسیر درست برای پرورش ایده و تفكر كارآفرینی و حل مسائل قرار دهید. همچنین می‌توانید با تهیه كتاب‌های زندگینامه كارآفرینان موفق و كسانی كه ایده‌های خلاقانه را به دنیا عرضه كردند به شكل‌گیری ذهنیت درست و علاقه‌مندی در زمینه كارآفرینی كمك كنید. چه بهتر كه اگر در اطرافیان‌تان كارآفرین موفقی دارید كه سبك زندگی‌اش می‌تواند الگوی خوبی برای فرزندتان باشد، از زندگی‌اش تعریف كنید تا این تفكر در ذهن فرزندتان شكل بگیرد كه اگر او توانسته من هم می‌توانم موفق شوم. اما فراموش نكنید اینها همه مهارت‌هایی است كه فرزندتان را برای ورود به دنیای واقعی كار  - خواه دنیای كارآفرینی و راه‌اندازی كسب‌وكار، خواه انتخاب هر حرفه و شغل دیگر- آماده می‌كند. قرار نیست همان‌طور كه پدر و مادرهای ما دوست داشتند فرزندشان دكتر و مهندس شود و این مسیر را به ما تحمیل می‌كردند، ما «ایلان ماسك شدن» را به فرزندمان تحمیل كنیم!