نگران رفتارهای ترامپ هستیم

مصاحبه اختصاصی جام‌جم با داین فاینشتاین، سناتور دموکرات کالیفرنیا و باسابقه‌ترین سناتور زن تاریخ آمریکا

نگران رفتارهای ترامپ هستیم

هراندازه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه مواضع صریح‌تری در خصوص دغدغه‌های جاری در حوزه امنیت و سیاست خارجی ایالات متحده مطرح می‌کنند. یکی از این مسائل، مربوط به ایران و برجام می‌باشد، این‌که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نگاه کلی دموکرات‌ها در قبال ایران و تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان چگونه است. در این خصوص روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی اختصاصی با داین فاینشتاین، سناتور دموکرات و باسابقه ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا صورت داده که از نظرتان می‌گذرد:

از شما به عنوان یک سناتور دموکرات آمریکایی می‌خواهیم تا به صورت کلی، نظر خودتان را درباره رابطه ایران و آمریکا ارائه کنید.
ایالات متحده آمریکا در خصوص موضوعاتی نگرانی‌هایی را در قبال ایران دارد. ( حاکمیت) آمریکا معتقد است که ایران باید مسوولیت اقدامات خود را در قبال آمریکا بپذیرد. با این حال، من نگرانی‌های موجود در خصوص این‌که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن تشدید شده است را مورد توجه و استناد قرار می‌دهم. این وضعیت نگران‌کننده است و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
همان گونه که می‌دانید، ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، سال 2017 رسما اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران- که سال 2015 میلادی منعقد شده بود- خارج می‌شود. پس از آن نیز ترامپ تحریم‌های مختلفی را علیه ایران اعمال کرد. پس از مدتی نیز به ارتش ایالات متحده عملیاتی را در 3 ژانویه 2020 انجام داد و ژنرال سلیمانی را به قتل ( شهادت) رساند. ایران نیز در پاسخ به این اقدام، حملات موشکی به پایگاه آمریکا ( عین‌الاسد) در عراق صورت داد و بیش از یکصد نفر از نیروهای ما را مجروح کرد. همچنین ایران اعلام کرد که دیگر نسبت به الزامات محدودکننده توافق هسته‌ای پایبند نخواهد ماند، بنابراین تنش‌های زیادی میان طرفین طی سال‌های اخیر رخ داده است.
فارغ از انتقاداتی که درخصوص متناظر و متقارن جلوه دادن اقدامات ایران و آمریکا از سوی شما وجود دارد، نگاه شما درخصوص شرایط موجود چیست؟
علی‌رغم تنش‌زدایی‌هایی که منجر به توقف احتمال گزینه جنگ نظامی میان طرفین شده است، من همچنان نگران هستم که اقدامات دولت ترامپ، ایران را در جامعه بین‌المللی منزوی کند! این مساله، احتمال رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک را کاهش می‌دهد. فراتر از آن، نگرانی‌هایی نیز درخصوص نیروهای عراقی مستقر در آمریکا وجود دارد. من نگران این احتمال هستم که نیروهای آمریکایی و ائتلاف مجبور به خروج از عراق شوند که به اعتقاد واشنگتن باعث افزایش نفوذ ایران در عراق و کاهش توانایی‌های آمریکا می‌شود. این نگرانی‌ها باید به‌صورتی جدی مورد توجه قرار گیرد.
شما به عنوان یک سناتور دموکرات، طی سال‌های اخیر چه چالش‌هایی با کاخ سفید بر سر رویکرد دولت ترامپ با ایران داشتید؟
در 13 فوریه سال 2020، سنا با رأی دو حزب قطعنامه «قدرت‌های جنگ» را تصویب کرد. من به این قطعنامه که به رئیس‌جمهور دستور می‌دهد بدون مجوز کنگره دست به اقدامی نظامی علیه ایران نزند، رای مثبت دادم. در واقع براساس این قطعنامه رئیس‌جمهور بدون مجوز کنگره اختیار جنگی علیه ایران نخواهد داشت. مجلس نمایندگان نیز اوایل سال جاری قطعنامه مشابهی را تصویب کرد. متاسفانه در ششم می‌سال 2020، ترامپ ( با استناد به اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری خود ) این قطعنامه را وتو کرد. از این‌رو ترامپ اکنون درخصوص انجام اقدامات یکجانبه تهاجمی کماکان قدرت را در اختیار خواهد داشت. به نظر من این مساله بسیار نگران‌کننده و گامی در جهت اشتباه برای مصالحه است. متأسفانه سنا نتوانست حق وتوی رئیس‌جمهور را در این خصوص بی‌اثر کند.