ترسوها از عقلانیت نگویند

رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری مؤلفه‌های قدرت کشور و راهکار عبور از مشکلات را تبیین کردند

ترسوها از عقلانیت نگویند

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای فرمانده معظم كل قوا صبح دیروز در ارتباط تصویری با مراسم مشترك دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی علیه‌السلام، لازمه حفظ اقتدار و هویت ملی و تأمین منافع ملی را محاسبه صحیح و عقلانی از تهدیدها و ظرفیت‌ها در مسائل مربوط به «قدرت دفاعی»، «استحكام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» دانستند و تأكید كردند: مشكلات اقتصادی و معیشتی مردم، به شرط «تلاش شبانه‌روزی مسؤولان» و «مدیریت قوی، جامع و خسته‌نشو» و «تمركز بر تولید داخلی و چشم امید نداشتن به خارج» قابل حل است و سر و صداهای اراذل مسلط بر ملت آمریكا هم نباید ذهن كسی را مشغول كند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، اجرای مراسم مشترك دانش‌آموختگی دانشگاه‌های نیروهای مسلح را فرصتی برای استفاده از تجارب یكدیگر و هم‌افزایی بیشتر خواندند و افزودند: جوانانی كه در دانشگاه‌های نیروهای مسلح تحصیل می‌كنند، درواقع تأمین‌كنندگان و حافظان امنیت به عنوان یك ارزش بسیار والا و یك عنصر حیاتی برای كشور هستند. فرمانده كل قوا با اشاره به ارائه خدمات مختلف نیروهای مسلح به ملت از جمله امدادرسانی و كمك در حوادث طبیعی مانند سیل گلستان و زلزله سرپل ذهاب و عرصه‌های بهداشت و درمان به‌ویژه در شرایط كنونی بیماری كرونا و همچنین نقش‌آفرینی در رزمایش همدلی و كمك‌های مؤمنانه، خاطرنشان كردند: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حقیقتا نیروهایی آبرومند و شرافتمند هستند.
قدرت دفاعی برآمده از محاسبات عقلانی
رهبر انقلاب اسلامی «قدرت دفاعی»، «استحكام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» را اركان اقتدار ملی برشمردند و گفتند: مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یك مبنای عقلانی و براساس محاسبات صحیح و منطقی درخصوص اندازه قدرت دفاعی، چگونگی تقسیم كار بین نیروهای مسلح و تعیین انواع ابزارهای دفاعی است. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: برای تأمین منافع ملی و حفظ موجودیت و هویت ملی باید محاسبات دقیق و منطقی از حد و اندازه واقعی تهدیدها و همچنین ظرفیت‌ها و استعدادهای واقعی كشور وجود داشته باشد. ایشان تأكید كردند: قدرت دفاعی برآمده از چنین محاسبات عقلانی، موجب می‌شود كه مسؤولان و مردم با طمأنینه و آرامش مشغول كارهای اساسی شوند.
ترسیدن و خالی كردن میدان عقلانیت نیست
رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را به معنای محاسبه صحیح دانسته و گفتند: بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است در حالی‌كه فرار كردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تأكید كردند: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین كند و برخی هم نادانسته در داخل، همان حرف دشمن را تكرار می‌كنند.
ریشه یاوه‌گویی‌ها در آمریكا ترس است
ایشان علت هیاهوی اراذل یاوه‌گوی آمریكا درباره توانایی‌های دفاعی و موشكی و منطقه‌ای ایران را محاسبات دقیق و عقلانی جمهوری اسلامی، برای رسیدن به این توانایی‌ها دانستند و گفتند: این یاوه‌گویی‌ها ناشی از ترس آنها و همچنین عقب‌ماندگی آنها در این عرصه است، اما باید بدون توجه به این فضاسازی‌ها، دستگاه محاسباتی عقلانی را حفظ كرد و به لطف خداوند، جمهوری اسلامی در همه این عرصه‌ها باز هم پیش خواهد رفت. رهبر انقلاب اسلامی، عقلانیت را لازمه همه امور دانستند و خاطرنشان كردند: باید ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و مبارزات اجتماعی نیز براساس عقلانیت باشد و گرفتار حاشیه نشویم و اصل و فرع را اشتباه نگیریم.
لازمه حفظ اقتدار ملی
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای درخصوص مسائل فرهنگی به عنوان یكی دیگر از اركان اقتدار ملی افزودند: زمانی كه موضوع مبارزه با تهاجم فرهنگی مطرح شد، دشمن سراسیمه تبلیغات خود را به سمت مقابله با این موضوع سوق داد، زیرا از بیداری مردم و مقابله با تهاجم فرهنگی هراس دارد.
ایشان با اشاره به «استحكام و ثبات اقتصادی» به عنوان سومین ركن اقتدار ملی گفتند: اقتصاد كشور زیر فشار است و مردم از نظر معیشت دچار مشكلات هستند، اما همه این مشكلات قابل حل است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من عقیده ندارم كه مسؤولان در زمینه مسائل اقتصادی تلاش نمی‌كنند. تلاش‌های زیاد و خوبی در برخی بخش‌ها انجام شده گرچه در بعضی بخش‌های اقتصادی توان مدیریتی ضعیف است. ضمن این‌كه مصوبات خوبی هم وجود دارد كه باید پیگیری شوند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای لازمه حفظ اقتدار ملی را نگاه جامع و صحیح به مسائل دفاعی، اقتصادی و فرهنگی و حضور مدیران قوی، فعال و خسته‌نشو دانستند و تأكید كردند: در هر عرصه‌ای كه مدیریت‌های خستگی‌ناپذیر، فعال و پرنشاط داشته‌ایم، كارها پیشرفت كرده است. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: مكررا گفته شده كه علاج مشكلات اقتصادی در گرو تمركز بر مساله تولید، جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است.
