سلام فردوسی به امام‌رضا(ع)

بزرگ‌ترین تندیس نگهبان زبان و ادب پارسی به ارتفاع 43 متر در مشهد ساخته شد

سلام فردوسی به امام‌رضا(ع)



حقیقت تلخ این است كه متاسفانه كودكان و نوجوانان سرزمین ما نام شخصیت‌ها و قهرمانان داستان‌های خارجی را به‌خوبی می‌دانند اما هیچ پیش‌زمینه ذهنی از قهرمانان اساطیری و تاریخی این مرز و بوم ندارند. كودكان ما‌هالك و هری‌پاتر و هركول را می‌شناسند اما نمی‌دانند آرش و كاوه‌آهنگر و رستم چه كرده‌اند و هنوز كه هنوز است با خالق این شخصیت‌ها، با فردوسی بزرگ آشنا نیستند. شاید یكی از دلایل اصلی این ناآشنایی نسل جدید كم‌كاری بزرگ‌ترها در سالیان گذشته بوده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده‌است. در همین راستا به‌زودی از مجسمه 43متری فردوسی در مشهد كه بزرگ‌ترین مجسمه كشور و ششمین مجسمه دنیا خواهد بود، رونمایی می‌شود.
حكمت شاهنامه‌، حكمت قرآنی است
به گزارش جام‌جم، رهبر معظم انقلاب، شهریور سال 72 در بازدید از نمایشگاه مینیاتور و نگارگرى، در حسینیه‌ امام‌خمینى(ره) می‌فرماید: نمی‌دانم شما آقایان چقدر با شاهنامه مانوسید. من با شاهنامه مانوسم. حكمت شاهنامه‌ حكیم ابوالقاسم فردوسی، حكمت اوستایی نیست؛ حكمت قرآنی است. اگر كسی به شاهنامه دقت كند، خواهد دید فرودسی ایران را سروده، اما با دید یك مسلمان؛ آن هم یك مسلمان شیعه. بیان زندگی قهرمان‌ها و پهلوان‌ها و شخصیت‌های مثبت مثل رستم و اسفندیار در شاهنامه، در اندیشه‌های اسلامی ریشه و ظهور و بروز دارد. عكس آن، شخصیت‌های منفی مثل تورانی‌ها یا بعضی از سلاطین، مثل كیكاووس شخصیت‌هایی هستند كه در تفكر اسلامی به‌وضوح كوبیده شده‌اند. لذا حكمت قرآنی، همان حكمت ملی بومی و ایرانی ماست.
رهبر در 8 بهمن 1381 در دیدار با جمعی از اعضای انجمن قلم فرمودند: من موافقم كه از فردوسی تجلیل شود، شاهنامه تحلیل شود و حكمت فردوسی استخراج گردد تا همه بدانند كه این حكمت، اسلامی است یا غیراسلامی. این بزرگداشتی هم كه برگزار شد، اصلا به دستور و خواست من بود؛ منتها چون اواخر ریاست‌جمهوری‌ام بود، به آقای مهندس حجت گفتم كه دنبال نمایید و فردوسی را بزرگ كنید. فردوسی باید هم بزرگ شود. فردوسی در قله است.
یك بقعه مباركه
تیرماه سال 96 هم آیت‌ا... علم‌الهدی در مراسم گرامیداشت سالروز فرمان رهبری مبنی بر آبادانی طوس در آرامگاه فردوسی اظهار كرد: برخی از مكان‌ها مانند كعبه از امتیاز مكانی و برخی زمان‌ها مانند شب‌قدر از امتیاز زمانی برخوردارند. سرزمین طوس بر اثر موقعیت مكانی از این نظر كه محل ظهور چهره‌های بزرگ اسلامی بوده‌است از دیدگاه ما می‌تواند یك بقعه مباركه باشد. بزرگانی از این شهر به‌پاخاستند كه به گسترش معارف اهل‌بیت(ع) روی كره زمین اقدام كردند.
تندیس یك حماسه‌سرا
فردوسی می‌تواند به‌عنوان یك نماد فرهنگی مبتنی بر باور دینی بیش از پیش به جهانیان معرفی شود و همه ما وظیفه داریم به اشكال مختلف در تبلیغ این چهره تاریخی كشورمان سهیم باشیم.
بر همین اساس یكی از فعالان صنعت گردشگری كه خودش را مفتخر به همشهری‌بودن با فردوسی می‌داند تصمیم گرفته با هزینه شخصی، تندیسی بزرگ از این حكیم نامدار بسازد و البته این اقدام خود را عرض ارادتی می‌داند به امام هشتم و باور دارد همه چیز در خطه خورشید باید در خدمت امام‌رضا(ع) باشد.
حسین ثابت می‌گوید: از مدت‌ها پیش وقتی دغدغه رهبر معظم انقلاب درخصوص توجه و شناساندن بیشتر فردوسی را شنیدم به فكر انجام كاری در این راستا بودم. از سوی دیگر به سبب علقه‌ای كه به زادگاه خودم مشهد و به‌طور ویژه امام‌رضا(ع) دارم، می‌خواستم كاری بكنم تا نام مشهد بیشتر از قبل بدرخشد.او خود را مدیون امام‌رضا(ع) می‌داند و می‌افزاید: من در نوجوانی به بیماری فلج عضلانی مبتلا شده بودم و امیدی به درمان نبود ولی با نذر مادرم به درگاه امام هشتم شفا یافتم. بر همین اساس این دین بزرگ تا ابد بر گردن من هست و هر اقدامی كه در شهر مشهد انجام می‌دهم تنها یك هدف اصلی دارد و آن هم تبلیغ بیشتر و بیشتر بارگاه منور رضوی است. لذا از ماه‌ها پیش پروژه ساخت تندیس بزرگی از فردوسی را آغاز كردیم و به كمك نزدیك به 100 نفر از كارشناسان و متخصصان حوزه‌های مرتبط با این موضوع ساخت مجسمه‌ای با ارتفاع 43 متر آغاز شد.وی می‌گوید: مجسمه ساخته‌شده به‌عنوان یكی از 10 مجسمه بلند جهان است و طراحی آن به شكلی است كه فردوسی در حال تعظیم به امام‌رضا(ع) می‌باشد و قرار است این مجسمه در مجموعه گردشگری طرق و رو به حرم مطهر نصب شود.