جمعِ تفـــریق

كنجكاوی در فهرست بازیگران فیلم «تفریقِ» مانی حقیقی كه این روزها با پیوستن ترانه علیدوستی به جمع بازیگران و رفتن پریناز ایزدیار در دست تولید است

جمعِ تفـــریق

سوم خردادماه بود كه فهرست نخستین بازیگران «تفریق» تازه‌ترین فیلم مانی حقیقی، معرفی شدند و مشخص شد نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار، ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم خواهند بود. با انتشار این خبر و تا اینجای كار، این را می‌شد اولین همكاری نوید محمدزاده با مانی حقیقی، دومین همكاری پریناز ایزدیار با این كارگردان و نیز چهارمین همكاری ایزدیار و محمدزاده به حساب آورد. آن روزها كه پیوستن ایزدیار و محمدزاده به این پروژه مخابره شد، فیلم مراحل پایانی پیش‌تولید و تولید را پس از صدور پروانه ساخت، سپری می‌كرد. حالا اما خبر رسیده كه ترانه علیدوستی هم به جمع بازیگران این فیلم پیوسته است؛ البته این جمع، تفریقی هم در پی داشته و در واقع علیدوستی جایگزین ایزدیار شده است. دلیل این جایگزینی، شرایطی اعلام شد كه كرونا بر تولیدات سینمایی حاكم كرده و نیز تغییر زمان ساخت پروژه‌هایی كه محمدزاده و ایزدیار متعهد به حضور در آن بودند. از این رو ایزدیار ناچار شده از حضور در «تفریق» انصراف بدهد و به جمع فیلم دیگری بپیوندد. درپی این تغییرات ترانه علیدوستی كه پیش از این سابقه همكاری با حقیقی را در دو فیلم دیگر او داشته، به جمع سازندگان تفریق پیوست. حقیقی درباره تغییری كه در تركیب بازیگران فیلمش رخ داده، گفته: «پریناز ایزدیار آن‌قدر در جریان تمرینات ما فوق‌العاده بود كه واقعا از ادامه ‌نیافتن این همكاری متاسفم. از سوی دیگر، این را خوش‌اقبالی بزرگی می‌دانم كه ترانه علیدوستی فرصت همراهی با ما را داشت و در كنار ما خواهد بود». اظهارنظر زیركانه‌ای است؛ او نوه ابراهیم گلستان است و هرچه می‌گذرد به او شبیه‌تر می‌شود، جز در صراحتی كه پدربزرگش به آن مجهز است و بعید است در چنین بزنگاهی چنین روادارانه و باملاحظه‌ سخن بگوید تا هیچ گزندی از كلام به كسی نرسد.

شهرزاد  شیرین  درامِ دیوان‌سالار
اولین تصویری كه از جایگزینی ترانه علیدوستی و پریناز ایزدیار در تفریق به ذهن می‌رسد، یكی از دراماتیك‌ترین جایگزینی‌های تاریخ هنرهای تصویری ماست؛ درست حدس زده‌اید، سریال «شهرزاد» را می‌خواهیم بگوییم كه در آن شهرزاد [با بازی ترانه علیدوستی]، به اجبار و بااكراه وارد زندگی شیرین [با بازی پریناز ایزدیار] و قباد [با بازی شهاب حسینی] شد و به حكمِ بزرگ‌آقا هووی دختر خانواده دیوانسالار شد. حالا البته اینجا در فیلم تفریق، دو درویش نتوانسته‌اند در گلیمی بخسبند و یكی رفته و آن دیگری آمده است.



ایزدیار  حقیقی   یک
پریناز ایزدیار پیش از این در فیلم «خوك» با مانی حقیقی همكاری كرده بود و اگر شیوع ویروس كرونا بی‌رحمانه ادامه نداشت و برنامه‌های پروژه‌ها مرتب به هم نمی‌خورد، حالا او قرار بود آبان آینده دومین همكاری‌اش را با حقیقی تجربه كند.