به ایستادگی در مقابل آمریكا ادامه خواهیم داد
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به حضور مدیران خوب و لزوم تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر افزودند: البته در مشكلات اقتصادی، ما نقش خباثت‌آمیز آمریكایی‌ها و تحریم‌های آنها را كه حقیقتا جنایت است، نادیده نمی‌گیریم و به ایستادگی و مقاومت ادامه خواهیم داد تا به لطف خداوند فشار حداكثری آمریكا را به روسیاهی حداكثری و مایه پشیمانی آنها تبدیل كنیم. ایشان با اشاره به ابراز خوشحالی رئیس‌جمهور آمریكا از اختلال در اقتصاد كشور و جنایت علیه ملت ایران، گفتند: افتخار به چنین جنایتی فقط از آدم‌های رذلی مثل شما برمی‌آید.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته وضع امروز آمریكا با هزاران میلیارد دلار كسری بودجه و ده‌ها میلیون گرسنه و انسان زیر خط فقر بسیار بد است و ملت ایران به توفیق الهی با قدرت ایمان و عزم ملی و به كوری چشم مسؤولان رذل، خائن و جنایتكار آمریكا، بر مشكلات فائق خواهد آمد و از تحریم نیز به‌عنوان وسیله‌ای برای مقاوم‌سازی واقعی اقتصاد كشور استفاده خواهد كرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید مجدد بر این موضوع كه علاج مشكلات كشور در داخل است، گفتند: گرچه بسیاری از مشكلات ما مربوط به خارج از كشور است، اما علاج آنها در داخل و با تكیه بر محاسبه درست، نگاه صحیح به مسائل كشور و منطقه و به‌كارگیری تدبیر، تلاش، خرد و عزم راسخ است. بنابراین نباید علاج را در خارج از كشور جست‌وجو كرد. چراكه ما هیچ خیر و بهره‌ای از خارج نمی‌بینیم و سر و صدای اراذل مسلط بر ملت آمریكا نیز نباید ذهن كسی را مشغول كند.
پیش‌بینی تهدیدهای جدید در دانشگاه‌های نظامی
بخش دیگری از سخنان فرمانده كل قوا در مراسم مشترك دانش‌آموختگی نیروهای مسلح به بیان چند توصیه به دانشجویان و مسؤولان این دانشگاه‌ها اختصاص داشت.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به تحول در تهدیدها، مقابله با آنها را نیز نیازمند برنامه‌های جدید دانستند و تأكید كردند: در پژوهش‌های دانشگاه‌های نیروهای مسلح باید پیش‌بینی تهدیدهای جدید و شناخت راه‌های مقابله با آنها مورد توجه جدی قرار بگیرد. ایشان تجربیات نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس را سرمایه‌ای ارزشمند خواندند و با تأكید بر لزوم تبدیل آن تجربیات برجسته به نظریات دفاعی و بسط و تكمیل آنها، بر توجه ویژه به تربیت اخلاقی در دانشگاه‌های نظامی توصیه كردند و گفتند: البته این توصیه برای همه جوانان كشور به‌ویژه نیروهای انقلابی است كه باید اخلاص و مجاهدت را سرلوحه عمل خود قرار دهند و در مسؤولیت‌ها چشم به مقام بالاتر یا مال دنیا نداشته باشند.
ضابطه‌گذاری‌های بهداشتی باید از جایگاه حاكمیتی باشد
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان‌شان باردیگر با تشكر از مسؤولان بخش بهداشت و درمان و پزشكان و پرستاران فداكار، ابتلائات و تلفات موج سوم كرونا را بسیار دردآور خواندند و افزودند: همچنان كه از مدت‌ها قبل به رئیس‌جمهور و مسؤولان محترم گفته‌ام، ضابطه‌گذاری‌ها برای مقابله با بیماری باید از جایگاه حاكمیتی و الزام‌آور باشد.
ایشان گفتند: همچنان كه در موضوع سفر اربعین، مردم متدین به مرزها نرفتند و در عزاداری‌های محرم نیز ضوابط ستاد ملی را دقیقا رعایت كردند، عموم مردم باید در مسائلی همچون نرفتن به سفرها و رعایت شیوه‌نامه‌ها، مراقبت جدی كنند تا از این بیماری خلاص شویم.
گزارش سرلشكر باقری از توانمندی‌های نیروهای مسلح
پیش از سخنان فرمانده معظم كل قوا، سردار سرلشكر محمد باقری رئیس ستادكل نیروهای مسلح گزارشی از توانمندی‌ها و فعالیت‌های نیروهای مسلح و دانشگاه‌های افسری در سال گذشته بیان كرد و گفت: ناكامی‌های اخیر آمریكا تنها بخشی از شكست‌های دشمن محسوب می‌شود و عصبانیت شیطان بزرگ و تلاش‌ها و تحركات نظامی پرطمطراق اما توخالی دشمنان و عادی‌سازی روابط خیانت‌بار برخی از كشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تردیدی در برتری جبهه حق ایجاد نخواهد كرد. همچنین رئیس ستادكل نیروهای مسلح با كسب اجازه از فرمانده كل قوا به تعدادی از برگزیدگان دانشگاه‌های افسری جایزه، درجه و سردوشی داد.


