‏یك نقاشی پربركت

عواید فروش یك نقاشی عاشورایی به ساخت مدرسه‌ای در خوزستان اختصاص یافت

‏یك نقاشی پربركت

 ‏‎همزمان با دهه اول ماه محرم، فرهنگسرای رسانه میزبان مراسم عزاداری اباعبدا...‌الحسین(ع) بود. این مراسم عزاداری كه به مدت شش شب و با عنوان «كآرام جان می‌رود» برگزار شد، با برنامه‌های فرهنگی مختلفی همراه بود. یكی از این برنامه‌ها، به تصویر كشیدن نقاشی قهوه‌خانه‌ای عاشورایی توسط استاد محمدرضا محمدحسین بود.
‏‎این نقاشی قهوه‌خانه‌ای با عنوان «كآرام جان می‌رود» كه نتیجه هنر و زحمت ۴۰ روزه استاد محمدحسین است پنجشنبه گذشته 17 مهرماه (همزمان با روز اربعین حسینی) رونمایی شد و به فروش رسید. عواید فروش این اثر هزینه ساخت مدرسه‌ای در خوزستان می‌شود.
در این مراسم كه با اجرای محمد سلوكی برگزار شد، رئیس فرهنگسرای رسانه و مسؤولان سازمان نوسازی مدارس و خیرین مدرسه‌ساز حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم رونمایی و فروش، زهرا گیتی‌نژاد، خیر مدرسه‌ساز و مدیر موسسه خیریه مهر گیتی صحبت كرد. او با اشاره به فعالیت این موسسه خیریه گفت: موسسه مهر گیتی تا  امروز بیش از ۵۰۰ مدرسه ساخته  یا در حال ساخت دارد. تاكنون بیش از ۴۵۰۰ دانش‌آموز و دانشجو را بورسیه تحصیلی كرده‌ایم. ارسال كتاب و رایانه از دیگر برنامه‌های ما در جهت مبارزه با فقر فرهنگی و رفع تبعیض برای رسیدن به عدالت آموزشی است.
‏‎او افزود: بهترین كاری كه امسال صورت گرفت این بود كه توانستیم رسانه دیجیتال آموزش را در روز اول مهر رونمایی كنیم تا دانش‌آموزان و معلمان ما در سراسر كشور از این رسانه كه نامش «رادمهر گیتی» است استفاده كنند. خبرهای خوبی به ما رسیده است كه نشان می‌دهد استقبال خوبی از این سامانه صورت گرفته است.
‏‎این خیر مدرسه‌ساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌كه هدف قیام امام‌حسین(ع) ریشه‌كنی جهل بوده است، بیان كرد: امروز شاهد رونمایی یك اثر ارزشمند هستیم؛ اثری كه خالق آن استاد محمدرضا محمدحسین است و تقدیم كودكان سرزمین‌مان می‌شود تا آن را صرف مدرسه‌سازی و رفع تبعیض آموزشی كنیم. امیدوارم فرزندان ما بدانند مردم چگونه به یادشان هستند. باید اشاره كنم كه ما اثرات بسیار خوبی را از مدرسه‌سازی دیدیم و امیدوارم بتوانیم برای برپایی عدالت آموزشی در سراسر كشور قدمی برداریم.
‏‎مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه دیگر سخنران این برنامه بود. او ضمن توضیح درباره رونمایی و فروش نقاشی عاشورایی كه به همت فرهنگسرای رسانه صورت گرفته است، گفت: پیش از ماه محرم فكر می‌كردیم محرم امسال نمی‌توانیم برنامه خاصی برای عزاداری داشته باشیم اما خوشبختانه توانستیم مجموعه برنامه‌ فرهنگی را به مدد خیرین در فرهنگسرای رسانه برگزار كنیم. با خود می‌گفتیم ممكن است كاری از دست‌مان برنیاید اما می‌توانیم هر روز برنامه‌ای در فضای باز فرهنگسرا داشته باشیم و بدین شیوه عزاداری كنیم.
