پلیس آهنی، بدون پلیس آهنی!

«روبوكاپ» به تلویزیون می‌رود

پلیس آهنی، بدون پلیس آهنی!

آیا تماشاگران قاب كوچك آمادگی همراهی با یك «روبوكاپ/ پلیس آهنی» تازه را دارند، آن هم بدون حضور خود پلیس آهنی؟! این مجموعه اكشن و ماجراجویانه، با نگاهی به داستان فیلم سینمایی سال 1987 پل ورهوون ساخته می‌شود و پیش‌درآمدی بر داستان این فیلم است. نسخه دهه هشتادی كه با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شد، شخصیت مكانیكی جدیدی را معرفی كرد كه نمونه‌اش تا قبل از آن در هیچ فیلم سینمایی دیده نشده بود. اما داستان مجموعه‌ای كه براساس داستان این فیلم موفق تولید می‌شود، قرار نیست ماجراهای زندگی این پلیس آهنی و مكانیكی را دوباره تعریف كند.
اد نومیر یكی از نویسندگان فیلمنامه نسخه اصلی، نویسنده اصلی فیلمنامه نسخه تلویزیونی است. او در این‌باره می‌گوید: «این مجموعه هم به نسخه سینمایی ارتباط دارد و هم ندارد! داستان در همان مكان و جغرافیایی رخ می‌دهد كه داستان نسخه سینمایی در آن می‌گذشت. در اینجا هم اداره پلیس و درگیری‌ها‌یش با عوامل خلاف و منفی، در رأس داستان و ماجراهای آن قرار دارد. اما شخصیت افسر آلكس مورفی در آن جایی ندارد و حضورش در داستان منتفی است. فیلمنامه نسخه تلویزیونی ماجراهایش را بدون حضور او تعریف و دنبال خواهد كرد.»
به‌جای آلكس مورفی، تماشاگران ماجراهای مربوط به شخصیت ریچارد جونز كوهنور را دنبال خواهند كرد. او یكی از شخصیت‌های فرعی نسخه سینمایی بود. با توجه به این كه داستان نسخه تلویزیونی در دورانی قبل از شروع داستان نسخه سال 1987 اتفاق می‌افتد، تماشاگران باید منتطر دیدار با یك جونز جوان‌تر باشند. نقش ریچارد جونز را در فیلم سینمایی رونی كاكس بازی می‌كرد. بعید به نظر می‌رسد از او برای حضور در نسخه تلویزیونی دعوت شود. هنوز بازیگر نقش دوران جوانی جونز انتخاب نشده است.
به گفته نومیر: «از مدتی قبل این ایده مطرح شد كه دوباره به روبوكاپ برگردیم و داستانك‌هایی از آن را تبدیل به كارهای مستقل تلویزیونی و سینمایی كنیم. شهر دیترویت كه در نسخه سینمایی داشتیم، مكان مناسبی برای درگیر كردن نیروی پلیس با خلافكاران بود. آن حال و هوای خاصی كه در دل داستان و ماجراهای فیلم وجود داشت، راه را برای بهره‌گیری از اجزای مختلف آن باز و هموار كرده است. به باور بسیاری، داستان نسخه سینمایی گنجینه‌ای ارزشمند از داستانك‌های خوبی بوده است كه قابلیت بالایی برای تعریف در دو رسانه سینما و تلویزیون دارند.»
اولین اپیزود مجموعه، پایلوتی 90 دقیقه‌ای است كه به معرفی داستان، شخصیت‌ها و مكان می‌پردازد. قرار است این پایلوت اواسط فصل پاییز جلوی دوربین برود. فعلا یك فصل 12 قسمتی از روبوكاپ جدید تولید و آماده پخش می‌شود، اما از حالا می‌توان انتظار تولید فصل‌های بعدی آن را هم داشت. تولید نسخه تلویزیونی روبوكاپ در حالی است كه صنعت سینما از مدتی قبل، به‌دنبال ساخت قسمت جدیدی از مجموعه فیلم روبوكاپ بوده است. حتی ابه فورسایت فیلمساز استرالیایی هم برای كارگردانی آن انتخاب شده‌است. نومیر یكی از نویسندگان فیلمنامه قسمت تازه می‌باشد. در نسخه سینمایی روبوكاپ، پیتر ولر نقش پلیس آهنی را به‌عهده داشت./ ‌ها‌لیوود ریپورتر