حمله به کرونا با قوانین

در شرایطی كه كرونا در آمریكا ده‌ها هزار قربانی گرفته، مسؤولان ایالت نیومكزیكو چه كرده‌اند كه نسبت به ‎ همسایه‌های خود وضعیت بهتری در مقابله با كووید-19 دارند؟

حمله به کرونا با قوانین

حالا دیگر همه می‌دانیم ابتلا به بیماری كووید-19 ناشی از آلودگی با ویروس عفونی قوی و با قدرت سرایت بالاست. نشانه‎ها و اثرات آن ممكن است خفیف یا شدید باشد كه در مواردی خاص منجر به عوارض شدید روی سلامتی و حتی مرگ می‎شود. تابستان امسال در حالی كه بیشتر ایالت‎های آمریكا با موج افزایش موارد ابتلا به كووید-19 مواجه بودند، ایالت نیومكزیكو از این شرایط مستثنی بود. در مدتی كه آریزونا همسایه غربی و تگزاس همسایه شرقی آن فعالیت‎هایشان كمتر و كسب‌وكارهای‌شان محدود شده بود و افزایش نگران كننده موارد ابتلا به كووید-19 را تجربه می‎كردند، ایالت نیومكزیكو كنترل سفت و سخت‎تری برای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری اعمال كرد. مقامات بهداشتی ایالت نیومكزیكو همچنان به آزمایش، بررسی، نظارت و ردیابی مواردی كه تست كرونای‌شان مثبت شده است، ادامه می‎دهند. تا به امروز آمار موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در آریزونا تقریبا بیش از دو برابر آمار نیومكزیكو در هر 100هزار نفر بوده است. همین‎طور نیومكزیكو نسبت به تگزاس نیز آمار ابتلا و فوتی كمتری در هر 100هزار نفر داشته است.

