مرور و عبور

مرور و عبور

حماس: عرفات استعفا بدهد
ابراهیم غوشه، سخنگوی حماس خواستار استعفای یاسرعرفات رئیس تشکیلات خودگردان شد و وی را ترغیب کرد که بار دیگر باعث شکست انتفاضه فلسطین نشود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، غوشه گفت: اگر عرفات عاقل باشد و واقعیت‌ها را در نظر بگیرد باید استعفا کند و به ملت فلسطین اجازه دهد تا رهبران تازه‌ای برای خود بیابند. این رهبر جنبش اسلام‌گرای فلسطین افزود: اکنون که ما شاهد انتفاضه چهارم هستیم عرفات نباید این قیام را به سمت شکست بکشاند. (صفحه 13)‌


گفت‌وگو با پژمان جمشیدی وقتی فوتبالیست بود
بازی با تیم ملی در قطر چقدر برای سبک و سنگین کردن کار ملاک است؟ نمی‌دانم آن هم یک بازی فوتبال بود. قطر در حد و اندازه‌ ما نیست. این را همه می‌دانند ما هم همه بازیکن‌ها را نداشتیم. مشخص است که در این شرایط همه چیز آن‌طور که می‌خواهی نمی‌شود.
چرا در اتریش بازی نکردی؟ نظر مربیان بود با آن که بازی دوستانه بود، ولی مثل این که چهار تا تعویض بیشتر نداشتیم.
اگر تعویض پنج‌تا می‌شد، می‌رفتی توی زمین؟ نه! خیلی‌‌ها بازی نکردند. یدا... (اکبری) ‌بود، حلالی، شیری، ‌فنایی اینها هیچ‌کدام بازی نکردند. بچه‌های داخل زمین در حد و اندازه‌‌های خودشان نبودند همه چیز به‌هم ریخته بود. شاید قسمت بود ما بازی نکنیم.
نظرت درباره تیم ملی چیست؟ تیم ما در تفکرات خود گم بود. حرفی که آقا جلال می‌زند صد‌در‌صد درست است ما بعد از 20 سال به جام‌جهانی رفتیم و هنوز بعد از دو سال شیرینی‌اش زیر زبان مردم است. اگر 10 تا جام ملت‌ها را بگیریم آن‌قدر مزه نمی‌دهد که در استرالیا مجوز جام‌جهانی گرفتیم. ما باید به فکر جام‌‌جهانی باشیم... (‌صفحه 11)



رهبر انقلاب: ائمه جمعه، نیرنگ‌ها را بر ملا کنند
آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، بر پربارتر شدن نماز‌های جمعه برای استفاده کامل مردم از این فریضه عبادی- سیاسی تاکید کردند.
ایشان خاطر نشان کردند، مبلغان دین و اندیشمندان و صاحب‌نظران از جمله ائمه جمعه باید با تبیین صحیح حقایق و استفاده از پیام قرآنی بلاغ مبین،‌ تلاش دشمنان اسلام و ایران اسلامی را برای مخلوط کردن حق و باطل و گمراه کردن مردم ناکام بگذارند. ایشان شکسته شدن حصار تاریک و باور غلط تبعیت از حاکمان زورگو و حکومت‌های نامشروع را ازجمله دستا‌وردهای عظیم پیروزی انقلاب اسلامی برشمرده و افزودند: مردم ایران به برکت انقلاب اسلامی اولین بار طعم حضور سیاسی و انتخابات را چشیدند و اکنون برخلاف نظام‌های دموکراسی غربی، ملت ایران با اعتماد،‌ محبت و احساس تکلیف کشور را بر مبنای انگیزه‌ها و معیارهای مورد نظر خود عملا اداره می‌کنند. (صفحات یک و دو) 



برف بارید؛ پرنده‌های مهاجر آمدند
بارش برف که از نیمه‌های شب گذشته در ارتفاعات شرق استان تهران آغاز شده بود مناطق رینه، ‌لار و دماوند را سفید‌پوش کرد.
بارش برف در این مناطق موجب پرآبی رودخانه‌ها و چشمه‌های کم‌آب منطقه شد و ماهی‌های قزل‌آلای خال قرمز دریاچه لار که بر اثر پمپاژ بیش از حد آب به تهران در حوضچه‌ها و گودال‌های حاشیه این دریاچه گرفتار شده بودند با بالا آمدن سطح آب از خطر تلف شدن، نجات پیدا کردند. طی چند روز گذشته ده‌ها هزار پرنده مهاجر از نوع مرغابی، باکلان، غاز وحشی و... از سیبری وارد منطقه لار شده‌اند و پس از دو هفته اقامت و تغذیه از آبزیان دریاچه لار به آب‌های گرم جنوب کشور پرواز خواهند کرد. (‌صفحه 14)



نظر عبدالحسین برزیده درباره سینمای دفاع مقدس
اگر بگوییم سینمای دفاع مقدس دچار رکود و نزول است خیلی درست نیست. اگر هم بگوییم کاملا رشد کرده این هم غلط است. سینمای دفاع مقدس از بعضی‌ جهات رشد کرده به‌خصوص در معرفی کارگردانانی که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند، سینما را می‌شناسند و استعداد‌ لازم برای خلق یک اثر خلاقانه را دارند. البته تعداد چنین کارگردانانی کم است و به همین دلیل است آثار ساخته شده با موضوع دفاع مقدس هم انگشت‌شمار است. به نظرم فیلم‌های دفاع مقدس که هم مخاطب دارد و هم از نظر هنری اثری خوب است، رنگ و لعاب جنگی ندارد و اصل حرفش جنگ نیست. ما اگر سینمای متنوعی می‌داشتیم و آدم‌های زیادی در این حوزه کار می‌کردند این شیوه فیلمسازی ایرادی نداشت، اما وقتی افراد محدودی در این زمینه کار می‌کنند این روش می‌تواند خطرناک باشد. (صفحه 10)‌