نباید منتظر گشایش از سوی غرب باشیم
حسین شمسیان، تحلیلگر مسائل سیاسی

برای هر اقدامی از یک‌سو نیازمند شناخت مجموعه خودی و توانمندی‌های داخلی و از سوی دیگر، شناخت آرایش و توان دشمن هستیم. اما در شرایط فعلی شاهد وجود چنین دیدگاهی از سوی برخی نیستیم، چرا که متاسفانه هیاهو و تهدیدهایی که در طول حدود 40سال پس از انقلاب وجود داشته از سوی برخی مسؤولان بسیار جدی گرفته شده و به این ترتیب توان دشمن به معنای واقعی شناسایی نشده و اجازه داده‌ایم دشمنان با عملیات روانی آرامش جامعه را به‌هم بزنند.
در این خصوص به مردم گفته نمی‌شود این تهدیدات تا چه حد قابل اجراست، در حالی که به رغم همه تهدیدها و تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، جمهوری اسلامی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است که البته به دلیل غفلت مسؤولان نادیده گرفته شده و حتی با تهدید تحریم دشمن، اقتصادمان دچار تلاطم می‌شود.
در سفر آقای رئیسی به یکی از مناطق مرزی استان خراسان و پایانه مرزی که رابط بین ایران و افغانستان بود، مسؤولان محلی از خودتحریمی انتقاد کرده و گفته بودند این مرز در دهه80 به‌عنوان گمرگ نمونه کشوری بوده که در حال حاضر بسته شده و همه ارتباط ما از این طریق با افغانستان قطع شده است. چنین اقداماتی نشان‌دهنده عدم شناخت ما از توانایی‌های داخلی اعم از توانایی نیروی انسانی و منابع انسانی است؛ چرا که متاسفانه نگاه برخی مسؤولان در کشورمان به غرب بوده و توانمندی داخلی را فراموش کرده‌اند.  رهبری همچنین دیروز یک جمله کلیدی و راهبردی مبنی بر این‌که ترسوها حق ندارند دم از عقلانیت بزنند مطرح کردند، چراکه متاسفانه این دسته از افراد چیزی از واقعیت نمی‌دانند و طبیعی است که نمی‌توانند صحبتی از عقلانیت داشته باشند.
این در حالی است که با عقلانیت به‌ویژه عقلانیت برگرفته از اسلام می‌توان کشور را اداره کرد و نباید منتظر گشایش‌هایی از سوی غرب بود.