پرنیــــان صدا یك موزه شنیداری

گفت‌و‌گو با مدیر و عوامل رادیو پیام

پرنیــــان صدا یك موزه شنیداری

80 سال خاطره‌انگیز گذشت و همچنان رادیو به عنوان رسانه برای ما خاطره می‌سازد؛خاطره‌هایی پر از صداهای ماندگار و دلنشین كه اگر بارها و بارها مرور شوند هنوز شیرین هستند و دوست داشتنی. در این راستا، برنامه پرنیان صدای شبكه رادیویی پیام، با پخش صداهای ماندگار، لحظات خاطره‌انگیزی برای مخاطبان دیروز و آشنایی بیشتر مخاطبان فعلی رادیو با این رسانه فراهم ساخته و وعده‌گاه دل زندگان عاشق رادیو شده است. به همین دلیل با مدیر رادیو پیام و عوامل برنامه به گفت‌و‌گو نشستیم.

 پخش صداهای كمیاب
شهرام ملازاده، مدیر شبكه رادیویی پیام و رادیو آوا در رابطه با پرنیان صدا می‌گوید: برنامه «پرنیان صدا» از بخش‌های متعددی تشكیل شده و شامل برنامه‌هایی‌ است كه سال‌ها از پخش آنها گذشته و دیگر جز خاطره نامی از آنها و صدای ماندگارشان نیست. صدای هنرمندانی كه متاسفانه در قید حیات نیستند یا در كهولت سن به سر می‌برند، همچنین برگزیده‌ای از بخش‌های كوتاه از برنامه‌ها و صداهای كمیاب قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متناسب با سیاست‌های سازمان صدا و سیما در این برنامه برای اولین بار پخش خواهد شد.
مدیر رادیو پیام ادامه می‌دهد: این برنامه بیشتر مبتنی بر منابع آرشیوی است. در این برنامه تلاش داریم ضمن معرفی تاریخ رادیو با پخش صداهای ماندگار لحظات خاطره‌انگیزی برای مخاطبان دیروز و آشنایی بیشتر مخاطبان فعلی رادیو با این رسانه را فراهم سازیم. به همین منظور همزمان با پخش این برنامه از آنتن شبكه، رادیو تصویری رادیو پیام نیز همسو با برنامه تصاویر مرتبط را به نمایش می‌گذارد.
ملازاده همچنین می‌افزاید: متقابلا مخاطبان این برنامه برای مشاركت حداكثری در این برنامه می‌توانند تصاویر و صوت‌های قدیمی رادیو را كه در آلبوم‌های شخصی‌شان دارند با سایر مخاطبان رادیو پیام در سراسر كشور به اشتراك بگذارند. از این رو شنوندگان محترم رادیو پیام می‌توانند از طریق درگاه‌های ارتباطی این شبكه شامل كانال پیام‌رسان سروش یا سایت رادیو پیام، تصاویر و صوت‌های قدیمی را ارسال و تصاویر ارسالی را با نام و تصویر خودشان در رادیونمای رادیو پیام و آوا مشاهده كنند.
 یك برنامه گرم
سعید توكل، تهیه‌كننده برنامه پرنیان صدا، كه خود نیز اجرای برنامه را برعهده دارد، در این رابطه می‌گوید: سال گذشته بنا به درخواست شبكه رادیویی پیام تصمیم گرفته شد در سال 99 و در آستانه ۸۰ سالگی رسانه رادیو و به این بهانه یك موزه شنیداری تشكیل دهیم و خاطرات صداهای ماندگار،هنرمندان قدیمی و جدید در عرصه كلام، موسیقی، نمایش، نویسندگی و اجرا را مرور کرده و از آنها یاد كنیم، این برنامه 4 اردیبهشت مقارن با سالگرد تولد رادیو شروع شد.
وی می‌افزایـــــــــــــــد: در این برنامه با پخش قسمت‌های مختلفی از برنامه‌های رادیویی نوستالژیك، خاطرات رادیویی مخاطبان را زنده می‌كنیم تا جوانانی نیز كه تا به حال آن را نشنیده‌اند از این گنجینه ارزشمند بهره‌مند شوند.
سعید توكل بیان می‌كند: بعد از پخش اولین برنامه پرنیان صدا، همزمان از طریق سایت رادیو پیام و اپلیكیشن ایرانصدا به صورت زنده و تصویری نیز پخش شدكه این موضوع به بعد جذابیت بصری برنامه كمك می‌كرد.
تهیه كننده پرنیان صدا می‌گوید: رادیو به عنوان یك رسانه  گرم و صمیمی 80 سال است كه راه‌اندازی شده و با بزرگان فرهنگ كشور گره خورده است. رادیو در ابتدا به عنوان یك پدیده نو در كشور مورد توجه قرار گرفت به خصوص كه فرهنگ كتاب و كتابخوانی هنوز جا نیفتاده بود. این رسانه شنیداری در واقع برای مردم هم سرگرم‌كننده بود و هم باعث انتقال خبر و افزایش اطلاعات مردم شده بود. مردم در آن زمان به رادیو علاقه‌مند شده، با هنرمندان آن مانوس شدند و نسل‌های مختلف هنری رادیو را دست به دست به عنوان امانت به نسل‌های آینده سپردند و به نظرم این ضرورت وجود داشت از كسانی كه در این رسانه زحمت كشیدند و این چراغ را روشن نگاه داشتند و مردم را پای این جعبه جادویی جمع كردند تجدید خاطره شده و حافظه شنیداری مردم مرور شود.
