مرور و عبور

مرور و عبور

 خطر آمریكا از نگاه وزیر خارجه دولت اصلاحات
 دكتر كمال خرازی، وزیر خارجه گفت: نیروهای آمریكا با استقرار در خلیج فارس، امنیت این منطقه را از بین برده‌اند. خرازی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات به مناسبت دهمین سالگرد حمله عراق به كویت گفت: این اقدام عراق به نیروهای بیگانه بهانه داد تا در منطقه استقرار یابند و آمریكا برای یدك كشیدن ادامه حضور در خلیج‌فارس به ایجاد ترس و نگرانی در میان كشورهای منطقه دامن می‌زند. آمریكا نه‌تنها خواهان خروج از خلیج‌فارس نیست كه این منطقه را بازار مناسبی برای فروش سلاح‌‌های خود یافته است. (صفحه 9)





معادل‌سازی برای زونكن
زونكن از زبان آلمانی وارد زبان فارسی شده و به معنی نوعی پوشه با ابعاد بزرگ و جلد ضخیم است كه معمولا در اداره‌ها برای بایگانی مدارك از آن استفاده می‌شود.
فرهنگستان زبان فارسی برای این واژه بیگانه معادل «‌پروندان» را برگزیده است. بهتر است، بگوییم: لطفا پروندان ساختمان و املاك را بیاورید. توضیح: این واژه نام تجارتی بوده كه در فارسی معنای عام یافته‌است. واژه پروندان مختصر شده تركیب پرونده + دان است ( صفحه 5)



مایلی‌كهن: مربی خارجی چه گلی به سر ما می‌زند؟
محمد مایلی‌كهن از مربیانی است كه اعتقاد عجیبی به مربیان بومی و داخلی دارد. مربی موفق تیم ملی در سال‌های 75 تا 77 وقتی نام مربی خارجی را می‌شنود برآشفته شده و می‌گوید: نمی‌دانم مربی خارجی می‌خواهد چه‌كار كند که مربی داخلی از انجام آن عاجز است؟ مربی خارجی چه گلی بر سر فوتبال ما می‌زند؟ او به قدرت بازیكنان سایپا هم باور دارد و می‌گوید: وقتی می‌بینم بازیكنان جوان تیم جواب دادند و در نیم‌فصل دوم خوب كار كردند باید به آنها اعتماد كنم. دیگر خرید بازیكن در این مواقع بی‌مورد است. (صفحه 11)



كم شدن مشتری‌های شماره‌های رُند
سیمكارت‌ها‌ی با كد بالاتر كاركرده یا صفر از آنتن‌دهی ضعیفی برخوردارند و اختلالات فراوانی در شبكه ارتباطی آنها وجود دارد. از این رو برای خریداران برخلاف گذشته بیشتر كیفیت و آنتن‌دهی خوب سیمكارت‌ها اهمیت داشته و آنها كمتر به رند بودن شماره فكر می‌كنند. اینها باعث شده قیمت سیمكارت شماره‌های رند كاهش پیدا كند.
دیروز سیمكارت صفر با شماره رند بین 9 میلیون و 250 هزار تا 12 میلیون ریال به‌فروش رسیده است. این در حالی است كه هفته گذشته هر دستگاه سیمكارت صفر تا 10 میلیون ریال خرید و فروش می‌شد.
همچنین هر دستگاه سیمكارت صفر با شماره معمولی نیز هشت میلیون و 800هزار ریال خریداری و 9 میلیون ریال فروخته می‌شد. ( صفحه 4)‌



صدور مجوز برای آمبولانس‌های خصوصی
وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی آیین‌نامه تاسیس مراكز خدمات آمبولانس خصوصی را ابلاغ كرد. بر‌اساس آیین‌نامه مراكز آمبولانس خصوصی حق حمل جسد، ‌تهیه‌دارو، ‌تجهیزات، معرفی پرستار را ندارند. حمل و نقل بیماران و مصدومان غیر‌اورژانسی از واحد درمانی به منزل و به عكس به‌عهده خدمات آمبولانس خصوصی است.  پروانه تاسیس برای اشخاص حقیقی دارای مدرك تحصیلی كارشناسی در گروه پزشكی و پیراپزشكی كه صلاحیت آنها به تصویب كمیسیون قانونی تشخیص امور پزشكی رسیده باشد، صادر می‌شود. (صفحه 10)