اول سینما، بعد تلویزیون!

همکاری مشترک اسکورسیزی با شبکه اپل

اول سینما، بعد تلویزیون!

 برای علاقه‌مندان جدی سینما شنیدن این که مارتین اسکورسیزی، فیلمساز مولف نیویورکی قرارداد همکاری مشترک با شبکه اپل امضا کرده و چند فیلم و مجموعه برایشان می سازد، حتما خبر خوبی به حساب می‌آید. این روزها که ابرقهرمانان کمیک استریپی پرده سینما را قرق کرده اند و صنعت سینما سراغ تولید انبوه این نوع فیلم رفته است، سرمایه گذاری یک شبکه مهم و فعال روی کارهای کسی چون اسکورسیزی، حتما خبر و رویداد مسرت بخشی است. همکاری مشترک اپل و اسکورسیزی در شرایطی است که هنوز هم تعداد زیادی از فیلمسازان، حاضر به همکاری با شبکه های اینترنتی و پخش آثارشان به صورت استریم و اینترنتی نیستند، اما فیلمساز مولف نیویورکی اعتقاد دارد اثر تولید شده اگر چیز با ارزشی باشد،رسانه ای که آن را نمایش می‌دهد،اهمیت چندانی ندارد.
اپل نه روی یک فیلم یا مجموعه به کارگردانی اسکورسیزی که روی تعدادی از کارهای جدید او سرمایه گذاری خواهد کرد. اولین همکاری مشترک دو طرف هم درام دلهره آور و تعلیقی «قاتلان گل ماه» خواهد بود که مدت‌هاست بحث تولید آن جریان دارد و هنوز جلوی دوربین نرفته است. اپل این اثر جنجالی را با کمک مالی کمپانی پارامونت تهیه می‌کند و برای اکران عمومی در سالن‌های سینماها آماده می‌شود. لئوناردو دی کاپریو و رابرت دنیرو، بازیگران اصلی این درام پرسروصدا هستند. قرار است فیلم مدت زمان کوتاهی بعد از اکران عمومی در شبکه اپل تی وی پخش شود.
برای تولید قاتلان گل ماه هزینه ای صد میلیون دلاری در نظر گرفته شده و داستان فیلم در ارتباط با قبیله‌ای سرخپوست است که بعد از پیدا شدن چاه‌های نفت در منطقه زندگی شان، با ناپدید شدن مردم قبیله شان روبه‌رو می شوند. زمانی که اداره تازه تاسیس اف بی آی تحقیق درباره گم شدن اهالی را آغاز می کند، به نتایج وحشتناکی می رسد که خبر از قتل عام و پاکسازی قومی این قبیله سرخپوست می دهد.
اسکورسیزی به رسانه‌ها گفته قراردادش با اپل،چند صد میلیون دلاری است و همکاری‌اش با مدیران این شبکه،پنج‌ساله خواهد بود. او تاکید کرده فیلم‌هایی که برای اپل کارگردانی می‌کند،فقط بعد از نمایش عمومی در سینماها در اینترنت و تلویزیون پخش خواهند شد. اما نکته‌ای که در خبر همکاری مشترک اسکورسیزی و اپل از قلم افتاده، به بخش کارهای تلویزیونی فیلمساز مربوط می شود. معلوم نیست اسکورسیزی چند مجموعه برای این شبکه خواهد ساخت و حال و هوای آنها چگونه خواهد بود. ظاهرا در گام اول،دو طرف در ارتباط با تولید تعدادی فیلم سینمایی به توافق رسیده‌اند و تولید مجموعه‌های تلویزیونی خود را برای زمانی بعد از اکران عمومی این فیلم‌ها گذاشته‌اند. فیلمساز همچنین از ساخت درام گنگستری «ایرلندی» برای شبکه نتفلیکس اظهار رضایت کرده و می گوید ساخت این فیلم، نوع تازه‌ای از کار فیلمسازی را به او آموخته است. ایرلندی یکی از موفق‌ترین محصولات سینمایی سال قبل بود که به صورت استریم پخش شد و سر از سالن سینماها در نیاورد. با این حال، مدیران نتفلیکس گفتند بیش از 45 میلیون نفر آن را به صورت اینترنتی تماشا کردند./ هالیوود ریپورتر