مرور و عبور

مرور و عبور

برف و باران در راه کشور
استان‌های شمالی کشور در سه روز آینده با بارندگی شدید و کاهش دما روبه رو خواهند شد.
با تقویت جریان‌های پرفشار در شمال کشور، استان‌های شمالی در سه روز آینده با بارندگی شدید، کاهش دما و تلاطم آب دریا مواجه خواهند بود.همچنین نفوذ جریان‌های کم‌فشار در نواحی جنوبی ناپایداری‌ سطوح میانی جو را در پی خواهد داشت. در سه روز آینده شاهد بارندگی، رگبار و رعد و برق و برف در مناطق سردسیر خواهیم بود.  ( صفحه یک )



نوبل ادبیات به نویسنده معترض چینی رسید
گائو شینگ جیان، نویسنده مخالف دولت چین مقیم پاریس که در کشور خود اجازه نوشتن ندارد، جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد.
آکادمی سوئد این تبعیدی 60 ساله را به خاطر نوشتن کتاب علوم تلخ و نبوغ کلام که از کشمکش برای فردگرایی در فرهنگ توده‌ها صحبت می‌کند برای این جایزه درنظر گرفت.
نوشته‌های گائو از سال 1986 در پکن ممنوع شد و او در سال 1987 پس از ترک کشورش به عنوان پناهنده سیاسی در پاریس اقامت گزید.او می‌گوید: برای محافظت از خانواده‌اش چین را ترک کرده است.گائو اولین چینی است که موفق به کسب جایزه نوبل
شده است. ( صفحه 16 )



آغاز جشنواره فیلم کودک و نوجوان
پانزدهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان آغاز به کار کرد. به گزارش جام‌جم، این جشنواره 13 بخش دارد که برخی از آنها عبارتند از: ‌مرور آثار ابوالفضل جلیلی، محمدرضا علیقلی، یک روز با مجید مجیدی، مروری بر فیلم‌های موزیکال ایران،‌ صد فیلم، صد فیلمساز ( به مناسبت صدسالگی سینمای ایران) و.... در این جشنواره فیلم‌هایی از کشورهای فرانسه، یونان، هند،‌ دانمارک، آلمان،‌ اتریش، ژاپن، سوئد، مصر، سریلانکا و نروژ نیز روی پرده می‌رود. ( صفحه 3)




نظر حمید تمجیدی درباره سینمای کودک
به نظرم فقیرترین و منزوی‌ترین سینما، سینمای کودک است. چند سال قبل تلاش شد تا این سینما به معنای واقعی کلمه ایجاد شود اما مسؤولان حمایت نکردند. اگر آنها به جای حمایت کامل از فیلمسازانی باشند که برای جشنواره‌ها فیلم می‌سازند کمی هم به سینمای کودک فکر کرده و از آن حمایت کنند حتما حال این سینما هم بهتر می‌شود. (صفحه 3)



کشف گور دسته‌جمعی ژیا طبق تحقیقات سال 1992 اوج
 قتل عام مسلمانان در بوسنی بوده است.فرمانده نیروهای صرب به سربازان خود دستور داده بود با قتل عام مسلمانان برتری صرب‌ها در یوگسلاوی سابق را فراهم کنند.صرب‌ها در یک اقدام جنون‌آمیز در اکتبر سال 1992 تعداد زیادی از مسلمانان را در شهر ویشه‌گردا به قتل رساندند و جنازه آنها را در رودخانه درینا ریختند. روز گذشته روزنامه دنونی آوار چاپ سارایوو اعلام کرد، در  جست‌وجوی مفقودان جنگی 83 جسد از یک گور دسته‌جمعی در حوالی ژیا واقع در بوسنی و هرزگوین کشف شده است.در این قتل‌عام‌ مسلمانان ابتدا به صورت دسته‌جمعی اعدام و سپس در گودال‌های عمیق دفن شده‌‌اند. ( صفحه 14)