واکسن آنفلوآنزا مهرماه می‌رسد

واکسن آنفلوآنزا مهرماه می‌رسد


هرچه به فصل خزان نزدیک‌تر می‌شویم، نگرانی درباره شیوع همزمان کرونا و آنفلوآنزا بیشتر می‌شود.مهم‌ترین نکته‌ای هم که بعد از رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند تا حدودی از این نگرانی‌ها بکاهد، توزیع درست و کافی واکسن آنفلوآنزا در سطح کشور است تا هم افراد کمتری به این ویروس قدیمی مبتلا شوند و هم شناسایی افراد دچار شده به ویروس جدید راحت‌تر باشد. به همین دلیل درحالی‌که سال گذشته فقط ۲۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در نظر گرفته‌شده بود، امسال قرار است حداقل 5/2میلیون دوز واکسن برای این افراد تهیه شود.
این وعده‌ای است که حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو دیروز در گفت‌وگو با ایسنا به مردم داد و تأکید کرد امسال تعداد واکسن‌های پیش‌بینی‌شده برای سایر افراد هم از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سال گذشته به ۱۶ میلیون دوز خواهد رسید.
 توزیع از اول مهر
روز اول مهر، تاریخی است که سازمان غذا و دارو برای فاز اول توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها در نظر گرفته است. به گفته محمدی در فاز اول، گروه‌های پرخطر و سالمندان بالای 65 سال می‌توانند با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی خود، واکسن را دریافت کنند.
فاز دوم توزیع این واکسن نیز چند هفته بعد از شروع فاز اول آغاز خواهد شد و در این مرحله، سایر افراد می‌توانند برای تهیه واکسن به داروخانه‌ها مراجعه کنند. البته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو توضیح داده در مرحله دوم یک نفر از اعضای خانواده می‌تواند با مراجعه به داروخانه با ثبت کد ملی، صرفا تا سقف سه عدد واکسن برای دیگر اعضای خانواده‌اش دریافت کند.
 قیمت واکسن آنفلوآنزا
نکته دیگری که محمدی در صحبت‌هایش به آن اشاره‌کرده، رایگان بودن واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر شامل کادر درمان، بیماران دیابتی پیشرفته، افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماران مبتلا به سرطان و مادران باردار است. همچنین براساس صحبت‌های او، افراد بالای ۶۵ سال که جزو این گروه‌ها نیستند هم می‌توانند این واکسن را باقیمت حدود ۴۲ هزار تومان از داروخانه‌ها تهیه کنند و البته واکسن آنفلوآنزا برای کودکان زیر پنج سال هم  به‌صورت سه‌ظرفیتی و با همین قیمت در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد. مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین توضیح داده است قیمت این واکسن برای سایر افراد نیز بسته به میزان واردات آن می‌تواند 42 هزار تومان یا بیشتر باشد.
 واکسن از کجا می‌آید؟
16 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزایی که قرار است از ابتدای مهر رفته‌رفته در کشور توزیع شود در هفته‌های آینده از کشورهای آلمان، فرانسه و کانادا با ارز دولتی و با نرخ 9/5 تا 7 یورو وارد کشورمان خواهد شد. این نکته‌ای است که دیروز کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در برنامه‌ای تلویزیونی به آن اشاره کرد و گفت: اگر تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا بیشتر از ۱۶ میلیون دوز باشد، مجبور خواهیم بود واکسن را با ارز آزاد وارد کشور کنیم که در این صورت قیمت بیشتری خواهد داشت.
 زدن واکسن آنفلوآنزا چه تأثیری دارد؟
مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که تزریق واکسن آنفلوآنزا هیچ تأثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد. نکته‌ای که محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به آن تأکید کرده این است که این واکسن حتی به‌عنوان سپری دفاعی در برابر خود آنفلوآنزا نیز شناخته نمی‌شود و نهایتاً حدود 40 تا 60 درصد می‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.
او بر همین اساس توضیح داده با توجه به این مسائل، مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا همانند کرونا نیز همان ماسک زدن، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.