ایزدیار  محمدزاده   3
جداشدن پریناز ایزدیار از تیم بازیگران فیلم تفریق، جدای از این‌كه تعداد همكاری‌های او با حقیقی را در عدد یك متوقف كرد، چهارمین همكاری او با نوید محمدزاده را هم منتفی كرد. ایزدیار پیش از این در «ابد و یك روز»، «متری‌شیش‌و‌نیم» و «سرخپوست» با محمدزاده همبازی شده بود و تفریق می‌توانست چهارمین همكاری آنها در همین چندسال اخیر باشد.


علیدوستی  حقیقی   پذیرایی نه‌چندان‌ ساده
با پیوستن ترانه علیدوستی به فیلم تفریق، سومین همكاری او با مانی حقیقی در مقام كارگردان و بازیگر شكل خواهد گرفت؛ نخستین‌بار سال 1386 بود كه علیدوستی در فیلم «كنعان» جلوی دوربین حقیقی رفت. چهار سال بعد همكاری دوم‌شان در فیلم پرسروصدای «پذیرایی ساده» شكل گرفت و حالا پس از 9 سال آنها سومین همكاری‌شان را تجربه خواهند كرد. البته سومین كه می‌گوییم فقط همكاری‌هایی را مدنظر داریم كه طی آنها حقیقی كارگردان و علیدوستی بازیگر بوده‌اند والا می‌دانیم كه این دو در مقام بازیگر نیز همكاری كرده‌اند. از جمله در فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی و حتی شاهد همكاری آنها به عنوان نویسنده و بازیگر هم بوده‌ایم. مثلا در «چهارشنبه‌سوری» اصغر فرهادی كه مانی حقیقی یكی از نویسنده‌های فیلمنامه بود و ترانه علیدوستی یكی از بازیگران آن.
اما ماجرا حالا با 9 سال پیش كه علیدوستی برای دومین بار به عنوان بازیگر در فیلمی از مانی حقیقی حضور داشت، خیلی فرق كرده است. بی‌تردید فیلم تازه مانی حقیقی، دیگر نمی‌تواند یك پذیرایی ساده به حساب آید. هم نوید محمدزاده، گرانقیمت‌ترین بازیگر این سال‌های سینما در آن حضور دارد و هم ترانه علیدوستی دیگر ترانه علیدوستی 9 سال پیش نیست. به نظر می‌رسد مانی حقیقی، 9 سال پس از همكاری با ترانه علیدوستی در پذیرایی ساده، این بار پروژه‌ای پرهزینه را كلید زده و از پذیرایی ساده خبری نیست.
علیدوستی و حقیقی، 9 سال است در سینما همكاری نكرده‌اند، اما در چند فقره نشان داده‌اند دوستی‌شان هیچ كمرنگ نشده است.
علیدوستی منهای حقیقی: از ترانه علیدوستی در 9 سالی كه با مانی حقیقی همكاری نكرده، پنج فیلم به نمایش درآمده است؛ اولی «آسمان زرد كم‌عمق» بود كه مثل فیلم پذیرایی ساده به كارگردانی مانی حقیقی، علیدوستی برای بازی در آن هم نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد. «زندگی مشترك آقای محمودی و بانو» فیلم بعدی علیدوستی بود كه برای او موفقیتی دربر نداشت، درست مثل «مادر قلب اتمی» كه علیدوستی سال 93 در آن حضور پیدا كرد. دو فیلم بعدی او «استراحت مطلق» و «فروشنده» بود. با این‌كه فروشنده بسیاری از جوایز داخلی و خارجی را برای شهاب حسینی و اصغر فرهادی به همراه داشت، علیدوستی برای حضور در این فیلم مهم، تنها در نوزدهمین جشن خانه سینما، نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
حقیقی منهای علیدوستی: مانی حقیقی در 9 سالی كه با ترانه علیدوستی همكاری نكرده، سه فیلم ساخته است؛ «اژدها وارد می‌شود»، «پنجاه كیلو آلبالو» و «خوك». در این بین، «پنجاه كیلو آلبالو» در هیچ جشنواره‌ای مورد توجه قرار نگرفت و «اژدها...» و «خوك» هم با این‌كه در چند جشنواره نامزد دریافت چندین جایزه بودند، اما تنها یك جایزه از هفتمین جشنواره فیلم گرولاند برای «خوك»، عایدی حقیقی در این 9 سال بوده است.