بوئینگ ۷۳۷ مكس هنوز طرفدار دارد

با وجود سوانح هوایی مرگبار

بوئینگ ۷۳۷ مكس هنوز طرفدار دارد

محمدحسین بختیاری تكنیسین تعمیر و نگهداری هواپیما



 شرکت‌های هوایی بر این باورند كه قراردادهای خرید بوئینگ ۷۳۷ مكس باید مجددا تنظیم، سررسیدهای زمانی‌اش جابه‌جا و تحویل‌هایش به نسبت بسیار محدودتر شوند. این اقدامات برای احیای بوئینگ ۷۳۷ مكس، پس از دو سال زمینگیرشدن لازم است.
دِرِك كر، مدیر اعتبارات شركت هواپیمایی آمریكن ایرلاینز می‌گوید: برنامه كلی ما گرفتن آن هواپیماهاست. او در یك تماس تلفنی گروهی در دوم مرداد 99 هنگام بحث درباره نتایج مالی شركت و مشخص كردن برنامه‌های آن برای تجهیز ناوگان شركت متبوعش به فرزند مشكل‌ساز بوئینگ گفت: «شركت هواپیمایی آمریكن ایرلاینز یك سفارش صدفروندی برای بوئینگ 737 مكس دارد اما تحویل‌ها با زمین‌گیری جهانی این نوع هواپیما در اسفند ۱۳۹۷/ مارس ۲۰۱۹ میلادی متوقف شده‌اند.

حالا بزرگ‌ترین خط هوایی آمریكا، یك زیان خالص تقریب ۲/۵ میلیارد دلاری در دوره زمانی چهارماهه گذشته را گزارش می‌كند و البته بازیابی تقاضا برای سفرهای هوایی نیز سال‌ها زمان نیاز دارد. بنابراین به گفته آقای كر جدول زمانی سفارش شركت می‌تواند از موضوعات مورد بحث باشد زیرا شركت نمی‌تواند هیچ هواپیمایی را بدون تامین مالی تحویل بگیرد.
شركت هواپیمایی دیگر آمریكا یعنی خط هوایی ساوثوِست قصد دارد تا متعاقب زیان یك میلیارد دلاری چهارماهه، درباره سفارش خود برای خرید بوئینگ‌های ۷۳۷ مكس بازنگری كند. مدیرعامل این شركت به رویترز می‌گوید: «سفارش ما به بوئینگ «كاملا بازتنظیم» خواهد شد و اضافه می‌كند كه احتمالا آنها به ۴۸ فروند ۷۳۷ مكس مورد توافق برای تحویل در سال 1400/ ۲۰۲۱ نیاز نخواهند داشت.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی در دوم مرداد 99 و به نقل از یك منبع آگاه در شركت اسپیریت آئروسیستمز، شركت مذكور به عنوان یكی از تامین‌كنندگان بوئینگ در حال اتخاذ تدابیر دفاعی در مقابل تاثیرات كاهش شدید سفارش‌های ۷۳۷ مكس است و از وام‌دهندگان خود درخواست كرده تا تاثیر مذكور را در بدهی‌ شركت حساب كنند. به گفته منبع مذكور، اسپیریت كه بدنه‌های ۷۳۷ مكس را تولید می‌كند، پیش‌بینی كرده است كه امسال، به جای تعداد مورد انتظار ۲۰۰ عدد، فقط ۷۰ بدنه تحویل خواهد داد. تعداد تحویلی سال ۲۰۲۱ نیز به میزان نصف كاهش خواهد یافت.
بنابر نظر ساوثوِست همه این پیش‌بینی‌ها بر این احتمال استوار است كه بوئینگ ۷۳۷ مكس زودتر از مهر و آبان 1399/ اكتبر ۲۰۲۰ به باند پرواز باز نخواهد گشت و اولین پروازش را برای اواخر آذر ۱۳۹۹/ اواسط دسامبر 2020 تعیین خواهند كرد.
پیش از آن‌كه سازمان هوانوردی فدرال آمریكا برای پرواز مجدد ۷۳۷ مكس چراغ سبز نشان دهد، فرآیندهای زیادی لازم است طی شود كه هنوز تكمیل نشده است.
گفتنی است هواپیمای مسافربری بوئینگ۷۳۷ مكس آخرین هواپیمای باریك پیكر محصول شركت سازنده بود. هواپیمای مذكور پس از دو سانحه مرگبار كه به مرگ در مجموع ۳۴۶ نفر منجر شدند زمینگیر شد و بزرگ‌ترین شركت هوافضایی آمریكا را گرفتار گردابی از تأخیرها و فراخوان‌ها كرد.
منبع: aerotime.aero