برنامه صادراتی نداریم

سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند

برنامه صادراتی نداریم

استان اردبیل قطب تولید سیب‌زمینی در كشور است به طوری كه حدود 20درصد از سیب‌زمینی كشور از سوی این استان تامین می‌شود. این روزها مزارع سیب‌زمینی به‌بار نشسته و كشاورزان با بیم و امید فصل برداشت را به انتظار نشسته‌اند و مانند سال‌های گذشته همزمان با برداشت محصول، دغدغه فروش آن را دارند. با این‌كه كیفیت سیب‌زمینی اردبیل موجب شگفتی مصرف‌كننده‌هاست، اما نتوانسته چه در بازارهای داخلی و چه در كشورهای همسایه، متناسب با كیفیت مطلوبش سهمی از بازار را از آن خود كند. در شرایط فعلی اقتصاد كشور، كشاورزان بیش از پیش نیازمند حمایت هستند. اما نبود انبار، برنامه‌ریزی برای صادرات و عدم خرید تضمینی این محصول، موجب ضرر سیب‌زمینی‌كاران شده و قیمت فروش سیب‌زمینی برای كشاورزان به رقمی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده آن رسیده است. در حال حاضر با این‌كه سیب‌زمینی اردبیل جزو تولیدات شاخص كشاورزی این استان به‌شمار می‌رود، اما مشكلات فروش این محصول در فصل برداشت، موجب شده اغلب تولیدكنندگان آن متضرر شوند.




سیب‌زمینی روی دست كشاورز
فرهاد دنیایی، از سیب‌زمینی كاران اردبیلی به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: ما هر سال به امید تدبیر مسؤولان، محصول خود را می‌كاریم اما گویا باید شرایط هر سال بدتر از سال قبل شود. وی در مورد هزینه‌های كاشت سیب‌زمینی در مقایسه با قیمت فروش آن می‌گوید: هزینه كاشت، داشت و برداشت هر كیلو سیب‌زمینی برای كشاورز حدود 1300 تومان تمام می‌شود، در حالی كه این محصول در بازار كنونی در‌نهایت با قیمت 1400 تومان از كشاورز خریداری می‌شود. این كشاورز تاكید می‌كند: قیمت همه محصولات اعم از كشاورزی و غیركشاورزی افزایش یافته، از طرفی ما سال‌ها آرزو داشتیم بتوانیم محصول‌مان را با قیمت مناسب صادر كنیم، اما به دلیل نبود انبار و برنامه‌ریزی برای صادرات، مقدار قابل‌توجهی از این محصول دچار فساد شده و ما مجبوریم این محصولات را زیر قیمت تمام‌شده به فروش برسانیم.
وی افزود: در حالی كه قیمت برنج تا 20 هزار تومان نیز افزایش یافته، سیب‌زمینی سال‌هاست با قیمتی در همین حدود فعلی از كشاورز خریداری می‌شود.
وی با اشاره به نقش دلالان در این بازار اظهار کرد: در فصل برداشت، قیمت سیب‌زمینی كاهش می‌یابد و ماحصل این تفاوت قیمت به جیب دلالان می‌رود و كشاورزان هیچ سودی بابت زحمت خود نمی‌برند. كارشناسان نبود سردخانه را مهم‌ترین دلیل نوسان بازار و ضرر كشاورزان عنوان می‌كنند. چراكه كشاورزان به دلیل نبود سردخانه، قادر به عقد قرارداد صادراتی با كشورها برای تامین مداوم محصول سیب‌زمینی در طول سال نیستند و محصول خود را صرفا در فصل برداشت عرضه می‌كنند.
پیش‌بینی تولید 850 هزار تنی
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل با بیان این‌كه برداشت سیب‌زمینی در این استان از شهریور آغاز شده، اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود 22هزار هكتار از اراضی دشت اردبیل زیر كشت سیب‌زمینی رفته و پیش‌بینی می‌شود بیش از 850هزار تن محصول برداشت شود.
وی ادامه می‌دهد: محصول سیب‌زمینی اردبیل از لحاظ كیفیت،درصد ماده خشك، وجود كمترین میزان باقیمانده سموم و كود، در كشور از جایگاه خاصی به لحاظ محصول پاك برخوردار است.
به گفته معاون جهاد كشاورزی استان در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌ای استان حدود 130هزار تن است كه هر چند نسبت به سال‌های گذشته بهبود نسبی داشته، اما پاسخگوی تولید 850هزار تنی محصول سیب‌زمینی استان نیست.
خلیل نیكشاد، رئیس سازمان جهاد كشاورزی اردبیل افزود: در شرایطی كه سیب‌زمینی 70درصد از مجموع محصولات صادراتی استان در بخش كشاورزی را تشكیل می‌دهد، نوسانات نرخ ارز نیز مشكلاتی را برای صادركنندگان این محصول به وجود آورده است.
وی معتقد است: باید با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی به سمتی حركت كنیم تا مشكلات و موانع موجود یكی پس از دیگری برطرف و امكان تقویت بخش صادرات فراهم شود.