زنان باردار حتما ماسک بزنند

گفت‌وگو با خانم دکتر سودابه متین درباره حرفه مامایی در دوره کرونا

زنان باردار حتما ماسک بزنند

 سازمان جهانی بهداشت سال 2020 را سال پرستار و ماما نامگذاری کرد. این سازمان باور دارد پرستاران و ماماها در سراسر دنیا در مرکز تلاش و پیشبرد سلامت جهان قرار دارند.
بهمن‌ سال قبل بود که خبر شیوع ویروس کووید- 19 دنیا را تکان داد و بیماری کرونا خیلی زود همه جهان را درگیر خود کرد و پاندمی شکل گرفت که تاکنون هیچ‌ گریزی از آن نیست، مگر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی. در همه این‌ ماه‌ها کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران، ماماها و ... از همه مردم بیشتر تلاش کردند و از همه بیشتر خطر ابتلا به کرونا را پذیرفتند و در بیمارستان‌ها ماندند تا بیماران را نجات دهند. در همه این‌ ماه‌ها کادر درمان از مردم خواهش کرده و می‌کنند با رعایت پرتکل‌های بهداشتی مراقب سلامت خود باشند تا فشار کار بر کادر درمان کمتر شود و آنها بتوانند دوام بیاورند و در میدان بمانند. در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری زیادی می‌خوانیم که دولت از پزشکان و پرستاران درخواست کرده به بیمارستان‌ها بروند تا با کمبود کادر درمان مواجه نشویم یا می‌خوانیم که پرستاران، پزشکان و ماماها می‌توانند در دوره پاندمی و ابتلای جهانی محل کار خود را ترک کنند.
کادر درمان پای کار است
اما خانم دکتر متین، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: تا همین الان که من با شما صحبت می‌کنم تا جایی که مطلع هستم همه اعضای کادر درمان در همه مراکز بهداشتی و درمانی مشغول کار هستند و خدا را شکرکشور ما با این مشکل هنوز روبه‌رو نشده است. همه کادر درمان با همه خستگی و کلافگی که در این دوره با آن روبه‌رو هستند، اما مشغول کارند و کم ‌نگذاشته‌اند. من تعجب می‌کنم برخی مردم از یک ماسک ساده و استاندارد استفاده نمی‌کنند با این تصور که نفس‌شان تنگ می‌شود یا فکر می‌کنند اکسیژن خونشان پایین می‌آید! این تصور اشتباهی است. کادر درمان، ساعات طولانی از ماسک‌های چند لایه استفاده می‌کنند بدون این‌که شاکی باشند یا با کمبود اکسیژن روبه‌رو شوند.فقط یادآوری می‌کنم باید به بدن فرصت داد تا با تنفس با ماسک عادت کند. پس حتما ماسک بزنید و همه بهانه‌ها را کنار بگذارید.
مراقب باشید، نه وحشت‌زده
دکتر متین درباره ماماها و پرستارانی که در بخش زایمان فعال هستند، می‌گوید: این گروه از کادر پزشکی هم مانند دیگران در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند. زنان باردار و کسانی که تازه فرزند خود را به دنیا آورده‌اند هم مانند دیگر مردم در معرض ابتلا به کرونا هستند؛ اما این به آن معنا نیست که آنها بیشتر از بقیه آسیب‌پذیرند، چون هنوز این فرضیه تایید نشده. من همیشه به خانم‌های باردار می‌گویم وحشت بیش از اندازه نداشته باشند که اضطراب‌شان آنها را بیشتر به خطر بیندازد. سیستم ایمنی زن باردار تغییر می‌کند و تنفس برایش دشوارتر است، به همین دلیل می‌گویند اگر زن باردار دچار کرونا شود شاید بیماری‌اش سخت‌تر و شدیدتر باشد. از طرفی این را هم بگویم تا الان اثبات نشده که قطعا اگر مادری کرونا بگیرد، جنین و نوزادش هم دچار خواهد شد، همان‌طور که عکس این موضوع هم اثبات نشده، پس باید همه جوانب را در نظر گرفت. حتما زنان باردار از ماسک استفاده کنند و به هیچ عنوان در محیط بیرون از خانه و بیمارستان ماسک را از صورت خود برندارند. این‌‌که ماسک باعث می‌شود، اکسیژن خون مادر پایین بیاید و به جنین اکسیژن نرسد، اشتباه است. ماسک استاندارد فقط باعث می‌شود ویروس به بدن منتقل نشود و در اکسیژن‌رسانی به بدن اختلال ایجاد نمی‌کند.
