دوپینگ انتخـابـاتی با واکسن

ترامپ درصدد است با اعلام زودهنگام توزیع واکسن کرونا در آمریکا به پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کند

دوپینگ انتخـابـاتی با واکسن

همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با اعلام رسمی آغاز تزریق عمومی واکسن کرونا در تاریخ اول نوامبر (دو روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری)، محبوبیت خود را در نظرسنجی‌های ملی و ایالتی افزایش دهد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این آخرین تیر ترامپ در تاریکی محسوب می‌شود، زیرا او فعلا وضعیت خوبی در نظرسنجی‌ها ندارد. بسیاری از متخصصان آمریکایی، بارها نگاه ابزارگونه و خطرناک ترامپ و همراهانش در قبال ویروس کرونا و واکسن کووید -19 را محکوم کرده‌اند.

همزمان با نزدیک شدن به برگزاری پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (C.D.C) آمریکا با انتشار نامه‌ای خطاب به مقام‌های بهداشتی ایالتی این کشور از آنها خواسته است برای توزیع واکسن کرونا در اوایل ماه نوامبر آماده باشند.
 فشار شدید کاخ سفید بر نهادهای بهداشتی آمریکا
بر اساس گزارش روز چهارشنبه نیویورک تایمز (دوم سپتامبر)، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا برای نخستین‌بار تاریخ توزیع واکسن در این کشور را مشخص کرده و از مقام‌های بهداشتی ایالت‌های مختلف این کشور خواسته است برای توزیع واکسن کرونا در اوایل ماه نوامبر آماده باشند. روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار متن کامل نامه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نوشته است که این نامه هفته گذشته (پنجشنبه 27 آگوست) به مقام‌های بهداشتی ایالتی این کشور ارسال شده‌است.
از سوی دیگر، روزنامه گاردین نیز با انتشار گزارشی درخصوص زمانبندی توزیع واکسن کرونا در ایالات متحده آمریکا نوشته است که با توجه به آغاز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، منتقدان نگرانی‌هایی را مبنی بر احتمال فشار سیاسی برای تسریع نهایی شدن این واکسن مطرح کرده‌اند.
رادیو فرانسه در این خصوص می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین روز کنوانسیون انتخاباتی جمهوریخواهان به مردم این کشور وعده داده بود که پیش از پایان سال جاری یا حتی زودتر از آن به واکسن کرونا دست خواهد یافت. منتقدان تاریخ توزیع واکسن کرونا در آمریکا ضمن ابراز نگرانی گفته‌اند احتمال دارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده که در پی برنده شدن در انتخابات سوم نوامبر است، مقامات بهداشتی این کشور را تحت فشار شدید قرار داده باشد.
 دولت آمریکا مخالف توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان است
کاخ سفید مصمم است در ابتکارعمل بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت برای پژوهش، ساخت و توزیع واکسن کرونای جدید (سارس‌کوو۲) شرکت نکند. شبکه دویچه‌وله گزارش داده است، هدف این ابتکارعمل که به طرح
کوواکس (Covax) معروف است، اطمینان از دسترسی منصفانه همگان در سراسر جهان به واکسن موثر علیه کووید- ۱۹، بیماری ناشی از سارس‌کوو۲، اعلام شده است.در بیانیه‌ای که دولت آمریکا برای توضیح عدم مشارکت خود در کوواکس منتشر کرد آمده است: ایالات متحده اجازه نمی‌دهد، امکاناتش توسط پروژه‌های چندجانبه که تحت نفوذ سازمان جهانی بهداشت فاسد و کشور چین هستند، محدود شود!
 طرح کوواکس چیست؟
کوواکس، طرح مشترکی از اتحاد واکسیناسیون گاوی (Gavi) و ائتلاف بین‌المللی سپی (Cepi) و تحت هدایت سازمان جهانی بهداشت است. اتحاد واکسیناسیون گاوی، بنیادی چندملیتی است که هدف آن بهبود دسترسی به واکسن‌ها، به‌ویژه برای کودکان در برابر بیماری‌های مرگ‌زا در کشورهای در حال توسعه است. ائتلاف برای نوآوری‌ها در پیشگیری اپیدمی‌ها (سپی) یک اتحاد جهانی با مشارکت دولت‌ها و بخش خصوصی است که با هدف راه‌اندازی یک شبکه پژوهشی برای تحقیق و توسعه واکسن‌های گوناگون علیه بیماری‌های جدید عفونتی ایجاد شده است. اولین اصل پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت، حفظ فاصله یک و نیم الی دو متری و استفاده از ماسک است. محققان دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج اما در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده، یادآوری می‌کنند ذرات معلق در هوا به این سادگی دست از سر ما بر نمی‌دارند و توجه به نکات دیگر ضروری است.


هجمه‌های جدید کاخ سفید علیه سازمان جهانی بهداشت
دونالد ترامپ کشورش را در جولای سال جاری از سازمان جهانی بهداشت خارج کرد. او این نهاد وابسته به سازمان‌ملل را متهم کرد که خیلی دیر درباره خطر ویروس کرونای جدید اطلاع‌رسانی کرده است. به اعتقاد رئیس‌جمهور ایالات متحده، این سازمان زیر نفوذ چین است و به دلیل اهمال در اطلاع‌رسانی به‌موقع مسؤول اصلی شمار بالای جانباختگان کرونایی به‌شمار می‌رود.طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ، با وجود مخالفت آمریکا، تاکنون ۱۷۲ کشور و همچنین کمیسیون اتحادیه اروپا به همکاری با کوواکس علاقه نشان داده‌اند. قرار است پس از آزمایش کامل یک واکسن توسط یکی از شرکت‌هایی که در حال پژوهش هستند و اطمینان از تاثیرگذاری آن علیه سارس‌کوو۲، دو میلیارد دوز واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید شود. هدف این است در وهله نخست، کادرهای درمانی و افرادی که به علت کهولت سن یا پیش‌بیماری در معرض خطر مرگ بر اثر کووید- ۱۹ هستند، واکسینه شوند. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، این افراد حدود ۲۰ درصد جمعیت کشورهای شرکت‌کننده در طرح کوواکس را تشکیل می‌دهند.