صدای طبل جنگ می‌آید

کمتر از یک‌ماه مانده به انتخابات آمریکا، آشوب‌ها در این کشور بیشتر از هر زمانی شده است

صدای طبل جنگ می‌آید

جدال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا بر سر معادلات قدرت در این کشور وارد فاز تازه ای شده است. ترامپ و بایدن، هر دو معتقدند که پیروزی قطعی رقابت‌های انتخاباتی ماه نوامبر خواهند بود و تنها دلیل شکست احتمالی آنها، تقلب در انتخابات است! در مقابل، منازعات خیابانی در ایالات مختلف آمریکا تشدید شده و متعاقبا، طرفداران و مخالفان رئیس جمهور آمریکا آماده رقم زدن مناقشه ای به مراتب شدیدتر در این کشور هستند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را در راستای تشکیل یک کمیسیون تحقیق درباره توانایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور برای اداره امور ارائه کرده است. اگرچه پزشک کاخ سفید در اظهاراتی که صحت و سقم آن مشخص نیست، مدعی پایان ابتلای ترامپ به کووید-19 و سلامتی کامل وی شده است، اما دموکرات‌ها معتقدند که وی به دلیل ابتلا به کرونا، حداقل برای مدتی کوتاه دیگر نمی‌تواند سکان هدایت کاخ سفید را در دست داشته باشد. در همین راستا، قرار است کمیسیونی در چارچوب متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده تشکیل شود. چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، رئیس جمهور آمریکا که هفته گذشته پس از ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد هم اکنون دوران نقاهت خود را در کاخ سفید می گذراند.در بیانیه دفتر نانسی پلوسی آمده است که کمیسیون، تحقیق توانایی دونالد ترامپ برای انجام «وظایف ریاست جمهوری» را بررسی خواهد کرد.

متمم ۲۵ قانون اساسی چیست؟
تلاش برای تصویب متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا پس از ترور جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا آغاز شد تا روند جانشینی رئیس جمهور مشخص تر شود. لیندون جانسون، معاون جان اف کندی که پس از او به ریاست جمهوری رسید در سال ۱۹۶۵ در جریان سخنرانی خود در کنگره وعده داد که قانونی را برای تضمین اداره امور کشور در صورت ناتوانی و درگذشت رئیس‌جمهور پیشنهاد خواهد کرد.این طرح همان سال به تصویب کنگره رسید و در نهایت در سال ۱۹۶۷ به تصویب نهایی رسید.برخی روسای جمهور آمریکا پیش از این از متمم ۲۵ قانون اساسی این کشور برای انتقال موقت قدرت استفاده کرده اند. انتقال قدرت در این موارد اغلب به دنبال انجام اقدامات پزشکی بر روی روسای جمهور صورت گرفته است.بنابر گزارش یورونیوز، جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۲ تبدیل به اولین رئیس جمهوری شد که با استفاده از تبصره سوم متمم۲۵ قانون اساسی قدرت را به طور موقت به دیک چنی، معاونش واگذار کرد. بوش پسر در آن زمان برای انجام عمل کولونوسکوپی، نیاز به بیهوشی عمومی داشت و او در همین راستا تصمیم به انتقال قدرت گرفت. او در دوره دوم ریاست جمهوری خود نیز در سال ۲۰۰۷ یک بار دیگر قدرت را براساس متمم ۲۵ قانون اساسی به دیک چنی واگذار کرد.بنا به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا رئیس‌جمهوری این کشور برای انتقال قدرت باید نامه ای به رئیس مجلس نمایندگان و رئیس موقت مجلس سنا ارسال کند. او در این نامه باید توضیح دهد که به طور موقت قادر به انجام وظایفش نیست. به این ترتیب معاون رئیس جمهور به‌طور موقت جانشین او می شود. رئیس‌جمهور پس از آن هنگام بازیابی سلامت خود نامه ای دیگر برای سران کنگره ارسال می کند و آنها را از بازپس‌گیری قدرت از معاونش آگاه می کند.
فرمانداری که قرار بود ربوده شود!
فارغ از جدال تازه کنگره و کاخ سفید بر سر فعالسازی متمم 25 قانون اساسی آمریکا، بحران‌های داخلی و امنیتی در ایالات متحده وارد فاز عمیق تری شده است. در یکی از تازه ترین این موارد، پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا (اف‌بی‌آی) می‌گوید توطئه ربودن گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات میشیگان را خنثی کرده است.خانم ویتمر یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. یک دادگاه محلی پیش‌تر موازین سختگیرانه خانم ویتمر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را لغو کرده بود.اف‌بی‌آی می‌گوید ۱۳ نفر را در ارتباط با این پرونده بازداشت کرده است. این افراد متهم هستند که با برقراری ارتباط با یک گروه شبه‌نظامی راست‌گرای افراطی، تصمیم داشتند فرماندار میشیگان را بدزدند و جنگ داخلی به راه بیندازند. آنها خانم ویتمر را به خودکامگی و اعمال بی‌حد و حصر قدرت متهم می‌کردند.پلیس فدرال ایالات متحده می‌گوید ماموران نفوذی طرح‌های این گروه را کشف و عملیات آن‌ها را در نطفه خفه کرده اند! با این حال تحلیل‌گران امنیتی معتقدند پس از پایان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، منازعات جاری در آمریکا وارد فاز شدیدتری خواهد شد.
گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات میشیگان پس از انتشار این خبر دونالد ترامپ را به «مشروعیت بخشیدن» به اعمال تروریستی داخلی در ایالات متحده متهم کرد. خانم ویتمر خودداری آقای ترامپ از محکوم کردن راست‌گرایان افراطی طرفدار برتری نژاد سفید در جریان مناظره نخستین مناظره انتخاباتی با بایدن را شاهدی بر این اتهام دانست.

انتخابات آمریکا، بستری برای منازعات شدید خواهد بود
رابرت اسمیت استاد روابط بین الملل دانشگاه سانفرانسیسکو در گفت و گو با جام جم می گوید: انتخابات ریاست جمهوری امسال در آمریکا مملو از منازعه و جدال خواهد بود. این یک انتخابات عادی و ساده محسوب نمی شود و ما در طول دهه های اخیر، مشابه آن را تجربه نکرده ایم. رقابت میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها و به صورت خاص، ترامپ و بایدن فشرده است. به نظر می رسد حتی پس از برگزاری انتخابات نیز این منازعات به قوت خود باقی بماند و دامنه گسترده ای داشته باشد.  
این تحلیلگر آمریکایی افزود: ترامپ سعی دارد به هر نحو ممکن و به قیمت ایجاد انواع بحران‌های داخلی و بین المللی، در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر پیروز شود. او به عواقب و تبعات آن فکر نمی کند. او هرگز تصور نمی کند که هر یک از رفتارهای غیرعادی او در داخل و خارج از ایالات متحده، چه دردسرهایی را برای دولت بعدی آمریکا ایجاد می کند.