وی عنوان می‌كند: در این برنامه از بخش‌های مختلف، صدای هنرمندانــــــــــــــی كه در كنار ما نیستند، پیشكســــــــــــوتان، موسیقی‌ها، نمایشنامه‌ها، برنامه‌های ویژه و... یاد می‌كنیم. این برنامه از بخش‌های متعدد متنوع و جذابی مانند بخش قطار خاطرات و شوخی با صدا و سیما و... تشكیل شده است مانند برنامه‌هایی كه سال‌ها از پخش آنها گذشته و دیگر جز خاطره، نامی از آنها و صدای ماندگارشان نیست یا صدای هنرمندانی كه متاسفانه در قید حیات نیستند یا در كهولت سن به سر می‌برند و خاطرات رادیویی خود را در این برنامه بازگو می‌كنند.
 پرنیان استان‌ها
سعید توكل درباره بخش مسابقه این برنامه توضیح می‌دهد: در بخش مسابقه با عنوان صدای ماندگار، صدا یا آوازی پخش می‌شود و مخاطبان در طول برنامه می‌توانند پاسخ درست را پیامك كنند. وجود مسابقه در برنامه باعث می‌شود كه جاذبه برنامه افزایش پیدا كرده و مخاطبان با شخصی كه مورد سؤال قرار می‌گیرد بیشتر آشنایی پیدا كنند.
وی می‌افزاید: در این برنامه بخشی را با عنوان پرنیان صدای استان‌ها نیز راه‌اندازی كردیم و طی هماهنگی با مراكز استان‌ها درخواست كردیم پیشكسوتانی كه در مراكز استان‌ها نیز در زمینه‌های مختلف برای مردم شناخته شده هستند، معرفی كنند و در این برنامه از حضور این عزیزان بهره ببریم.
سعید توكل می‌گوید: در عین حال كه مخاطبان این برنامه را از رادیو و سامانه رادیو نما و به صورت تصویری در اپلیكیشن ایرانصدا دنبال می‌كنند، در فضای مجازی نیز مخاطبان از طریق صفحه اینستاگرام پرنیان صدا با ما در ارتباط هستند و عكس‌های خاطره‌انگیزی كه با هنرمندان داشتند را برای ما ارسال می‌كنند كه آنها را در قالب فتوكلیپ در برنامه به نمایش می‌گذاریم.
وی در ادامه تاكید می‌كند: تاكنون استقبال خوبی از برنامه شده، پیامك‌ها حاكی از این است كه از شهرهای مختلف ایران و حتی روستاها و برخی افراد مقیم خارج از كشور نیز این برنامه مخاطب دارد.
سعید توكل اضافه می‌كند: در برنامه‌ای كه مصادف با عید غدیر خم بود، تمامی برنامه‌های رادیویی ویژه این مناسبت از سال 1344 تاكنون مرور شد و از هر قسمت برنامه‌های دیرین گذشته مدایح حضرت علی (ع)، كلمات قصار و هر آنچه مربوط به عید غدیر می‌شد، در قالب برنامه‌ای شاد و مفرح پخش شد. اما در هفته‌های عادی تمامی برنامه‌ها مرور می‌شود. در ایام محرم و صفر وقفه خواهیم داشت ولی بعد از آن به امید حق این برنامه ادامه خواهد داشت.  وی تاكید می‌كند: قبل از تهیه و ساخت پرنیان صدا، چند ماه پژوهش صورت گرفت كه برنامه تنها با انتخاب بخش‌هایی از نوارها نباشد، همچنین راجع به برنامه‌ها، هنرمندان و زندگینامه آنان، سرنوشت برنامه‌ها، علت پیدایش و افول برنامه‌ها مطالعاتی صورت گرفت. این تهیه كننده تصریح می‌كند: معاونت صدا در نظر دارد كه این برنامه به صورت یك پكیج مولتی مدیا منتشر شود؛ پكیجی كه می‌تواند یك دایره المعارف 80 ساله رادیویی باشد و به نظر من این گنجینه این ارزش را دارد كه حتی به صورت مكتوب درآید و به صورت كتاب عرضه شود.
تهیه كننده پرنیان صدا همچنین می‌گوید: برنامه پرنیان صدا یك موزه شنیداری است و كسانی كه به رادیو علاقه داشته باشند این مرور خاطرات 80 ساله رادیو را از دست نخواهند داد.
وی می‌افزاید: پیشكسوتان افتخار رادیو هستند و پرنیان صدا این افتخار را دارد كه میزبان آنان باشد، از طرفی پیشكسوتان هم از ساخت چنین برنامه‌ای با این هدف بسیار خرسند هستند. پرنیان صدا تلاش دارد به یاد مردم بیاورد كه رادیو هنوز زنده است و خاطرات بسیاری برای مردم رقم زده و همچنان خاطره‌انگیز  می‌ماند.