 دکتر متین درباره فضای بیمارستان و بخش زایمان می‌گوید:الان در اتاق عمل و حتی هنگام زایمان، خانم‌‌ها را بیهوش کامل نمی‌کنند و آنها را از کمر به پایین بی‌حس می‌کنند.در این حالت آنها بدون دستگاه کمکی نفس می‌کشند. در این حالت از ماسک استفاده می‌کنند و اگر نیاز به اکسیژن داشته باشند از ماسک استریل اکسیژن استفاده می‌کنند.فقط در شرایط خاص است که بیمار را برای جراحی بیهوش کامل می‌کنند که در این صورت هم شرایط کاملا استریل است و همه کادر درمان حاضر در بخش جراحی هم پروتکل‌ها را کاملا رعایت کرده و در تمام ساعات حضورشان در بیمارستان ماسک دارند.
شرایط، تحت کنترل است
دکتر متین درباره خانم‌هایی که زایمان طبیعی دارند، می‌گوید:در این شرایط هم حتما باید ماسک داشته باشند و پرستاران و ماماها به آنها کمک می‌کنند.به خانمی که می‌خواهد زایمان کند، بیمار نمی‌گوییم. او کسی است که به مدد و کمک نیاز دارد.در بیمارستان‌های خصوصی، مدتی است طبق قانون هر خانم باردار در یک اتاق به همراه یک ماما، فرزند خود را به‌دنیا می‌آورد. در این شکل، شرایط کاملا قابل کنترل است.در بیمارستان‌های دولتی هم تا جایی که خبر دارم، شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنند که مادر در شرایط استریل فرزند خود را به‌دنیا بیاورد.به نظرم زایمان در بیمارستان‌های دولتی هم جای نگرانی  ندارد ،اما مادر و همراهش باید بیشتر حواس‌شان باشد و باز هم تاکید می‌کنم  ماسک را به هیچ‌ عنوان کنار نگذارند و یک همراه با خود ببرند که به سالم بودن او کاملا مطمئن باشند.
کرونا، خجالت ندارد
دکتر متین تاکید می‌کند در دوره کرونا هم مثل شرایط عادی، نوزاد که متولد می‌شود بعد از آزمایش‌های لازم کنار مادر قرار می‌گیرد تا شیر بخورد.فقط در این دوره شرایط کمی برای مادرانی که مبتلا به کرونا هستند، تغییر می‌‌کند.اضافه کنم که در دوره بیماری‌های پاندومی، هیچ بیماری نباید به دلیل بیمار بودنش مورد اعتراض قرار گیرد و مقصر قلمداد شود.در این شرایط همه ما در معرض کرونا هستیم،بنابراین مادری که قرار است فرزند خود را به دنیا بیاورد و مبتلا به کروناست، نباید اصلا نگران باشد و بترسد یا خجالت بکشد.اطمینان داشته باشد که همه کادر درمان می‌کوشند او فرزندش را در شرایط خوبی به دنیا بیاورد و برای‌شان مشکلی پیش نیاید. از نوزاد هم بعد از به دنیا آمدن از مادر کرونایی، اول تست گرفته می‌شود که مشخص شود آیا مبتلاست یا خیر و بعد تصمیم می‌‌گیرند مادر به او شیر بدهد یا نه. در این باره هم هنوز تصمیمی به قطعیت گرفته نشده و مطالعات ادامه دارد.
بر طرف شدن سوءتفاهم‌ها
دکتر متین درباره نامگذاری سال 2020 به‌نام پرستاران و ماماها می‌گوید: سازمان بهداشت جهانی با این اقدام به همه کادر درمان در کل دنیا روحیه داد و ثابت کرد کار ما دیده می‌شود.کادر درمان تا آخر پای کار هستند و از مردم مراقبت خواهند کرد.به نظرم کرونا با همه مصائبی که دارد، غبارسوءتفاهمی را که روی پزشکان و پرستاران نشسته بود،پاک کرد که پزشکان یک عده انسان بی‌دغدغه هستند و کارشان فقط پول گرفتن و ثروت‌اندوزی است.همه پرستاران، پزشکان، ماماها و دیگر نیروهایی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمان مشغول کارند، نشان دادند که برای سلامت مردم از جان خود مایه می‌گذارند.