‏‎او افزود: اثری كه امروز قرار است از آن رونمایی شود، نقاشی قهوه‌خانه‌ای است كه به همت آقای محمدحسین آماده شده است. ایشان به مدت ۴۰ روز و شاید روزهایی قبل از ماه محرم نیز مشغول آماده‌سازی لوازم آن بودند و فكر می‌كنم دیروز بود كه آخرین بخش آن به اتمام رسید. از  جایی به بعد گفتیم حالا كه این محصول تولید شده است، چگونه می‌توانیم با یك اقدام جهادی به بهترین نحو آن را عرضه كنیم و چه بهتر است این اثر در امر خیر و مباركی همچون مدرسه‌سازی صرف شود.
‏‎رئیس فرهنگسرای رسانه در پایان صحبت‌هایش گفت: این سالن شاهد مراسم و رویدادهای زیادی بوده و افراد زیادی با مناصب مختلف به آن آمد و رفت كردند اما امروز بسیار خوشحالم كه خانم گیتی‌نژاد مهمان آن است و در اینجا حضور دارند. خوشحالم كه اگر امروز این توفیق را نداریم تا در كربلا  زائر امام‌حسین(ع) باشیم در مراسم معنوی دیگری حضور داریم كه برای زدودن جهل تلاش می‌كند.
‏‎محمدرضا محمدحسین، خالق اثر نقاشی عاشورایی قهوه‌خانه‌ای سخنران دیگر این جلسه بود. او گفت: خوشحالم كه توفیق داشتم در این امر خیر سهمی داشته باشم و امیدوارم چنین برنامه‌هایی ادامه داشته باشد. در كنار مراسم عزاداری كه در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شد، بنده هم در گوشه‌ای حضور داشتم و این نقاشی به صورت زنده كشیده می‌شد.
موضوع مهم  این است كه فروش این اثر هم به مدرسه ارتباط دارد، هم فرهنگسرا و هم كار من.
او ادامه داد: یكی از مهم‌ترین دلایل من برای ترسیم این نقاشی، ادای احترام به استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای و استاد خودم عباس بلوكی‌فر بود. وظیفه فرهنگسرا، مدرسه و من نقاش این است كه این میراث را حفظ كنیم. حضرت زینب‌(س) به ما آگاهی دادند و ما هم در همین زمینه باید فعالیت كنیم. این نقاشی روایت همین موضوع است: این كه بتوانیم واقعه عاشورا را زنده نگه داریم و به بقیه نیز انتقال بدهیم. ‌
فاطمه مهاجرانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشاركت‌های سازمان نوسازی مدارس نیز در این مراسم صحبت كرد. در پایان این جلسه، مهندس بابازاده، خیر مدرسه‌ساز اثر هنری «كآرام جان می‌رود» را به مبلغ یك‌میلیارد تومان خریداری كرد تا عواید حاصل از آن صرف ساخت یك مدرسه شش‌كلاسه در بخش گتوند خوزستان شود. او در این جلسه گفت: من و همسرم روز عاشورا مبتلا به كرونا شدیم و حالا در اربعین حسینی به شكرانه سلامتی این امر خیر را انجام می‌دهیم. تابلوی عاشورایی «كآرام جان می‌رود» برای قرارگیری در حسینیه‌ای در زادگاه مهندس بابازاده به «شهرستان ماكو» ارسال شد.


کارنامه حسینی
محمدرضا محمدحسین، ملقب به حسینی كه نقاشی «كآرام جان می‌رود» اثر اوست، متولد سال 1348 و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر و معماری است. او که سال‌هاست در زمینه هنر عاشورایی فعالیت می‌كند، به‌تازگی نمایشگاهی با عنوان «شور عاشورایی»
 را برگزار كرده بود. مصور كردن بیش از ۲۵پرده عاشورایی برای اماكن مذهبی، تكیه پایین تجریش، تكیه بالای تجریش، نخل كاشانك، حسینیه ائمه‌اطهار و برپایی بیش از ۲۰ نمایشگاه فردی و گروهی از سال ۷۱ تاكنون محمدرضا محمدحسین را به چهره‌ای شناخته‌شده در سبك نقاشی قهوه‌خانه‌ای تبدیل كرده است.