 پرنیان صدا، بسیار كار زیبایی است
یكی دیگر از مهمانان ویژه پرنیان صدا حمید منوچهری بازیگر، دوبلور و گوینده قدیمی است. وی می‌گوید: پرنیان صدا بسیار كار خوب و زیبایی است، مردم شاید من را به خاطر تعدد كارهایی كه داشتم، بشناسند اما بسیاری از عزیزان هستند كه شاید فقط صدایشان را شنیده باشند، كامل با آنها آشنایی ندارند. بنابراین برنامه‌هایی با این محتوا می‌تواند در معرفی پیشكسوتانی كه به فراموشی سپرده شده‌اند و مردم كمتر با آنها آشنایی دارند بسیار موثر باشد.
وی می‌افزاید: سعید توكل كار خود را خوب بلد است و جزو كاربلدان رادیو است و معتقدم كه ایشان برنامه‌هایی با این سبك را باید به تئاتر، تلویزیون و سینما نیز تعمیم بدهد و نباید تنها به رادیو بسنده كند. عزیزانی هســـــــتند كه نزدیك به
 50 سال در تئاتر كار كردند ولی به ندرت كسی آنها را می‌شناسد.
باید گنجینه‌ای ساخته شود كه آیندگان با گذشتگان آشنا شوند و با شنیدن و دیدن آن لذت ببرند و هیچ جایی هم برای این كار بهتر از رادیو نیست. بدون تردید هیچ كدام از رسانه‌ها، رادیو نخواهد شد و مردم در
اقصی‌نقاط دنیـــــــا همیشه عاشق رادیو بوده و هستند.


ساخت برنامه‌هایی با این محتوا شوخی نیست
یكی از مهمانان برنامه پرنیان صدا داوود شعبانی نصر معروف به تورج نصر، صداپیشه، گوینده و بازیگر سینما و تلویزیون است. وی می‌افزایـــــــــــــــــــــــد: نسل جوان بهتر است نام پیشكسوتانی مانند نصرت‌ا... محتشم، ژاله علو، هوشنگ سارنگ و بسیاری از عزیزان را بیشتر بشناسند و بدانند كه آنان بنیانگذار تئاتر ایران و نمایش در رادیو بوده و در زمان خود گوینده‌ها و هنرپیشه‌های موفقی بودند.
نصر در ادامــــــــــــــــــه می‌گوید: جای برنامه‌هایی این‌چنینی بسیار در رادیو خالی است و این‌كه سعید توكل به واسطه این برنامه یادی از هنرمندان قدیم می‌كند، كار بسیار جالب و ارزشمندی است.
وی در پاســــخ به این سوال كه اگر از شــــــــــما خواسته می‌شد تا مهمان بعدی این برنامه را شما انتخاب كنید، چه كسی را به این برنامه دعوت می‌كردید، می‌گوید: جای بسیاری از عزیزان در این برنامه خالی است، استاد صادق بهرامی، هوشنگ سارنگ، اكبر مشكین، رامین فرزاد یا نصرت‌ا... محتشم كسانی هستند كه نام آنها كمتر شنیده و دیده شده‌اند و جزو كسانی هستند كه برای رادیو تكرار نشدنی بوده و جای آنها كسی نخواهد آمد.
نصر تاكید می‌كند: برنامه پرنیان صدا كار ارزشمند و زیبایی است و باید به شیوه‌های مختلفی تبلیــــــــــغ شود تا مردم از وجود برنامه‌های این‌چنینی مطلع شوند، ساخت برنامه‌های با این محتوا شوخی نیست،
جمع‌‌آوری صداهای قدیمی از آرشیو و پیدا كردن هنرمندان قدیمی كار آسانی نیست.