به نظر می‌رسد رمز موفقیت نیومكزیكو در مقابله با كووید-19 را باید در استراتژی فرماندار این ایالت جست‌جو كنیم. میشل لوهان گریشام (Michelle Luhan Grisham) رویكردی تهاجمی نسبت به این همه‎گیری اتخاذ کرده است.
وی 21 اسفند 98 با گزارش اولین مورد مثبت، در سراسر ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد. دو روز بعد تمام مقاطع تحصیلی تعطیل شدند. دستورالعمل‎های رعایت بهداشت عمومی به سرعت صادر شد تا تجمعات عمومی را محدود و مشاغل غیرضروری تعطیل شود. نیومكزیكو در برنامه‎ای همگانی تست ویروس كرونا را برای شهروندان به منظور كم‌كردن میزان شیوع در شرایطی اجرایی كرد كه در دیگر ایالت‎های آمریكا دسترسی به تست كرونا و تاخیر در گرفتن نتیجه تست، همچنان چالشی بزرگ است. از 27اردیبهشت 99 استفاده از ماسك در این ایالت اجباری شده است. از خرداد رستوران‎ها اجازه داشتند با ظرفیت محدود باز شوند اما از اواخر تیر به‌دلیل افزایش موارد ابتلا مجوز بازگشایی لغو شد. از 17 شهریور به همه مردم دستور داده شد تا در خانه بمانند و فقط برای موارد اضطراری مانند حفظ سلامتی و ایمنی و تهیه ملزومات ضروری از خانه خارج شوند. این اقدامات همراه با پیام‎های فراوانی در مورد بهداشت عمومی بود كه توضیح می‎داد چطور این تصمیمات به كاهش شیوع ویروس كمك می‎كند.
اكنون كاهش موارد ابتلا را در بررسی جواب نتیجه تست‎های كرونا در نیومكزیكو می‎توان دید. به عنوان معیاری برای نشان‌دادن میزان انتقال ویروس، هدف این ایالت گرفتن حداقل 5000 تست در روز و مثبت شدن ‌5 درصد یا كمتر است. در 21 شهریور با انجام 4896 تست، 3/2درصد مثبت اعلام شد. برای مقایسه در همان روز این درصد در آریزونا 7/6 درصد و در تگزاس 8درصد بوده است.
این درصد پایین و مرگ‌ومیر اندك نمایانگر تلاش نیومكزیكی‎ها و فرماندارشان برای كنترل عفونت در ماه‎های گذشته است. تصمیم‎گیری سریع و رویكرد تهاجمی در نظر گرفته شده در این ایالت بسیار بهتر از تگزاس و دیگر ایالت‎های جنوبی بوده است و تقریبا پیروزی واقعی را به ارمغان آورده است.
مخالفان و موافقان محدودیت‎ها
به طور كلی محدودیت‎ها در نیومكزیكو واكنش منفی كمتری از سوی مردم نسبت به دیگر ایالت‌های آمریكا داشت. شواهد نشان می‌دهد در بیشتر مواقع مردم از فرماندار ایالت خود حمایت كرده‎اند. مطابق با آخرین نظرسنجی در تیر ماه، 53 درصد مردم از مدیریت فرماندارشان، لوهان گریشام برای كنترل همه‎گیری كووید-19 راضی بوده‌اند.
با این حال سرپیچی‎هایی هم وجود داشته است. برای مثال شهردار شهر كوچك گرنت (Grant) به‌دلیل امتناع از پیوستن به دستورات بهداشت عمومی 5000 دلار جریمه شد و اكنون مراحل دادرسی او در حال رسیدگی است. او رژه چهارم جولای، روز استقلال آمریكا را بر خلاف قوانین ایالتی برگزار كرده بود.
با وجود اقدامات احتیاطی سختگیرانه، یكی از گروه‎هایی كه به شكل نامتناسبی دچار عفونت شده‎اند، بومیان آمریكایی در این ایالت هستند. بر اساس گزارشی كه خرداد 99 منتشر شد، گرچه بومیان آمریكایی 11 درصد جمعیت این ایالت را تشكیل می‎دهند، اما بیش از نیمی از موارد اولیه ابتلا در این ایالت را تشكیل می‎‌دهند. یك دلیل محتمل، رایج‌بودن زندگی خانوادگی چند نسل در كنار یكدیگر در فضاهای محدود میان این بومیان است. مدلسازی‌های چگونگی انتشار بیماری كووید-19 نشان می‎دهد زندگی اعضای خانواده‎های بزرگ در فضاهای كوچك و نزدیك به هم، فرآیند انتشار ویروس را آسان‎تر می‎كند.
از همان روزهای ابتدایی همه‎گیری، دهكده‎هایی كه ساكنانش بومیان آمریكایی بودند، مرزها و جاده‎های ورودی را بستند و قوانین سختگیرانه بهداشتی مانند استفاده از ماسك، خرید و سفارش از منزل و ماندن در خانه‌ها در آخر هفته‎ها را برای كنترل شیوع بیماری وضع كردند. این تلاش‎ها به طور چشمگیری به كنترل ویروس و تاثیر آن بر جامعه نقش داشته است. از اوایل شهریور در این مناطق حتی یك مورد ابتلا هم گزارش نشده و منحنی ابتلا نه‌تنها صاف شده بلكه در شیب سرازیری قرار گرفته است.
چالش بازگشایی مدارس
بازگشایی مدارس در این ایالت نیز مانند شرایطی كه در تمام كشورها ایجاد شده موجب نگرانی است. اما تعداد كم موارد ابتلا باعث شده تا مدارس نیومكزیكو دوباره شروع به كار كنند. بعضی از دانش‌آموزان حضور غیرحضوری در مدرسه را از مرداد آغاز كرده‎اند و حالا با بازگشایی مدارس هم برخی به صورت حضوری و تعداد كمتری هم به صورت غیرحضوری ادامه تحصیل می‎دهند. در آموزش تركیبی هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری، مدارس مناطقی باز شده كه آهنگ كمتری در مثبت‌شدن تست‎ها دارند و تعداد موارد جدید روزانه نیز كمتر از آستانه تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت نیومكزیكو است. مدارس نیز باید برنامه مصوبی را برای رسیدگی به تعاملات آموزشی، اجتماعی-عاطفی و خانوادگی دانش‌آموزان داشته باشند. همچنین پروتكل‎های ایمنی و ضدعفونی را رعایت و در صورت بروز یك مورد مثبت برنامه‎ای برای واكنش سریع داشته و اقدامات لازم را انجام دهند.
در پایان می‎توان گفت، در کانون توجه قراردادن توصیه‌های علمی، احتمالا مهم‌ترین عامل تاب‎آوری و كنار آمدن با مشكلات ناشی از كووید-19 در نیومكزیكو بوده است. این ایالت در اجرای تصمیمات مبتنی بر علم همیشه پیشتاز بوده است. از طرفی فرماندار این ایالت نیز به دستاوردهای برآمده از دانش و مستندات علمی اهمیت می‎دهد. مسلما آنها هم فكر می‌كردند كه تصمیم به بازگشایی زودتر مراکز تجمع، منافع اقتصادی بیشتری برایشان به همراه خواهد داشت؛ اما در نهایت تصمیمی مبتنی بر داده‌های علمی در جهت حفظ بهداشت و ایمنی عمومی را اتخاذ كردند؛ كاری كه اصلا آسان نبود!
برگرفته از :  Scientific American


