بحران دارو، دوا دارد

بحران دارو، دوا دارد

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

    ادعای آمریکا درباره این که داروهای مورد نیاز ایرانیان تحریم نیست، کاملا بی‌اساس است، زیرا اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی یا داروهای حیاتی را به کشورمان تحویل نمی‌دهند یا مشکلات بانکی، مانع انتقال پول خرید این داروها می‌شود و به همین دلیل، عملا نمی‌توانیم بسیاری از داروهای مورد نیاز مردم را وارد کنیم. البته در این میان، مشکل اساسی کشور در زمینه دسترسی به منابع ارزی نیز باعث شده است در تامین ارز مورد نیاز برای واردات دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی نیز با مسائل متعددی مواجه باشیم. البته به‌ظاهر رئیس‌جمهور محترم با پیگیری‌های نمایندگان، در این زمینه دستورات ویژه‌ای صادر کرده‌اند و ما اکنون در انتظار تامین منابع ارزی برای واردات دارو و مواد اولیه آن هستیم و اگر این منابع تامین نشود، قطعا کشور ما با مشکلات بسیار جدی‌تری در زمینه تولید یا واردات دارو مواجه خواهد شد.
نکته دیگری که درباره کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو باید به آن توجه داشت، این است که ایران مانند آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بخش زیادی از مواداولیه داروها را از چین و به‌خصوص هندوستان وارد می‌کند. در این شرایط، چون کشورهای دیگر می‌توانند هزینه مواداولیه وارداتی خود را به‌موقع به کشورهای سازنده بپردازند، هیچ مشکلی در واردات این مواد ندارند، ولی ما چون در نقل و انتقال پول مساله داریم، در وارد کردن مواداولیه نیز به مشکل برمی‌خوریم. در چنین وضعیتی هم کشورهایی مانند هند به دلیل فشارهای شدید آمریکا به اندازه کافی با ایران همکاری نمی‌کند و همین مساله به کمبود مواد اولیه دارو در کشور دامن می‌زند.
البته به‌جز این مسائل، مشکل دیگری که این روزها موجب کمبود برخی داروها در کشور شده، تجویز داروهایی خارج از فهرست دارویی کشور از سوی پزشکان است. براساس قانون، پزشکان حق ندارند دارویی را خارج از این فهرست در نسخه‌هایشان بنویسند و مسؤولان سازمان نظام پزشکی باید به این مساله رسیدگی کنند.
در ضمن، این روزها کسری بودجه وزارت بهداشت نیز سبب تاخیر در پرداخت معوقات کادر درمان و جذب نشدن نیروهای جدید براساس مصوبات پیشین شده است. مهم‌ترین علت بروز این اتفاق هم تامین نشدن منابع مالی پایدار تعیین‌شده برای نظام سلامت است. این در حالی است که هنوز هم بعد از سال‌ها، یک درصد مقرر از مالیات بر ارزش افزوده یا
15درصد خالص از منابع هدفمندی یارانه‌ها به‌موقع به وزارت بهداشت اختصاص داده نمی‌شود و همین مساله، زخمی به زخم‌های دیگر نظام سلامت کشور وارد می‌کند.
در تمام کشورها، تامین امنیت و سلامت مردم مهم‌ترین وظیفه حکومت است و این روزها هم دولت ما با توجه به مسؤولیت حیاتی خود، باید این مساله را هرچه زودتر برطرف کند. در این خصوص هم دولت وظیفه دارد نخست با تامین منابع ارزی، مشکلات مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو را برطرف کند و سپس با رایزنی‌های سیاسی با کشورهایی که سازنده دارو یا مواداولیه مورد نیاز ایران هستند، مشکلات دارویی کشور را برطرف کند.