تدابیر موفق نیومكزیكو در كنترل شیوع كرونا
انجام تست كرونا بخش مهمی از رویكرد نیومكزیكو بوده است. این تست برای همه ساكنانی كه خواه نشانه‎های بیماری را داشتند یا نه در دسترس بود و تست‎ها در آزمایشگاه‎های خود نیومكزیكو تهیه می‎شدند. برنامه كاری تمام آزمایشگاه‎ها برای به حداكثر رساندن ساخت تست‎ها به 24 ساعت كل هفته تغییر پیدا كرد و 80 درصد تست مورد نیاز در خود ایالت ساخته می‎شد. در حالی كه بسیاری از آزمایشگاه‎های آمریكا از برنامه كاری خود عقب مانده بودند، نیومكزیكو تست‎های خود را برای ایالت دیگری نمی‎فرستاد.
یكی دیگر از مزایای نیومكزیكو داشتن سازمان بهداشت عمومی مركزی است، در صورتی كه تگزاس سیستم منطقه‎ای دارد. از این رو تگزاس سیاست‎های متغیرتری دارد و اطلاع رسانی‎های عمومی بیشتر باعث سردرگمی مردم می‎شود. تجربه نیومكزیكو به ما نشان می‌دهد وجود یك سازمان مركزی و فرمانداری كه در زمینه پیشگیری از بیماری‎ها آگاهی دارد، به‌كارگیری راهبردها و تحكیم این تلاش‎ها را آسان‎تر می‎كند. از خوش‌اقبالی نیومكزیكی‌ها این بوده كه لوهان گریشام پیش از سمت فرمانداری فعلی، وزیر بهداشت دولت محلی همین ایالت بوده است.
تجربه مهم دیگر نیومكزیكو تلاش برای مدلسازی شیوع بیماری بوده است. از اوایل بهار گروهی 150 نفره از پژوهشگران و پزشكان بالینی برای ارائه مشاوره به مقامات نیومكزیكو تشكیل شد. مدلسازی الگوهای انتقال ویروس کووید-19 برای فهمیدن راه‎های مهار شیوع آن بسیار مهم هستند. از این رو نیومكزیكو از بهار پروژه مدلسازی خود را با همكاری پژوهشگران، آزمایشگاه‎ها و یك سیستم بهداشتی درمانی غیرانتفاعی كلید زد. این گروه مدل‎های مختلفی را پیشنهاد كردند. یكی از این مدل‎ها، مدل پیش‎بینی‌كننده است كه با توجه به روند فعلی، آنچه را در آینده اتفاق خواهد افتاد پیش‎بینی می‎كند. دیگر مدل‎ها با كمك سناریوهای «چه می‎شود اگر...» (what-if  scenarios) نگرشی در مورد تاثیرات احتمالی اتخاذ تصمیم‎های مختلف روی گسترش ویروس به ما نشان می‎دهند؛ مثل محدودكردن تعداد دانش‎آموزان در كلاس‌های حضوری. همچنین پژوهشگران تاثیر سفر مسافران به این ایالت را نیز بررسی می‎كنند. نیومكزیكو برای بیشتر افرادی كه به این ایالت وارد می‎شوند، قانون قرنطینه اجباری 14 روزه را وضع كرده است؛ به ویژه برای افرادی كه از مناطقی با تعداد موارد ابتلای زیاد وارد می‎شوند. اینها تجاربی است كه برای دیگر كشورها و به ویژه برای ما در ایران كه مدام با سفر اهالی تهران به استان‌های شمالی در تعطیلات و آخر هفته‌ها مواجهیم می‌تواند موثر واقع شود.همچنین در نیومكزیكو دولت برای افرادی كه به علت ابتلا به كووید-19 نیاز به قرنطینه دارند یا درآمد خود را از دست داده‎اند، غذا و پناهگاه فراهم كرده است، برای مثال دولت خانه‎هایی را در هتل‎ها در نظر گرفته است.
مدلسازی و سیستم جمع‎آوری و ردیابی داده‎ها به سیاستگذاران این ایالت اجازه می‎دهد تا آینده‎نگرانه و مبتنی بر شواهد تصمیم بگیرند. تصمیم‌گیری در این برهه زمانی به دشواری رانندگی با سرعت 150 كیلومتر در ساعت از طریق دیدن آینه وسط خودرو است!
نكته مهم دیگر این است كه روند تحقیقات دانشمندان در این ایالت مانند پروژه‎های مشابه در دیگر ایالت‎ها شكل سیاسی به خود نگرفته است. در آریزونا فعالیت گروه تحقیقاتی مدلسازی روند كووید-19 با دستور فرماندار این ایالت، داگ دوسی (Doug Ducey) از اواسط اردیبهشت متوقف شد. درست همان زمانی كه دوسی دستور بازگشایی گسترده ایالت را صادر كرده بود. موارد ابتلایی كه گروه مدلسازی پیش‎بینی می‎كردند با رویكرد بازگشایی مطابقت نداشت. البته دوسی برای لاپوشانی داده‎هایی كه با طرح بازگشایی مجدد مغایرت داشتند، مورد انتقاد گسترده‎ای قرار گرفت. پس از بازتاب گسترده در رسانه‎ها و اعتراضات مردم، به این گروه تحقیقاتی اجازه ادامه فعالیت‎هایشان داده شد.